اسرائیل صحنه‌گردان بی ثباتی‌ها در لبنان است

«عبدالباری عطوان» معتقد است توطئه ای که مردم لبنان اکنون با آن روبرو شده اند مداخله اسرائیل و همپیمانان آن برای راه اندازی یک جنگ داخلی در این کشور است. کمبود برق و، سوخت و دارو و نابودی پول ملی لبنان تحریک افکارعمومی علیه حزب الله و نابودی قدرت موشکی آن است اما مردم لبنان مقاومت را رها نخواهند کرد.

به گزارش تحریریه، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب و سردبیر روزنامه «رای الیوم» در فایلی که در «یوتیوب» درباره تحولات اخیر لبنان منتشر کرد، اظهار داشت: تلاش می شود به یک جنگ داخلی در لبنان دامن زده شود. مردم لبنان را از برق و نان و دارو محروم کردند. ارزش لیر لبنان را از بین برده اند. بانک مرکزی این کشور را به سرقت برده و ورشکست کرده اند. مردم این کشور در شرایط بسیار ناگواری به سر می برند. هدف از این اقدامات تحریک مردم لبنان علیه مقاومت است اما این مردم، مقاومت را رها نکردند.

وی افزود: مردم لبنان اکنون با یک توطئه روبرو شده اند. هدف از این توطئه ها آن است که قدرت موشکی حزب الله و زیرساخت های نظامی آن نابود شود. از همان آغاز که بندر بیروت منفجر شد تلاش این بود که حزب الله در این زمینه متهم شود. در حالی که هنوز دود این انفجار محو نشده بود شبکه «العربیه» وابسته به عربستان سعودی در این زمینه حزب الله را متهم کرد. آنها تلاش کردند موضوع را سیاسی و حزب الله را متهم کنند.

عطوان گفت: گزارش های رژیم اسرائیل نشان می دهد که حزب الله بیش از ۱۵۰ هزار موشک در اختیار دارد. این گروه به اندازه ای قدرتمند است که در لبنان، غزه و سوریه و حتی عراق هم وارد نبرد شده است. عظمت و غرور اسرائیل در جنگ اخیر غزه نابود شد و بیش از سه میلیون تن از شهروندان آن طی مدت جنگ غزه در پناهگاه ها به سر می بردند. در حالی که این رژیم به طور کلی در سراسر جهان منزوی شده، هدف تحولات اخیر بازگرداندن غرور از دست رفته رژیم اسرائیل با فتنه انگیزی در لبنان است.

به باور عطوان، حزب الله تهدید بزرگی برای اسرائیل است. اسرائیلی ها به خطر بزرگ حزب الله و مقاومت پی برده اند و اکنون بر این حزب تمرکز کرده است تا آن را خلع سلاح کنند. آنها هرگز نخواهند توانست حزب الله را خلع سلاح کنند. اکنون حزب الله و موشک های آن به قدرت بزرگی در منطقه تبدیل شده اند.

این تحلیلگر برجسته جهان عرب ادامه داد: شرایط تغییر کرده است. در جنگ های گذشته اسرائیل تهدید می کرد که سراسر لبنان را ویران خواهد کرد، حال آنها می ترسند و قدرت نابودگری خود را از دست داده اند. حزب الله از روی تدبیر در حال خویشتن داری است اما این به معنای ضعف آن نیست؛ اگر جنگی رخ بدهد آمریکا و همپیمانان آن شکست خواهند خورد و نیروهای آنان مانند افغانستان با آویزان شدن از بال های هواپیما به فکر فرار خواهند بود.

پایان/

۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۸
کد خبر: 13238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =