تهدید در بازار نفت

قیمت نفت پس از اینکه داده‌های موسسه نفت آمریکا (API) نشان داد میزان موجودی ایالات متحده زیاد ‌شده است، کاهش یافت. با اینحال کارشناسان اعتقاد دارند حرکت بازار درآینده به نفع تولیدکنندگان خواهد بود اما همزمان تهدید نفت های غیرمتعارف هم برجسته تر می شود.

به گزارش تحریریه، خبرگزاری «رویترز» نوشت، قیمت نفت در روز چهارشنبه کاهش یافت، زیرا داده‌های صنعت حاکی از افزایش شدید ذخایر نفت خام و فرآورده های آن در ایالات متحده، بزرگترین مصرف‌کننده نفت جهان و همچنین فشار بر اوپک برای افزایش عرضه بود.

بهای معاملات آتی نفت برنت روز گذشته، 1.03 دلار یا 1.2 درصد کاهش یافت و به 83.69  دلار در هر بشکه رسید.

بهای معاملات آتی نفت سبک «وست تگزاس اینترمدیت آمریکا» (WTI) پس از کاهش 1.30 دلاری یا 1.6 درصدی، به 82.61 دلار در هر بشکه رسید، این کاهش در حالی رخ داد که قبلا بهای آن به کمترین میزان خود یعنی 82.26 دلار سقوط کرده بود.

«ادوارد مویا» تحلیلگر ارشد شرکت اوآندا گفت: پس از گزارش موسسه نفت آمریکا (API) برای ششمین هفته متوالی افزایش ذخایر نفت خام، قیمت ‌های نفت در حال کاهش است و دولت بایدن تمام درخواست‌های ممکن را برای اعضای اوپک پلاس قبل از استفاده از ذخایر استراتژیک نفت خود ، ارائه می دهد.

کارت های رهبران جهان برای تحت فشار گذاشتن اوپک پلاس رو به پایان است و این بدان معناست که هر پیشنهادی که موجب کاهش بهره برداری از ذخایر استراتژیک چین یا ایالات متحده باشد، احتمالا مورد پذیرش قرار خواهد گرفت.

«جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا در اجلاس آب و هوا در گلاسکو، کشورهای عضو اوپل را مقصر افزایش قیمت نفت و گاز به دلیل امتناع از تولید بیشتر نفت خام دانست.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آنها، گروهی موسوم به اوپک پلاس، روز پنجشنبه برای بررسی سیاست خود گرد هم می ‌آیند و انتظار می‌ رود برنامه‌ های افزایش ماهانه را مجددا تایید کنند. با اینحال روسیه مخالف افزایش تولید است.

به گفته منابع آگاه از این بازار و با استناد به آمار موسسه آمریکن پترولیوم در روز سه شنبه، ذخایر نفت خام و سوخت آمریکا هفته گذشته افزایش یافت .

ذخایر نفت خام در هفته منتهی به 29 اکتبر 3.6 میلیون بشکه افزایش یافت. به گفته منابعی که خواستند نامشان فاش نشود، ذخایر بنزین 552 هزار بشکه کاهش و ذخایر فرآورده های آن 573 هزار بشکه افزایش یافت.

تحلیلگرانی که در نظرسنجی رویترز شرکت کردند هم انتظار داشتند که ذخایر نفت خام هفته گذشته افزایش یابد.

شرکت «بریتیش پترولیوم» روز سه‌شنبه اعلام کرد که به دلیل اینکه قیمت‌ های بالا باعث تشویق عرضه بیشتر در سایر نقاط می‌ شود، سرمایه‌گذاری در تجارت نفت و گاز شیل آمریکا از یک میلیارد دلار در سال جاری به ۱.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ افزایش خواهد داشت.

پایان/

۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۵
کد خبر: 13657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =