یارانه جدید 1 میلیونی به جای دلار 4200 تومانی

با حذف دلار 4200 تومانی و تجمیع سه یارانه نقدی، معیشتی و کالای اساسی و با فرض بعد خانوار 3.5 نفری می توان انتظار پرداخت یارانه 1 میلیون تومانی در هر ماه را داشت.

به گزارش تحریریه، با تصمیم جدید مجموعه دولت و مجلس داستان ارز 4200 تومانی نیز به پایان خواهد رسید ولی این فرایند باید به گونه ای انجام شود که هیچگونه نگرانی در جامعه ایجاد نکند. گفتنی است، به‌تشخیص قانون بودجه در سال جاری؛ 8 میلیارد دلار برای تأمین کالای اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی تکلیف شده بود که این مبلغ به‌طور کامل در شش‌ماهه اول سال تأمین ارز شده است و علاوه بر این یک و نیم میلیارد دلار هم برای واکسن کرونا تأمین ارز شده است. در مقایسه با سال گذشته؛ 9 و نیم میلیاردی که امسال تأمین ارز شده تقریباً برابر کل ارز تأمین‌شده برای همین اقلام در سال 99 بوده است.

یارانه جدید و تجمیعی در انتظار مردم؟

اگر حدود 4 میلیارد دلار از سهمیه ارز 4200 تومانی امسال باقی مانده باشد و قرار باشد نرخ ارز تامین کالای اساسی بر مبنای نرخ ای تی اس یا بازار آزاد باشد دولت از محل فروش این ارز 100 هزار میلیارد تومان درآمد کسب خواهد کرد. با کسر 16 هزار میلیارد تومان درآمد پایه ناشی از تسعیر با نرخ 4200 تومانی که سهم دولت خواهد بود رقمی نزدیک به 80 هزار میلیارد تومان برای توزیع طی 5 ماه در اختیار خزانه خواهد بود.

اگر قرار باشد این ما به التفاوت ریالی به 60 میلیون نفر از دهکهای غیرمتمول برسد با تجمیع دو یارانه نقدی و معشیتی که حدود 100 هزار تومان به هر نفر پرداخت می شود می توان انتظار پرداخت رقمی نزدیک به 300 هزار تومان به هر شخص را با تجمیع سه یارانه نقدی، معیشتی و کالاهای اساسی داشت که برای هر خانوار تقریبا 1 میلیون تومان خواهد بود. 

میز اقتصاد تحریریه پیش بینی می کند که این اقدام در صورتی که از آبان ماه اجرایی شود، باعث خواهد شد قیمت کالاهای مشمول دریافت ارز ترجیحی از میانه زمستان کاهش یابد و باعث شود قدرت خرید خانوار افزایش قابل توجهی پیدا کند که منجر به بهبود تقاضای کل خواهد شد. 

کمبود تقاضا باعث شده است تا صنایعی مثل لبنیاتی ها با عدم فروش مواجه شده و اقدام به تبدیل شیر به شیرخشک کنند، زیرا مردم توان خرید کافی ندارند. اما همزمان صدها هزار میلیارد تومان به اسم مردم در حال توزیع بین ذی تفعان رانتی است. این رانت با اصرار روحانی و جهانگیری انجام شد که با کشانیدن پای سران نظام در بودجه سال 1400 هم باقی ماند.

پایان/

۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳
کد خبر: 13300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      3 1
      شب دراز است و ....
    • 1 IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      2 0
      این خواب بی سرو ته است چرا که در صورت حذف ارز 4200 تومانی اقلام خوراکی و انرژی چندین برابر می شود حالا دولت می خواهد صدقه سری یک مبلغی را بدهد خیر مردم به این امر راضی نیستند شما جلوی تورم را بگیرید و قیمتها رابه سال 1380 و ماقبل برسانید احتیاجی به صدقه نیست برای مثال نان صد تومان بشود و یا کمتر برنج هر کیلو 500 تومان و گوشت به زیر 20 هزار تومان برسد
    • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      2 0
      من یارانه نمی گیرم با این وضع ما چی میشیم نابود میشیم
    • ariui US ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      0 0
      فروپاشی نزدیکه
    • حاج علی محمد آیین IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      2 3
      با سلام و عرض ادب ....ابتدا دولت باید یک کارت با نام بن کارت یا کارت معیشتی تعریف نماید و هر چه سریعتر به کلیه سرپرستان خانوار چه غنی چه فقیر بدهد تا بازار به تعادل برسد ...حالا چرا غنی زیرا آنها احتیاج ندارند و فروش زیر قیمت اقلام دریافتی آنان ضربه به بازار و شکست قیمت ها را موجب می شود ...بعد طرحهای دیگر را یواش یواش اجرا کنید ...هر چه سریعتر نسبت به بازداشت مفسدان طراح قحطی مصنوعی و برگشت پولهای به یغما رفته اقدام کنید ...دشمن هم اکنون در حال برنامه ریزی برای حمله به ماست ...آماده باش بسیجیان و حزب الله لبنان و فاطمیون افغان و حشد الشعبی باید هر چه سریعتر در دستور کار قرار گیرد ...دشمن میخواهد در سه جبهه ما را غافل گیر کند ..جبهه افغانستان نیروی هجومی پیاده ...هوایی آذربایجان و زمینی کردستان و آسمان خلیج فارس ....بهتر است اتاق جنگ برای جلوگیری و آماده سازی حمله غافلگیر کننده تشکیل شود ....باید هر چه سریعتر تعدادی ماکت به شکل موشک به طرف امارات و اسراییل نمادین در حال هدف گیری باشد ...و نیروهای سوریه افزایش و واکنش سریع در حمله به اسراییل تشکیل شود در جولان ..به امید پیروزی رزمندگان