آیا محصول معروف ایران خودرو 25 برابر گرانتر فروخته می شود؟

با بررسی هزینه طراحی سمند و مقایسه آن با هزینه های اعلام شده در کمپانی های بزرگ خودروسازی می توان به این نتیجه رسید که محصولات ایران خودرو بسیار گرانتر از آن چیزی است که تصور می شود.

به گزارش تحریریه، گمانه رایج در بازار کنونی کشور این است که همه محصولات تولیدی خودروسازان داخلی با چندین برابر هزینه واقعی؛ در مقایسه با بازارهای جهانی؛ عرضه می شود که ظلم مضاعف به مصرف کننده ایرانی نامیده می شود. بررسی این ادعا باتوجه به سخنان فرشاد مقیمی قابل بررسی دقیقتر است و می توان به آن توجهی عددی و قابل اندازه گیری کرد. 

فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو درباره خط تولید تارا اتوماتیک، با بیان این‌که قریب به سه هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده، گفت: بخشی از این سرمایه گذاری را قطعه سازان و بخشی از را خودروسازان انجام دادند. اکسل این خودرو در هفته گذشته به تولید انبوه رسید که تکنولوژی ساخت آن برای نخستین بار وارد کشور شده است. این اکسل نسبت به اکسل خودروی  405، 20  کیلوگرم کاهش وزن دارد. به گونه ای برنامه ریزی کرده ایم تا هم‌زمان با اتمام یک محصول، پروژه تولید محصول جدید آغاز شود. همزمانی این پروژه ها می تواند اهداف کشور را در تولید خودرو به سرانجام برساند.

برای خط تولید مدل تارا به اندازه طراحی 3 پلتفورم با هزینه بیش از 40 میلیون دلار برای هر پلتفورم هزینه شده است(البته دو مقوله متفاوت هستند) که می توانست بهینه تر انجام شود. این نخستین بار نیست که چنین هزینه ای انجام می شود و هزینه طراحی پلتفورم سمند نزدیک به 1000 میلیارد تومان با قیمت دلار کمتر از 1000 تومان یعنی تقریبا 1 میلیارد دلار در اواخر دهه هفتاد انجام شد که به اندازه بیش از 20 پلتفورم بود. یعنی اگر ایران خودرو از شرکت های بزرگی مانند فولکس واگن، تویوتا، میتسوبیشی و ... اقدام به خرید پلتفورم آماده می کرد می توانست تقریبا 25 پلتفورم مدرن خریداری کند. 

ریشه این مشکل به فرشاد مقیمی باز نمی گردد و با یک ساختار غلط مدیریتی روبرو هستیم که هم خودروسازان، هم مهندسان و هم مردم قربانی آن هستند. ساختاری که با بدیهیات بازار جنگیده و فکر می کند می تواند خلاف منطق عام تولید و فروش فعالیت موفق داشته باشد. 

وقتی برای طراحی پلتفورم سمند 25 برابر هزینه می شود، ناگزیر از تولید این محصول برای دهه های متمادی هستند و طبیعتا قیمت این محصول هم با منطق رقابتی فاصله می گیرد و می توان ادعا کرد برای هزینه طراحی 25 برابر بیشتر هزینه شده است که می تواند الگویی برای سایر هزینه ها باشد. اما واقعیت به این سادگی نیست، و خودروی سمند 25 برابر گرانتر فروخته نمی شود و پلفورم هزینه ثابت اولیه است که در قیمت نهایی محصول به صورت هزینه متوسط بلندمدت خود را نشان می دهد و بخش عمده مواد استفاده شده در سمند از منطق لحظه ای بازار تبعیت می کند. 

مهمتر از هزینه پلتفورم، سیاستگذار است که با کد کردن این هزینه چند برابری استانداردهای روز دنیا برای طراحی اولیه، در بزنگاههای اقتصادی مانند بحران ارزی وارد موضوع شده و قیمتگذاری غلط را به هزینه تمام شده بی ربط ضمیمه کرده و اشتباه را با اشتباه تلافی می کند که نتیجه، دور تسلسل اشتباهات است که در نهایت به ضربه خوردن صنعت خودرو کشور می انجامد. 

پایان/

۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۲
کد خبر: 13408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 21
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • وطن IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
      4 0
      صنایع در 40 سال گذشته یک مونتاژ کار و وارد کننده قطعات و به شدت وابسته بوده که محصولات تقریبا در حد نرمال تولید می کرده و اکنون نیز با ارائه محصولات بی کیفیت و گران تر از قبل آشکار و عملاً دست در جیب ملت و بیت المال برده و با کسب سود نامشروع عملا به حرام خوری روی آورده اند که ملت ایران با نارضایتی و مجبوری محصولات را خرید می کنند و این یعنی مافیای صنعتی که توسط دولت و گروهی مجلس و شورای نگهبان بالخص وزارت صمت و شورای رقابت با انحصار و ... حمایت می شود . و این نشان از سود بردن بالا دستی ها از فروش خودرو می باشد . مگر فولاد و ... چقدرگران شده که محصولات با 15 یا 20برابر گرانتر فروخته شود !؟؟؟
    • م.د IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
      22 2
      کشو ری که اجناس ان چندرقم فروش برودازبی مدیریتی مسئولان است
    • وحید IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
      3 1
      اگر از خارج پلت فرم میخرید دیگه چیزی گیر خیلی‌ها نمی‌آمد همه این پولا از جیب مردم خرج شده ومدیریت باسمه ای و بازاری یعنی همین.
    • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
      3 1
      چرا هیشکی به داد مردم نمیرسه
    • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
      2 1
      خاک عالم تو سرشان
    • حقوق ریالی IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
      4 1
      40ملیارد دلار😐😐😐😐😐😐😐😐😐مگه اپلو 2ساختین ک انقدر هر پلتفروم خرج داشته.. ملتو دراز گوش فرض کردین دزدی اخه تاکی؟؟؟؟؟
    • علی شارسان IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
      2 0
      مدیریت خودروسازی به هیچ عنوان هیچ شانسی به مهندسین واقعی نمیده. وگرنه وضع این نبود. البته مهندسین واقعی منظورم کسایی هستن که هیچ رانتی ندارن و آقا زاده نیستن. وگرنه مهندس نما تا دلتون بخواد تو شرکتهای خودرو سازی هستن
    • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
      3 0
      اینها همه توجیه و به نوعی فریب مردم است .سوال همیشگی چراباید حق انتخاب را از مردم بگیرید واردات خودرو را ازاد و شما هم هر چقدر می خواهید خودرو داخل را قیمت گذاری کنید
    • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
      3 1
      روحانی کاری کرد که ۴۰ سال زمان میبره تا درست بشه
    • عبدالرضا بیرقداری IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
      3 0
      بله تمام ماشین هااز 25 برابر هم گران تر به فروش می رسد ولی هیج فرد احمقی نمی اید توی رسانه ها مردم را روشن گند گه گرانی تا چه حد واین پولهای اضافه تو جیب کدام یک از گسانی گه تو گارند می رود
    • مسعود IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
      2 0
      سمند ایران خودرو EF7 در بازار لندن ۵۰۰ پوند قیمت‌گذاری شده، واقعا برای این خودروهای بی‌کیفیت در بازاهای جهانی، مشتری پیدا نمی‌شه. این ایرانی بدبخت فلک‌زده است که بالاجبار اسیر این محصولات تکنولوژی پایین می‌شه. به نظرم بهتره که خودروسازی در ایران تعطیل بشه.
    • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
      3 0
      دست ازسرکچل ملت بردارین وواردات وآزادکنین
    • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
      2 0
      شاید ازمحصول قبلی بهتر باشه ولی فاصلش با خودرو سازهای جهان هرساله بیشتر میشه
    • مصطفی IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
      1 0
      چ اصراری دارید فرغون تولید کنید بخدا به پیغمبر جمع کنید بذارید از خارج بیاد همه بنز و بی ام و سوار میشن
    • مسعود FR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
      1 0
      من فکرنمیکنم داشتن قیمتهای متفاوت وگاه بااختلاف بیش از دوبرابر در شرکت وبازار ی پدیده عادی باشه، قطعآ ی فاجعه ست ک مطمئنآ آسیبهای اجتماعی وروانی و حتی امنیتی فراتراز آنچه ک فکرش رو بکنیم در پی خواهد داشت وبنظرم ادامه یک چنین روندی قطعآ عواقب بسیار وحشتناکی در پی داره. باید قبل از ایجاد مشکل جلوی آن هرچه سریعتر گرفته شه.
    • احمد IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
      1 0
      یک میلیارد دلار برای طراحی پلتفرم سمند!!!!!! مگر پلتفورم سمند همان ۴۰۵ نیست؟! واویلا چه بخور بخوری!!
    • علی داور IR ۰۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      1 0
      برای ملتی که جوانان کشورش با صداقت ودر تحریم صددر صد پیشرفته تدین بهپاد و صنایع دفاعی ساخته اند واقعا ایرانخودرو مدیرش با این مدیریت باید سرش را بکوبد بزمین .....ولی همه میدانیم دو خودرو ساز شده مدیریتش رانت خانوادگی و رانت فامیلی ...حالا کی بازرسی کشور بتواند روشن نمایید تمام زوایا این ۲ خودرو مایه سر شگستگی کشور ...و.......
    • رضا IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      1 0
      ازین حرفا هم بلدین؟؟؟؟ فکر کردم فقط بلدین منت بزارین که همین قیمت های فضایی هم با یارانه ست!!!
    • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      1 0
      خب حالا کارهای غلط مسیولین گذشته و حال را باید مردم بدهند عجب توجیه جالبی
    • سلطان IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      0 0
      مشکل اقای مقیمی خودتی که میدونی و باز ادامه میدی به اسم مدیریت شاه مرتی که نیست یکدفه درست شه از خودت شروع کن وقتی نمی تونی برو یا لیست مافیارو بده ولی همتون ...
    • محمد IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      0 0
      خوب اگه پلت فرم شما بنا بدلایل مافیایی ۲۵ برابر تموم شده یعنی باید جمع کنید برید شما خودرو ساز نیستید فرغون سازید و باید ورشکست خودتون اعلام کنید که بازم بنا بدلایلی نرفتید و حالا اصرار دارید ضرر ماقبلتونو در دراز مدت از مردم با حربه ازاد سازی قیمت جبران کنید نه نشد همون قیمتهای دستوری زیادتونم هست برید اگه نمیتونید سراغ شغل دیگه برید بخاطر بیکار نشدن عدهای از کارکنان ایران خودرو و سایپا مردم کل کشور جور شمارو بکشند نهایت خودرو وارد کنید اتفاقی نمیوفته ایهنمه کمپاتی بزرگ در دنیا ورشکست شدن شما که رقمی نیستید