قیمت مرغ در یک قدمی 100 هزار تومانی شدن!

رانتی های منتفع از دلار 4200 تومانی عددسازی از قیمت مرغ و گوشت قرمز با حذف این رانت عظیم را با هدف تداوم پرداخت ارز ترجیحی آغاز کرده اند.

به گزارش تحریریه، خبرگزاری کار که باید حافظ منافع کارگران باشد در مطلبی به سود گیرندگان رانت دلار 4200 تومانی وارد عمل شد و در مطلبی به نقل از رئیس اتحادیه دامداران خراسان رضوی نوشت: حذف ارز دولتی قیمت گوشت قرمز را به ۳۰۰ هزار و مرغ به ۱۰۰ هزار تومان می‌رساند. حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در زمینه تولید گوشت و شیر تبعات بسیار غیرقابل جبرانی دارد و ممکن است قیمت گوشت مرغ  را به کیلویی ۱۰۰ هزار تومان برساند چون‌ مرغداران تمام‌ نهاده‌ مورد نیاز خود را با همین ارز ۴۲۰۰ تومان تأمین می‌کنند. حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث ایجاد فشارهای دیگری بر هزینه تولید و تولیدکننده خواهد شد و لذا در این صورت ممکن است قیمت گوشت به کیلویی ۳۰۰ هزار تومان برسد هرچند این عدد کارشناسی نیست اما باکارشناسی دقیق می‌شود این قیمت را کامل برآورد کرد.

از دیدگاه این فعال حوزه دام، قیمت مرغ به بیش از 4 دلار خواهد رسید، عددی که در تاریخ بشر سابقه نداشته و در دهه های اخیر قیمت مرغ همواره نزدیک به 1 دلار بوده است و در بازارهای جهانی ارزانتر از 1 دلار در هر کیلو هم قابل تامین است. منتظریم تا این فعال حوزه دام و رسانه های حامی آن قیمت کارشناسی خود را اعلام کنند تا این پیش بینی را با وضعیت بازار پس از حذف دلار 4200 تومانی آزمون کنیم. 

سایت انتخاب که این مطلب را پوشش داده است نیز مانند ایلنا از رسانه های حامی دولت حسن روحانی و جریان کارگزاران سازندگی است و توجه ای به این واقعیت ساده ندارد که نظام 2 نرخی غیر از فساد و ایجاد رانت معنای دیگری ندارد. آیا این رسانه ها از رانت منفع می شوند که با عددسازی از آن دفاع می کنند؟

به عنوان نمونه، چرا شکر که ارز 4200 تومانی آن حذف شده 6 برابر افزایش قیمت داشته است، اما مرغ که نهاده با دلار 4200 تومانی دریافت می کند در 4 سال اخیر بیش از 6 برابر افزایش قیمت داشته است و برخلاف شکر که قابل تهیه شدن توسط خانوارها است و همه جا به وفور یافت می شود، اما مرغ را نمی توان به راحتی یافت و ازسوی فروشندگان با قطعه بندی با قیمت های بیش از 50 هزار تومان به فروش می رسد. 

قیمت 300 هزار تومانی برای گوشت قرمز نیز به معنای هر کیلو 12 دلار است که این نیز رکوردی در تاریخ بشر به شمار می رود. قیمت گوشت گوساله 4 تا 5 دلار در هر کیلوگرم است که قیمت های داخلی و جهانی نزدیک به هم قرار دارند.

جوسازی جریان های رانتی برای تداوم پرداخت دلار 4200 تومانی و اعدادی مانند مرغ کیلویی 100 هزار تومانی و گوشت قرمز 300 هزار تومانی غیرواقعی است و تنها با هدف حفظ رانت مطرح می شود. اگر مرغداران و دامداران به نهاده دامی با دلار 4200 تومانی دسترسی داشتند پس چرا قیمت مرغ از سال 1396 که ارز ترجیحی برقرار شده تاکنون نزدیک به 7 برابر افزایش یافته و بیش از تورم کالاهای غیرمشمول گرانی قیمت داشته است؟

پایان/

۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۵
کد خبر: 13618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 16
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 4
    • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      8 1
      بی خود قیمت ندید مرغ در شهرما ۲۸ هزار تومانه خریدار نداره....
    • Alex IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      15 2
      کم کم دارن ملت رو آماده میکنن ک بیان تو خیابون
    • IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      4 0
      میشه لطف کنید بگید که چطور است دستمزد در ایران از بسیاری کشورهای فقیر افریقا کمتر است و چطور میشود مرغ کیلویی به 4 دلار می‌رسد این فقط نشان دهنده این است که حکومت تمام کسری های خود را از راه خوراکی دام و بعضی چیزهای دیگر جبران می‌کند
    • محمود IR ۰۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      4 1
      خدا به داد کسانی که ندارن برسه هرچند الان همه اوضاع اقتصادیشون خرابه اونی که داره کیلو صد هزار نه دویست هزار هم میخره فشار روی طبقات ضعیف هست که باید تحمل کنن
    • حمید IR ۰۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      1 1
      هرچیزی رو میخان گرون کنن اول هو میندازن تومردم جوسازی بشه د..سا
    • بی نام IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      3 0
      شکر برای بدن فوق العاده ضرر داره اما مرغ پروتتین داره وبرای بدن که جزء گوشت سفیده واجبه ماهی رو که واجبه هفته ایی یکبار مصرف کرد حالا شده شش ماه یک بار گوشت که گرونه حالا انگشت گذاشتید روی مرغ،، رب گرون برنج گرون اجاره ی بالا از گرسنه شدن مردم بترسید
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      2 0
      یک روزی باید همه چیز باقیمت جهانی حساب بشه درآمدها وخرجها شفاف بشه تاجلو رانت گرفته بشه و جراحی بزرگ انجام بشه و درآمدها وخرجها متعادل بشه به کسی ظلم نشه وعده ای پول مفت نبرند
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      3 0
      دلالا و رانت خوارا...هفت ساله ازین رانت میخورن اون موقع مرغ کیلویی پنج تومن بود که دلار ۴۲۰۰میدادن الان که ۳۰تومنه پس گرونی از دلار ۴۲۰۰نیست از بی پدر ومادری دلالاس...از بی بته بودنشونه که متاسفانه حکومت هم با دلالاس نه با مردم
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      2 1
      اگه بخوادابنطوربشه چه کنبم خدایاکمکمون کن
    • ناشناس IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      1 0
      مردنم آرزوست تو ایران ویران بیصاحاب خدایا چه خاکی باید تو سر بریزیم با این دزدای بی شرف که فقط به فکر جیب خودشونن رئیسی کجا داری سیر میکنی آنتالیا
    • بیکار DE ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      1 1
      کاش یک انسان با شرف هم پیدا میشد نسبت دستمزد ما را به دلار وبا دستمزد جهانی مقایسه میکرد همتون از یک قماشید
    • ناشناس IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      1 1
      قیمت جهانی مرغ از یک دلار پایینتره.در کشورهای غربی دستمزد کارگر ساعتی حداقل 12 دلاره.یعنی یک کارگر با یک ساعت کار 12 کیلو مرغ میخره ولی اینجا با یک روز کار 2 کیلو مرغ میتونه بخره.خجالت نداره؟؟؟
    • نظری IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      1 0
      توکشورعربی اومدن ۵درصدشیرروگرون کردن به مدت دوهفته کسی شیرنخریدبعداون همه شیرهارودورریختن بعداون ۵درصدهم قیمت شیرپایین اومداماتوایران کافیه بگی چیزی گرون شده همه صف میبندن.ازماست که برماست.اقاچی میشه یک بارهم که شدباهم متحدباشیم.
    • Davood IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      1 0
      الکیه..این سایت نا معتبره😂
    • جواد IR ۰۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
      3 0
      دولت ورشکسته ، اقتصاد ورشکسته
      • IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
        0 0
        خخخخ