سونامی بی سوادی در عراق

گسترش بی سوادی تا رو پود جامعه عراق را تهدید می کند؛ درحالیکه در دهه ۱۹۸۰ بی‌سوادی در این کشور ریشه کن شده بود اما گزارش های مرکز آمار عراق اکنون نشان می دهند نسبت بی سوادی در میان افراد بالای ۱۰ سال به ۱۳ درصد رسیده است.

به گزارش تحریریه، روزنامه «صوت العراق» در توصیف خود از گسترش بی سوادی در عراق نوشت، جامعه عراق افزون بر فساد، خشونت و تروریسم با شرایط ناگوار اقتصادی و تهدیدهای ناشی از گسترش بی سوادی روبرو است. همه این مسائل بر روی افراد جامعه عراق تاثیر گذاشته و مشکلات بسیاری را برای آنان به دنبال داشته است. بر پایه آمار رسمی نسبت بی سوادی در میان بزرگسالان عراق در سال ۲۰۱۸ به ۵۰ درصد رسیده است. افزایش سطح بی سوادی تاثیرات ناگواری بر روی اقتصاد این کشور هم به دنبال دارد.

به نوشته این روزنامه، «اسراء الزهاوی» کارشناس عرصه تعلیم و تربیت گفته است عراق به دلایل ناامنی، فقر، پیشروی های داعش در یک سوم خاک این کشور از افزایش بی سوادی رنج می برد. شرایط ناشی از شیوع کرونا هم که سبب شد آموزش ها از طریق فضای مجازی صورت گیرد در این زمینه تاثیر گذاشت. این موضوع باعث شد بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان از آموزش محروم شوند. در این کشور هنوز هم روستاهایی وجود دارند که از اینترنت محروم هستند. بسیاری از خانواده ها امکانات مادی برای فراهم کردن اینترنت در منازل خود را ندارند. این موضوع موجب محرومیت بسیاری از کودکان از آموزش طی دو سال گذشته شده است.

«حیدر فاروق» سخنگوی وزارت آموزش و پرورش این کشور درباره شمار افراد بی سواد در عراق گفت آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد، اما ممکن است ۵ میلیون تن در عراق بی سواد باشند.

به نوشته روزنامه صوت العراق، «مولود احمد» فعال حقوق بشری هم در این زمینه اظهار داشت گسترش بی سوادی در عراق به پدیده خطرناکی تبدیل شده است که شیرازه جامعه عراق را تهدید می کند. بیشتر کسانی که در عراق خواندن و نوشتن نمی دانند از زنان هستند؛ حتی در این کشور خانواده ها و حتی جوامعی هستند که اصلا اعتقادی به حق آموزش زنان ندارند. 

Literacy for Women, Iraq | UIL

برپایه گزارش های مرکز آمار عراق نسبت بی سوادی در میان افراد بالای ۱۰ سال به ۱۳ درصد رسیده است. نسبت زنان بالای ۱۰ سال که بی سواد هستند رقم حدود ۱۸ درصد و نسبت مردان به رقم حدود ۸  درصد ذکر شده است.

گزارش های سازمان یونسکو هم نشان می دهد که ۶ میلیون نفر در عراق خواندن و نوشتن نمی دانند و حتی قادر به نوشتن یک جمله هم نیستند. این در حالی است که برپایه گزارش سازمان یونسکو عراق در دهه هشتاد، نخستین کشور خاورمیانه بود که توانست بی سوادی را از بین ببرد. اما شرایط سیاسی دشوار عراق پس از سال ۲۰۰۳ و اشغال و درگیری این کشور در جنگ های ویرانگر در کنار تحریم ها و نابودی اقتصاد و زیر ساخت های عراق سبب گسترش شدید بی سوادی در عراق شده است.

پایان/

۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 13850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =