رکورد زنی جدید قیمت جهانی مواد غذایی

قیمت جهانی مواد غذایی به بالاترین سطح در بیش از یک دهه گذشته رسیده است.

به گزارش تحریریه، وبسایت مرکز اروپایی «دیپلماسی مدرن» گزارش داد سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) چندی پیش اعلام کرد که فشارسنج قیمت جهانی مواد غذایی به اوجی جدید و به بالاترین سطح خود از جولای ۲۰۱۱ رسیده است.

شاخص قیمت مواد غذایی فائو (FFPI) که قیمت ‌های بین‌ المللی یک سبد از کالاهای غذایی را بررسی می‌ کند، نسبت به سپتامبر ۳.۹ درصد افزایش داشته است. این سبد کالایی برای سومین ماه متوالی است که افزایش قیمت را تجربه می کند.

به دلیل کاهش برداشت در کشورهای عمده صادرکننده از جمله کانادا، روسیه و ایالات متحده، قیمت غلات به طور کلی ۳.۲ درصد و گندم پنج درصد افزایش یافت.

شاخص روغن نباتی ۹.۶ درصد افزایش یافت و به بالاترین حد خود رسید و لبنیات با افزایش تقاضا برای کره، شیر خشک بدون چربی و شیرخشک کامل، به دلیل تلاش خریداران برای جبران ذخایر کم، ۲.۶ واحد افزایش یافت. در مقابل، قیمت پنیر اما ثابت باقی ماند.

برای سومین ماه متوالی، با وجود کاهش خرید محصولات گوشت خوک از چین و کاهش شدید خرید گوشت گاو از برزیل، شاخص قیمت گوشت کاهش یافت. قیمت گوشت مرغ و گوسفند اما با افزایش شدید مواجه شد.

پس از ۶ ماه متولی افزایش قیمت شکر، قیمت این کالا نیز در بحبوحه تقاضای محدود جهانی و مازاد صادرات ، ۱.۸ درصد کاهش یافت.

پیش ‌بینی می‌ شود که در مقایسه با سال گذشته، تولید جهانی غلات در سال ۲۰۲۱ افزایش یابد و به رکورد جدیدی در حدود ۲۷۹۳ میلیون تن برسد. مصرف جهانی غلات برای سال‌ های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به سمت افزایش ۱.۷ درصدی پیش می ‌رود که همزمان با افزایش جهانی جمعیت منجر به افزایش مصرف از میزان پیش ‌بینی ‌شده در مصرف جهانی گندم می ‌شود.

ارتباط تنگاتنگ تولید مواد غذایی و مشکلات آب و هوایی

براساس گزارش جدیدی که روز پنجشنبه در حاشیه کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد (COP۲۶) در گلاسکو منتشر شد، تولید، توزیع و مصرف همه این مواد غذایی، حدود یک سوم انرژی کل جهان را مصرف می کند.

تغذیه جمعیت جهان همچنین موجب انتشار حدود یک سوم گازهای گلخانه ای در جهان است که این بخش را در اولویت مبارزه با تغییرات آب و هوایی قرار می دهد.

این گزارش، چند نمونه از راهکارهای استفاده از  انرژی های تجدیدپذیر برای تغییر سیستم های کشاورزی-غذایی را در راستای اهداف توسعه پایدار و توافق نامه پاریس،  به اشتراک گذاشت.

برای مثال، آبیاری با انرژی خورشید می‌ تواند دسترسی به آب را بهبود بخشد، چرخه‌ های کشت متعدد را ممکن می‌ سازد و انعطاف‌پذیری را در برابر تغییر الگوهای بارندگی افزایش می ‌دهد.

در هند، استفاده از پمپ های آبیاری خورشیدی در مقایسه با زمانی که باران تنها گزینه بود، درآمد کشاورزان را حداقل ۵۰ درصد افزایش داده است. در رواندا، بازده کشاورزان خرده پا حدود یک سوم افزایش یافته است.

«کو دونگیو» مدیر کل فائو، در یک پیام ویدئویی استدلال کرد که این گزارش «نشان می‌ دهد که فرصت‌ های زیادی برای پیاده‌ سازی راه‌ حل ‌های استفاده از انرژی تجدیدپذیر در سراسر سیستم‌های کشاورزی و غذایی وجود دارد».

پایان/

۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۲
کد خبر: 13927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =