آمادگی دامپزشکی شهربابک برای رویارویی با بحران

رئیس شبکه دامپزشکی شهربابک، دامپزشکی را بازوی پدافند غیرعامل دانست و از آمادگی دامپزشکی شهربابک برای رویارویی با بحران خبر داد.

مجید اسدی در گفت و گو با خبرنگار تحریریه ضمن گرامیداشت هفته پدافند غیرعامل از پدافند زیستی به عنوان یکی از محورهای هشتگانه پدافند غیرعامل نام برد و گفت: دامپزشکی در این حوزه از اهمیت وافری برخوردار است.

اسدی تصریح کرد: با توجه به وفور بیماری های مشترک و قابل انتقال حیوانات به انسان و لزوم حفظ و حراست از سرمایه دامی کشور در برابر امراض و تهدیدهای احتمالی، به خطیر بودن نقش و وظایف دامپزشکی پی می بریم.

وی ادامه داد: در حوزه پدافند زیستی شش بخش تعریف شده که دامپزشکی در دو حیطه اصلی شامل حراست از دام ها و حفظ سلامت انسان ایفای وظیفه می کند؛ بنابراین حفظ زیرساخت ها و کسب آمادگی به لحاظ فنی و علمی برای کاهش آسیب در این حوزه ها و مصون سازی کشور در برابر تهدیدهایی که ممکن است از این طریق ما را در معرض مخاطرات گوناگون قرار دهد، ضروری است.

اسدی دامپزشکی را بازوی پدافند غیرعامل دانست و لزوم کسب آمادگی برای مواجه با بحران های احتمالی را یادآور شد و گفت: با توجه به این که حدود ۵۰ درصد بیماری های شناخته شده و ۷۵ درصد بیماری های نوپدید و بازپدید، بین انسان و حیوانات مشترک است، نقش دامپزشکی در حوزه پدافند غیرعامل و پیشگیری از بروز بحران در این بخش ها به خوبی نمایان می شود.

وی ادامه داد: مهم ترین وظیفه دامپزشکی در زمینه پدافند غیرعامل را آشنایی دامپزشکان با بیماری های مشترک انسان و دام، شناسایی و تشخیص سریع عامل بیماری برای اقدامات پیشگیری و کنترل بیماری ها، اقدامات لازم برای درمان دامهای بیمار برای جلوگیری از ضررهای اقتصادی به جامعه، اقدامات قرنطینه ای در جلوگیری از انتشار و انتقال بیماری ها و آموزش دامدارن و افراد جامعه درجهت کنترل و جلوگیری از بروز بیماری ها است.

پایان/

۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۰
کد خبر: 13675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =