پایانی بر پیچیده ترین روابط سیاسی اروپا

کناره گیری «آنگلا مرکل» از صحنه سیاسی آلمان با یک پیامد مهم دیگر نیز همراه بود؛ با پایان دوران وی «ولادیمیر پوتین» و روسیه یک همکار غربی کلیدی خود را از دست دادند.

به گزارش تحریریه، روزنام چینی «The Paper» در تحلیل از ۱۶ سال صداعظمی «آنگلا مرکل» و پایان رابطه دوستان وی با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه نوشت، اگرچه در چند سال اخیر روابط روسیه با کشورهای غربی به ویژه آمریکا پر تنش شد اما حضور آنگلا مرکل همیشه نقش مهمی را در تداوم گفت وگوهای روسیه با غرب داشته است. گاردین نوشت از زمانی که مرکل صدراعظم آلمان شد، روابط مسکو و برلین اگرچه برخی مواقع متشنج بود اما هیچگاه قطع نشد.

برخی کارشناسان در آلمان اعتقاد دارند در دوران پس از مرکل باید انتظار سطح پائین تر همکاری میان آلمان و روسیه را داشت. البته پروژه انتقال گاز نورد استریم ۲ به قوت خود باقی می ماند و با روی کارآمدن دولت جدید راه اندازی می شود و به بهره برداری می رسد. یکی از چالش های اصلی برای دولت بعد کنترل قیمت گاز در این کشور است که در چند ماه اخیر به شدت افزایش یافته است. این امر شاید جایگاه روسیه را برای دولت بعدی برلین هم تقویت کند.

Angela Merkel and Vladimir Putin: The Disillusionment of Breakup - injuredly

مرکل در آخرین دیدارش  با پوتین ضمن اشاره به پروژه گازی فوق تاکید کرد اگرچه اختلافاتی با روسیه داشته است اما همیشه بر این باور بود که گفت گو و ادامه ارتباطات بسیار اهمیت دارد. پوتین هم در ابتدای این دیدار دسته گلی را به مرکل هدیه کرد و ضمن تشکر از وی گفت: دو کشور در طول سال های صدارت او رابطه خوبی داشتند و تماس های منظمی را برقرار کردند؛ البته آشکار بود که اختلافاتی هم داشتند اما همیشه به دنبال زمینه های مشترک بودند.

در این شرایط و با آغاز به کار نورد استریم۲ کشورهای اوکراین و لهستان که تا پیش از این مهمترین مسیر انتقال گاز روسیه به اروپا بودند ناخشنود هستند زیرا از منافع آن بی بهره می شوند. سرمایه گذاری عظیم انتقال گاز به مسافتی حدود ۱۲۰۰ کیلومتر از زیر دریا به نظر این کشورها، برای کاخ کرملین جنبه های سیاسی و راهبردی دارد اما روسیه تاکید دارد هدف پروژه تنها امور تجاری است.

پوتین در ماه ژوئن در پاسخ به این پرسش خبرنگار که آیا با کناره گیری مرکل، دلش برای وی تنگ می شود پاسخ مثبت داد و گفت او سیاستمداری باتجربه، صریح و قابل اعتماد بوده است.

آلمان و مرکل حتی پس از بحران سال ۲۰۱۴ اوکراین باز مهمترین همکار اروپایی پوتین باقی ماندند. به همین دلیل گاردین دیدار خداحافظی مرکل از مسکو را پایانی بر یکی از قدیمی ترین و پیچیده ترین روابط سیاسی اروپا توصیف کرد.

نکته جالب در مورد این دو نفر آن است که مرکل به علت تولد در آلمان شرقی قادر به صحبت به زبان روسی است و پوتین هم در گذشته مامور شوروی در آلمان شرقی بود و می تواند به راحتی آلمانی صحبت کند. این دو بدون مترجم با یکدیگر گفت وگو می کردند.

در کل مرکل با صحنه سیاسی خداحافظی کرد اما پوتین و روسیه یک همکار غربی کلیدی خود را از دست داده اند. «آنتون فریسن» سیاستمدار آلمانی در گفت وگو با یک رسانه روس پیش بینی کرد روابط آلمان و روسیه ممکن است پس از انتخابات پارلمانی آلمان با رکود مواجه شود؛ شاید هم تحولات، مسکو و برلین را رو در روی یکدیگر قرار دهد. 

پایان/

https://www.thepaper.cn/newsDetail_forward_۱۴۷۱۶۴۲۹

۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۲
کد خبر: 13416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =