مخالفت اسرائیل با مهمترین طرح اقتصادی امارات

خوش رقصی‌های همیشگی امارات برای رژیم صهیونیستی کارساز نبود و اکنون وزارت محیط زیست اسرائیل با انتقال نفت این امرنشین به اروپا از طریق خطوط نفت ایلات و عسقلان مخالفت کرده است.

به گزارش تحریریه، روزنامه «رای الیوم» در بخشی از گزارش خود نوشت، مخالفت وزارت محیط زیست رژیم صهیونیستی با طرح مشترک اسرائیل و امارات برای انتقال نفت و مشتقات نفتی امارات از طریق خطوط ایلات و عسقلان به اروپا ضربه بزرگی به بزرگترین توافق های اقتصادی دو طرف در چارچوب توافق صلح «آبراهام» وارد کرده است.

به نوشته روزنامه رای الیوم، طول خط نفتی مذکور حدود ۲۵۴ کیلومتر است که می تواند روزانه ۶۰۰ هزار بشکه نفت را از امارات به بازارهای اروپایی منتقل کند. عملی شدن این طرح می توانست سالانه بیش از یک میلیارد دلار برای رژیم اسرائیل درآمد داشته باشد و تحرکات تجاری را در بندر عسقلان فعال سازد.

روزنامه رای الیوم افزود: دلیل مخالفت وزارت محیط زیست اسرائیل با این طرح، مسائل مربوط به محیط زیست و نگرانی ناشی از نشت نفت در آب های خلیج عقبه یا سرزمین های اشغال شده اعلام شده است که لوله های نفتی از آنجا عبور می کنند. اما شاید این مخالفت دارای رنگ و بوی امنیتی باشد. این احتمال آمطرح است که خطوط انتقال از سوی گروه های مسلح فلسطینی هدف قرار گیرند. همانطوری که پیش از این خطوط انتقال گاز مصر به سرزمین های اشغال شده از طریق صحرای سینا هدف گرفته شدند و رژیم اسرائیل و مصر مجبور به تعطیلی آن شدند.

در بخشی از گزارش روزنامه رای الیوم می خوانیم، مصر بزرگترین بازنده طرح اماراتی – اسرائیلی بود. عملیاتی شدن این طرح می توانست درآمدهای مالی مصر در این شرایط سخت کاهش دهد. این زیان تنها به سبب نادیده گرفتن کانال سوئر نبود. بلکه خطوط نفتی «سومد» مصر هم که باقی مانده نفت نفتکش ها در کانال سوئر را به بندر اسکندریه منتقل و از آنجا به بازارهای اروپایی صادر می کرد هم از این طرح زیان می دید. عادی سازی روابط اقتصادی، امنیتی و نظامی امارات با رژیم اشغالگر عصبانیت سردمداران مصر و تنش در روابط مصر و امارات را به دنبال داشت. اما مصر به دلیل نیاز به سرمایه گذاری های امارات بر روی این نگرانی سرپوش نهاد.

در بخش پایانی گزارش آمده است: عادی سازی روابط امارات با رژیم اسرائیل و  نادیده گرفتن اصول ملی عربی بزرگترین اشتباه بود. رژیم اشغالگر در نبرد «سیف القدس» نتوانست از خود دفاع کند. موشک های مقاومت طی ۱۱ روز توانستند این رژیم را در سراسر جهان منزوی کنند؛ این رژیم مجبور به تعطیلی فرودگاه های خود شد و ۶ میلیون شهروندان آن به پناهگاه ها پناه بردند؛ این رژیم نمی تواند از منافع امارات حمایت کند و امارات هم باید این موضوع را درک کند که زمان تغییر کرده است.

پایان/

۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱
کد خبر: 13770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =