رونق بازار خودروهای تسلا در سنگاپور

با یارانه ۴۵ هزار دلاری دولت سنگاپور برای خودروهای برقی، فروش خودروهای الکتریکی تسلا در این کشور رونق گرفت و دامنه سود بسیاری از رقبا را کمک کرد.

به گزارش تحریریه، خبرگزاری «رویترز» نوشت، در سنگاپور ثروتمند، جایی که ثبت نام وسایل نقلیه جدید برای مدیریت ترافیک و آلودگی شهر به شدت کنترل می شود، شرکت تسلا  لحظات خوبی را سپری می کند و فروش فزاینده آن سهم بازار رقبا را از بین می برد.

جنون خرید در یکی از گران‌ترین مکان‌های جهان برای داشتن ابتدایی‌ترین مدل تسلا ۳ در سنگاپور با قیمتی نزدیک به ۲۰۰ هزار دلار سنگاپور (۱۴۸۳۰۰ دلار) که عمدتا بیشتر مبلغ آن به دلیل مالیات مالکیت است، صعود یک شرکت آمریکایی در صنعت خودروسازی جهانی مورد تاکید قرار می دهد. 

این هفته ارزش بازار تسلا از یک تریلیون دلار فراتر رفت و ارزش ترکیبی پنج رقیب بزرگ خود یعنی تویوتا موتور، فولکس واگن، دایملر آگ، شرکت فورد موتور و جنرال موتورز را تحت الشعاع قرار داد.

داده های اداره حمل و نقل زمینی سنگاپور (LTA) نشان داد که تعداد تسلاهای جدید در جاده های سنگاپور بیش از ده برابر شده و از ۳۰ دستگاه در نیمه اول به ۴۸۷ دستگاه در سه ماهه سوم رسیده است.

«تیم شیم» مهندس نرم افزار که پنج سال پیش یک مدل تسلا ۳ رزرو کرده بود اما همین اواخر با شروع فروش امسال این خودرو را دریافت کرد. وی گفت: «این خودرو را خریدم زیرا حامی و سهامدار شرکت هستم».

با کمک طرفداران تسلا مانند شیم، این شرکت در ماه سپتامبر به ششمین برند خودروی محبوب سنگاپور تبدیل شد و از نیسان، آئودی و کیاموتورز پیشی گرفت.

کارشناسان می گویند که هیچ دلیل واحدی برای این افزایش وجود ندارد، اما دولت سنگاپور امسال یارانه ۴۵ هزار دلار سنگاپور را برای خریداران خودروهای الکتریکی اعلام کرد. از آنجایی که به نظر می رسد تسلا در مقابله با مشکلات زنجیره تامین بهتر از سایر شرکت ها عمل کرده است، احتمال دارد این شرکت به سادگی بتواند خودروهای بیشتری را نسبت به رقبا ارائه دهد.

«نیلز دی بوئر» کارشناس حمل و نقل الکتریکی در دانشگاه صنعتی «نانیانگ» می‌گوید: «تقاضای متوقف شده نسبتا زیاد است. اکنون عرضه وجود دارد و تسلا به احتمال زیاد در حال کار کردن روی یک حجم بزرگ برای عرضه به بازار است».

ماه گذشته ۳۱۴ دستگاه تسلا در سنگاپور به ثبت رسید که تقریبا برابر با هیوندای و برندهای برتر پس از تویوتا موتور کورپ و هوندا موتور بود.

تسلا از اظهار نظر در مورد عملکرد خود در سنگاپور خودداری کرد اما وب سایت این شرکت نشان می دهد که خریداران جدید هنوز باید ۴ تا ۱۲ هفته منتظر بمانند تا خودروهای خود را دریافت کنند.

سود تسلا در قبال ضرر دیگران

محدودیت های سختگیرانه سنگاپور برای ثبت نام خودرو تا اوایل سال ۲۰۲۵ به این معنی است که افزایش سهم تسلا در بازار به قیمت ضرر رقبای آن در این کشور کوچک و رقابتی است.

بر اساس محاسبات رویترز، مرسدس بنز و نیسان دایملر در سه ماهه سوم شاهد کاهش میانگین ماهانه ثبت نام خودروهای جدید بودند که به ترتیب ۴۵ و ۲۷ درصد نسبت به نیمه اول سال جاری کاهش یافت.

اگرچه ثبت نام ماهانه خودرو به طور متوسط ​​در سه ماهه گذشته ۱۵.۸ درصد نسبت به نیمه اول کاهش یافته است، اما تنها خودروسازان تسلا و خودروسازی های کره ای هیوندای و کیا  این میانگین را در میان فروشندگان بزرگ کاهش دادند. هیوندای و کیا به ترتیب ۱۳.۶ و ۲۵ درصد افزایش فروش را گزارش کردند.

تحلیلگران و کارشناسان این صنعت گفتند که اختلالات ناشی از کمبود جهانی تراشه نیز احتمالا بر تحویل و فروش در ماه‌های اخیر تاثیر گذاشته است. هیوندای و تسلا جزو معدود خودروسازانی هستند که در مدیریت اختلالات عملکرد بهتری نسبت به رقبا داشتند.

تسلا ۱.۴ درصد از ۳۶۶۲۹ ثبت نام خودروی جدید در سنگاپور در سال جاری را به خود اختصاص داده است، در حالی که این رکورد ۲۰.۴ درصدی متعلق به بازیکن برتر این عرصه یعنی تویوتا بوده است.

سنگاپور که «ایلان ماسک» مدیرعامل تسلا زمانی از آن به دلیل عدم حمایت از خودروهای برقی انتقاد کرده بود، قصد دارد تا سال ۲۰۴۰ تمام خودروهای موتور احتراق داخلی را کنار بگذارد و رانندگان را تشویق می‌کند تا از طریق طیف وسیعی از اقدامات، از جمله معافیت‌های مالیاتی بیشتر و یارانه‌ها، به خودروهای برقی روی بیاورند.

پایان/

۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۹
کد خبر: 13528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =