آمریکا و اتحادیه اروپا میراث تعرفه ای ترامپ را کنار گذاشتند

اتحادیه اروپا و ایالات متحده برای حل اختلاف بر سر تعرفه های فولاد و آلومینیوم اعمال شده در دوران ترامپ به توافق رسیدند.

به گزارش تحریریه، یورونیوز در زمینه توافق تجاری تازه دوسوی آتلانتیک نوشت، در حالی که «جو بایدن» رئیس جمهوری ایالات متحده  برای شرکت در نشست گروه جی ۲۰ در رم به سر می برد، کاخ سفید اعلام کرد که ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای حل و فصل اختلافات دیپلماتیک خود بر سر تعرفه های فولاد و آلومینیوم در دوران ترامپ به توافق رسیده اند.

دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ مالیات بر فولاد و آلومینیوم اتحادیه اروپا را با این ادعا که محصولات خارجی تولید شده توسط متحدان آمریکایی تهدیدی برای امنیت ملی ایالات متحده است، وضع کرده بود. اروپایی‌ها و سایر متحدان از سوءاستفاده ترامپ از ماده ۲۳۲ برای توجیه تعرفه‌ ها خشمگین شدند و بسیاری از آنها تعرفه‌ های متقابلی را بر موتورسیکلت ‌های ساخت ایالات متحده، بوربن، کره بادام‌ زمینی، شلوار جین و سایر موارد اعمال کردند.

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی، «کاترین تای» نماینده تجاری ایالات متحده و «جینا ریموندو» وزیر بازرگانی چند روز قبل این توافق را اعلام کردند. آنها گفتند که تعرفه های ماده ۲۳۲ به طور کامل حذف نخواهد شد اما مقداری از فولاد و آلومینیوم اروپا اجازه خواهد داشت بدون تعرفه وارد ایالات متحده شود.

ریموندو گفت: «ما توانستیم به توافقی برسیم که به موجب آن اتحادیه اروپا تعرفه‌ های تلافی جویانه خود بر کالاهای آمریکایی را کنار بگذارد. این توافق تضمین می کند که تمام فولادی که از طریق اروپا وارد ایالات متحده می شود، به طور کامل توسط اروپا تولید می شود».

کاهش تعرفه ها گامی کلیدی برای رهایی از یکی از میراث های ترامپ است، زیرا بایدن تلاش کرد روابط ایالات متحده با اروپا را از نو تنظیم کند.

این پس و پیش کردن های قوانین به تولیدکنندگان اروپایی آسیب رساند و هزینه های فولاد را برای شرکت های آمریکایی افزایش داد. این تعرفه ها همچنین به اهداف اعلام شده ترامپ مبنی بر اشتغالزایی در کارخانه های فولاد منجر نشد. اداره آمار کار نشان می دهد که مشاغل در تولید فلزات اولیه اندکی افزایش یافته است و به ۳۸۹۱۰۰ نفر در سال ۲۰۱۹ رسیده است. اما کارخانه ها در طول همه گیری کرونا کارگران را اخراج کردند و اشتغال در این بخش تقریبا به نیمی از آنچه در سال ۱۹۹۰ بود، رسیده است.

اتحادیه اروپا در ماه می اقداماتی را برای بهبود روابط انجام داد. در مورد برخی از تعرفه های تلافی جویانه، اتحادیه اروپا به طور موقت افزایش های برنامه ریزی شده را به حالت تعلیق درآورد. این بدان معناست که نوشیدنی الکلی آمریکایی به جای مالیات برنامه ریزی شده ۵۰ درصد، در اروپا با ۲۵ درصد مالیات مواجه می شود  اما سپس دو طرف برای اجتناب از نرخ مالیات بالاتر با ضرب الاجل ماه دسامبر روبه رو شدند.

«ماریو دراگی» نخست ‌وزیر ایتالیا و میزبان اجلاس، در بیانیه‌ ای از توافق در زمینه تعرفه‌ ها ابراز خرسندی کرد و گفت: این تصمیم موجب تقویت بیشتر روابط ترنس آتلانتیک شده و به صورت تدریجی بر سیستم حمایت از کالاهای داخلی که در سال های گذشته ایجاد شد غلبه می کند».

این بیانیه همچنین مورد استقبال «کریس سوانگر»، رئیس و مدیر عامل شورای عرقیات مقطر ایالات متحده قرار گرفت، پس از آنچه که او آن را «سه سال بسیار دشوار کاهش صادرات ویسکی آمریکایی» خواند.

سوونگر گفت: «برداشتن این بار تعرفه‌ نه تنها باعث کمک به عصاره‌گیران و کشاورزان آمریکایی می‌ شود، بلکه از احیای رستوران ‌ها، کافه ‌ها و عصاره‌ های اتحادیه اروپا که به شدت تحت تاثیر این همه‌گیری قرار گرفته‌ اند نیز حمایت می‌کند.

پایان/

۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 13598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =