از نظر معاون اول رئیس جمهور ارزانی حاکم است!

از نظر محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور ثبات قیمت ها حاکم شده و به نوعی می توان گفت که ارزانی حاکم است.

به گزارش تحریریه، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور سخنانی درباره وضعیت قیمت ها بر زبان آورد که با داده های آماری نمی خواند، و نشان می دهد که این مقام متنفذ در دولت سید ابراهیم رئیسی با مفاهیم اقتصاد کلان آشنا نیست، زیرا معتقد است: بنظر می رسد دولت در دو مورد اول یعنی فراوانی کالا و ثبات قیمت ها تا حد زیادی موفق بوده است.

جالب اینکه مخبر دلیل این ثبات قیمت ها! را ارز ترجیحی می داند، زیرا وی به صراحت اعلام کرد: ارز ترجیحی که البته واقعا آن را برای اقتصاد کشور مفید نمی دانم اما در هر صورت جزو ابزارهایی بوده که فنر قیمت ها را طی سالهای اخیر متراکم نگه داشته است و متاسفانه بخش عمده مجوزی که مجلس برای سال ۱۴۰۰ برای استفاده از ارز ترجیحی داده بود در دولت گذشته هزینه شده بود و در نتیجه ما با مشکلات متفاوتی مواجه بودیم.

منطق معاون اول از نظر کارشناسی مبهم است، زیرا اگر پرداخت دلار 4200 تومانی باعث عدم افزایش قیمت ها شده است، چرا آنرا مفید نمی داند؟ اگر واقعا با پرداخت ارز ترجیحی می توان جلوی تورم را گرفت که باید قطعا آنرا ادامه داد. 

سوال دوم اینکه، براساس چه مبنایی ادعا کرده اند، فنر قیمت ها جمع شده است، مگر نه اینکه رکورد تورم در 70 سال گذشته شکسته شده و حتی کالاهای مشمول دریافت دلار 4200 تومانی بیش از سایر کالاها(براساس آمارهای رسمی) افزایش قیمت داشته اند؟

یکی از دلایل دشوار شدن کار برای دولت سیزدهم علیرغم امیدی که در جامعه ایجاد کرده، عدم تسلط بخش های اصلی ستادی دولت بر مفاهیم اقتصادی و سردرگمی گفتمانی آن است که مورد اعتراض نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز قرار گرفته است.

پایان/

۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 14118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      0 0
      آقای مخبر به ریش خودش خندیده حرف مفت زده اگر ماهی ۲۸۰۰۰۰۰ تومان حقوق میگرفت این حرفهای مفتو نمیزد
    • مراد IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      0 0
      با سلام.واقعا نمی دانم از غصه بمیرم یا بخندم به آقای مخبر.کدام ارزانی کدام ثبات قیمت.واقعا آدم تعجب میکند معاون ریاست جمهور اینقد از وضع مملکت ناآگاه است .یا شاید جون خودش چنان دارد که این اضافات قیمت را حس نمیکند.که فکر کنم اینقد وضع مالیش خوبه که فکر میکنه اکثریت مردم حقوق ۷۰ تا ۹۰ میلیون تومانی میگیرن. من خودم بچه جنگ بودم ولی واقعا گرفتار و خجالت زده زن و بچه.ولی تا اینگونه مسولین بی درد داریم اول اسلام را ضربه میزنیم بعد مردم را. خواهشا بعضی از برادران جبهه نگیرند که از خیلی از اونها به انقلاب خدمت کردم و رزمتده جنگ بودم و اعتقاد به رهبری و اسلام با صداقت و بی ریاست‌.
    • IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      0 0
      مفهوم حکومت داری برای این افراد که پولشون از پارو بالا می ره، بدون هیچ حساب و کتابی، فکر می کنن جاهای قبلی هستن که هر چی دلشون می خواست پول بدوه نظارت در اختیار، در اندازه این مقام نیستند، خیلی از این افراد در پست های قبلی موندن، اونجا حرف مفت خوب کار می کرد، نه در مورد رشد اقتصادی و توسعه