صادرات میلیونها دلار آبنات با ارز دولتی/ چه کسی پاسخگوست!

در سال 97 اتخاذ سیاست غلط باعث شد تا 130 میلیون دلار آبنبات تهیه شده با ارز دولتی صادر شود.

به گزارش تحریریه،  سیاست تخصیص ارز 4200 تومانی به واردات برخی کالاها تصمیم بسیار غلطی بود که تبعات آن شامل عده زیادی از مردم شده است و برای تعداد معدودی درآمدهای بسیار زیادی را ایجاد کرده است. 

سرپرست سابق سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه اثرات این تصمیم غلط تا سالها در اقتصاد باقی خواهد ماند، گفت: یکی از اثرات آن نقدینگی بود که امروز در چرخه اقتصاد کشور شاهد آن هستیم. 

وی با تاکید بر اینکه تخصیص ارز 4200 تومانی موجب فساد گسترده‌ای شده است، اظهار داشت: پرداخت ارز 4200 تومانی به واردات کالاهای اساسی با عنوان حمایت از اقشار ضعیف صورت گرفت، در حالی این یارانه به جیب افراد معدودی می‌رود و تبعات آن هم متاسفانه شامل حال بخش عمده‌ای از مردم است.

مودودی درباره تاثیر حذف ارز 4200 تومانی بر صادرات کالا اظهار داشت: برخی اقلام کالاهای اساسی که مشمول ارز ارزان قیمت می شوند، به جای اینکه به مصرف عموم مردم برسد، بعضا به عنوان مواد اولیه در برخی کارخانه‌های صنایع غذایی استفاده می‌شوند، به این شکل که این اقلام با قیمت بالاتری نسبت به قیمت تمام شده به  برخی کارخانه‌ها فروخته می‌شود. 

مودودی اظهار داشت: در سال 97 که ارز 4200 تومانی به تمام اقلام وارداتی پرداخت می‌شد در مقطعی یک کد کالایی به لیست اقلام صادراتی اضافه شد و آن کد کالا مربوط به  آب نبات بود، به طوری که در آن مقطع 130 میلیون دلار آب نبات صادر شد. 

وی افزود: با توجه به امکان واردات ارزان قیمت شکر،  شکر وارداتی با ارز 4200 تومانی در کارخانه ها ذوب و تبدیل به آب نبات می شد و این محصول خوراکی تهیه شده با ارز یارانه‌ای در حدود 130 میلیون دلار صادر شد. 

پایان/

۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
کد خبر: 13858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =