هدیه باغچه‌لی به اردوغان فراتر از یک نقشه است

نقشه "جهان ترک" مورد ادعای رجب طیب اردوغان یک طراحی پیچیده از "نقشه استراتفور" مورد حوزه نفوذ ترکیه تا ۲۰۵۰ است.

دلیل اول: تا ۲۰۵۰ اوج رقابت قدرت های کلاسیک حوزه آتلانتیک با قدرت های نو ظهور حوزه پاسیفیک در مناطق جنوبی مثل دریای چین جنوبی، دریای آندمان، تنگه مالاکا، هند جنوبی، خط طولی و عرض دریای عمان و دریای عربی، باب المندب و دریای سرخ و در نهایت کل خلیج فارس خواهد بود. ابعاد درگیرانه ذهنی و عملیاتی کشورهای حائل در این مناطق بحدی زیاد خواهدبود که موجبات غفلت در برخی حوزهای خاص از جمله در عمق استراتژیک حوزه آناتولی و قفقاز خواهد شد.

دلیل دوم:استراتفور "Stratfor"  که یک مرکز تحقیقاتی مبتنی اطلاعات پنهان است به دلیل وابستگی به سازمان سیا به " سایه سیا" (shadow CIA) معروف بوده و مدیریت آن بر عهده جورج فریدمن می باشد، یکی از ماموریت های اساسی اش، فروش اطلاعات میتنی بر رخدادهای مهمی است که وقوع آنها در نقشه سیاسی جهان پیش رو محتمل است.

دلیل سوم: یکی از برجستگی های ژئوپلیتیکی که مورد توجه و آینده نگری ژئوپلیتیکی این مرکز قرار گرفته ، نقشه حوزه نفوذ ترکیه تا سال ۲۰۵۰ " Turkey's sphere of influence in 2050"  است.

دلیل چهارم:بلند پروازی های ترکیه است که تصور می کند چالش های جهان پیرامون آن از منظر ژئوپلیتیک به نفع آنکارا است. بر همین راستا،  ترکیه در دو فرایند ژئوپلیتیکی محتمل و غیر محتمل در حال بسترسازی ذهنی برای خود نسبت به تغییرات آتی است. فرایند ژئوپلیتیکی غیر محتمل ترکیه همان فرضیه بدون اثبات نوعثمانی گرایی (neo-Ottomn ) است که خود ترکها هم می دانند که هرکز امکان سلطه مجدد آنها بر قلمرو بزرگ جغرافیایی از یونان و قبرس و لیبی و مصر گرفته تا کشورهای منطقه خلیج فارس و محدوده پر اهمیت قفقاز به هیچ وجه امکانپذیر نیست چه بسا که منشاء تنش های بی انتها برای ترکیه هم باقی می مانند.

دلیل پنجم: تمرکز ترکیه بر فرایند ژئوپلیتیکی محتمل است که ترکها ذیل عنوان "سلطه کامل بر قلمرو آناتولی" آنرا بطور جدی تر دنبال می کنند.بر خلاف سناریوی "نوعثمانی گرایی" که کلی ، مبهم و غیر محتمل است، در حال حاضر سناریوی آناتولی بزرگ به سیاست گام به گام ترکیه تبدیل شده است.

دلیل ششم: اعلام" نقشه جهان ترک " که بعد از سفر وزیر خارجه ترکیه به ایران توسط اردوغان رونمایی شد، موضوع جدیدی نبود، بلکه بسترهای طراحی چنین نقشه ای ۱۲ سال پیش با دریافت اطلاعاتی از سازمان سیا فراهم و مدنظر سیاست خارجی ترکیه قرار گرفت که همزمان با تحولات و تغییرات ژئوپلیتیکی این منطقه بزرگ و خیزش متفاوت ژئوپلیتیکی جمهوری آذربایجان ، علنی شده است.

برای تحلیل این موضوع مهم دلایل دیگری هم وجود دارد که هر کدام جای خود نیاز به توجه دارد اما ظواهر امر نشان می دهد ترکیه به مرحله ای از توانمندی رسیده که متفاوت تر از گذشته به بحث" نقشه جهان ترک "بعنوان مقدمه اصلی احیای آناتومی بزرگ ورود کرده است. از سوی دیگر تضعیف گام به گام کشورهای رقیب منطقه ای به دلایل متعدد از جمله موضوعی که در دلیل اول این تحلیل ارائه کردم ، ترکیه را به وقوع اتفاق جدید در این منطقه بزرگ بسیار امیدوار تر از گذشته نموده است.

حال باید دید آیا کشورهای بزرگ منطقه متوجه عمق تحولات پیش رو شده اند، یا درآینده نزدیک متوجه خواهند شد که جلوی وقایع بزرگ ژئوپلیتیکی که عمدتا به ضرر آنهاست را بگیرند، یا در بستر آشفتگی سیاسی و فشارهای کشنده ژئوپلیتیکی در برابر تغییرات بزرگ تسلیم خواهند شد؟
🔅بر همین اساس نباید "نقشه جهان ترک" را دست کم گرفت و وقوع اتفاقات ریز درشت سیاسی و جغرافیایی در پیرامون خود کم اهمیت فرض کرد.

پایان/
 

۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۹
کد خبر: 14056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • نوید US ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      7 7
      ای خدا اینارو از خواب بیدار نکن تا ما به آرزوی توران بزرگ دست یابیم امین
      • FR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
        0 1
        خدا نابودتون کنه ان شاءالله
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      0 5
      چرا از طرف وزارت خارجه کسی عکس العملی به این نقشه نشون نمیده ترکها بومی خراسانن یا مهاجر به خراسان ؟ بومی گلستان و گیلان و مازندرانن یا مهاجر به این استانها ؟ ترکها خودشون چشم ندارن یه قوم کرد و تو ارومیه ببینن بعد هرجا زمان حکومتهای ترک با قلدری وارد شدن و جهان ترک میدونن البته این نقشه کاملشون نیست همون نقشه ای که باکو منتشر میکنه رو میخوان که شامل همدان و قم و مرکزی هم میشه صد رحمت به وزارت خارجه روحانی ، تو جمهوری آذرباییجان تالشها رو به دلیل وفاداری به ایران از نواحی هم مرز با ایران اخراج میکنن اونوقت تو ایران نمیگم تو ۴ استان شمالغرب آذرباییجان غربی شرقی اردبیل و زنجان ، حداقل از خراسان و گلستان و گیلان و مازندران ترکها رو که ستون پنجم علی اف هستن اخراج کنن