مافیای پزشکی اجازه نمی‌دهد ظرفیت‌های پزشکی افزایش پیدا کند!

استاد دانشگاه تهران گفت: سرانه ۱۷.۸ پزشک به ازای هر ۱۰ هزار نفر دروغ است؛ زیرا تعدادی از این اساتید بازنشسته هستند. از طرفی پزشکانی که از کشور رفته‌اند نیز در سرانه پزشکی لحاظ شده‌ است.

به گزارش تحریریه، سید مجید حسینی استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه مافیای پزشکی اجازه نمی‌دهد ظرفیت‌های پزشکی افزایش پیدا کند، اظهار کرد: این مافیا به بهانه‌های واهی مانند نداشتن امکانات پزشکی، کمبود کلاس، تحریف آمار و منکر شدن کمبود پزشک در کشور، تلاش کرده تعداد سرانه پزشکان کشور را کمتر از مغولستان، ارمنستان و سوریه نگه دارد و تا کنون در این زمینه موفق بوده است.

مافیا اجازه نمی‌دهند ظرفیت رشته‌های پزشکی افزایش یابد

وی ادامه داد: زمانی که بحث افزایش ظرفیت‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد، پیش خودم گفتم این شورا قدرت ایستادگی در مقابل مافیای پزشکی را ندارد، حال شاهد آن هستیم که اتفاقی که پیش‌بینی کرده بودم در حال رخ دادن است‌ و مافیا محکم ایستاده‌اند و اجازه نمی‌دهند ظرفیت‌های رشته پزشکی افزایش پیدا کند.

تعارض منافع در آموزش پزشکی

استاد دانشگاه تهران با اشاره به بحث تعارض منافع گفت: افرادی روز گذشته به رئیس‌جمهور و شورای عالی انقلاب فرهنگی نامه فرستاده و با افزایش ظرفیت پزشکی مخالفت کرده‌اند، کدام یک از این افراد پزشک متخصص نیستند و در کم بودن تعداد پزشکان کشور نفع اقتصادی و برند شدن ندارند؟ بارها گفته شده که پزشکان در مدیریت آموزش پزشکی دارای تعارض منافع هستند، اما متاسفانه به این موضوع توجه چندانی نشده است‌.

وی افزود: در همه کشورهای پیشرفته جهان، آموزش پزشکی زیر نظر آموزش عالی بوده و زیر نظر پزشکان نیست. متاسفانه از سال ۶۴ به بعد در درون نظام پزشکی به دلیل فشار مافیا تعارض منافع ایجاد کرده‌ایم.

نمی‌توان علیه منافع پزشکان مصوبه‌ای تصویب کرد

حسینی بیان کرد: امروزه صنف پزشکی فقط صاحب نظام پزشکی نیست، بلکه صاحب وزارت بهداشت کمیسیون بهداشت و درمان مجلس صاحب نظام پزشکی و تمام نقاطی است که خطاهای پزشکی را کنترل می‌کنند. مافیای پزشکی در همه جا وجود دارد، به همین دلیل نمی‌توان علیه منافع آنان مصوبه‌ای را تصویب کرد.

پزشکان بازنشسته یا فوت شده را در سرانه پزشکی لحاظ می‌کنند

وی درباره آمار متناقضی که درباره سرانه پزشک در کشور وجود دارد خاطرنشان کرد: سرانه ۱۷.۸ پزشک به ازای هر ۱۰ هزار نفر دروغ است؛ زیرا تعدادی از این اساتید بازنشسته هستند. از طرفی پزشکانی که از کشور رفته‌اند نیز در سرانه پزشکی لحاظ شده‌اند. در حال حاضر اگر به سایت نظام پزشکی مراجعه کنید، مرحوم دکتر قریب نیز جزو پزشکان حساب می‌کنند. این در حالی است که حجم زیادی از این پزشکان فوت کرده‌اند، بازنشسته شده یا از کشور خارج شده‌اند. حتی برخی از آنان در صنف پزشکی مشغول به فعالیت نیستند.

سرانه واقعی پزشک در کشور کمتر از سوریه است

استاد دانشگاه تهران درباره آمار واقعی تعداد پزشکان کشور گفت: سرانه واقعی پزشکانی که در کشور مشغول به کار هستند که بازنشسته نشده مهاجرت نکرده‌اند، ۱۱.۸ است. حتی اگر این سرانه را ۱۲ در نظر بگیریم باز هم تعداد پزشکان ما از سوریه هم کمتر است. در چنین شرایطی چگونه می‌توان مدعی شد توزیع پزشک در کشور با مشکل مواجه شده است. اصلاً پزشک وجود ندارد که بخواهیم نسبت به توزیع آن اقدام کنیم؟

کاهش سرانه پزشکان تعهدی

وی با بیان اینکه می‌توان با بومی گزینی مشکل توزیع پزشک در کشور را حل کرد، افزود: به دلیل وجود مافیای پزشکی، تعداد پزشکان تعهدی در سال جاری نیز کاهش پیدا کرده است. به زبان عامیانه و ساده می‌توان گفت مافیا می‌خواهد در پزشکی دست زیاد نشود. برای من جالب بود نماینده سیستان و بلوچستان که رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی است، از کاهش ظرفیت‌های پزشکی دفاع می‌کند. این در حالی است که در شهرهای این استان با کمبود پزشک مواجه هستیم. در چنین شرایطی چطور می‌توان مدعی شد در استانی که با کمبود پزشک مواجه است توزیع پزشک بد یا خوب است؟

پزشکان مسئول قوانین کاسبی در حوزه درمان را تعیین می‌کنند

حسینی خاطرنشان کرد: تمامی استدلال‌هایی که در حوزه مخالفت با افزایش ظرفیت ها مطرح می شود صنفی است. تمامی افرادی که برای بهداشت و درمان کشور تصمیم‌ می‌گیرند دارای منافع صنفی هستند، چرا این افراد اجازه دارند در تصمیم‌گیری‌ها شرکت کنند؟ این اقدام مشابه آن است که یک بساز و بفروش به عنوان مسئول مقررات ساختمانی کشور منصوب شود، این فرد طبیعی است که به نفع خود قانون تصویب کند. در حال حاضر بساز و بفروش‌ها مسئول تعیین قوانین شهری، پزشکان مسئول تعیین قوانین کاسبی در حوزه درمان و مافیای آموزشی و کاسبان مدارس غیرانتفاعی مسئول تصویب قوانین آموزشی ما شده‌اند.

گفتنی است گفتنی است افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی در جلسه ۱۵۵ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به تصویب رسید.

روز گذشته نیز وزیر بهداشت، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی و رئیس سازمان نظام پزشکی در نامه‌ای به رئیس‌ جمهور خواهان خارج شدن افزایش‌ ظرفیت‌ رشته‌های پزشکی از دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی شدند.

پایان/

منبع: ایسکانیوز

۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 14217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 2
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محسن IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      6 0
      همه چیز در مملکت ما به همین شکل درگیر مافیا شده و هر گوشه عده ای در آمد یک بیزینس خواص را در انحصار خود گرفته اند.درست مثل اعضای شورای نگعبان و تشخیص مصلحت نظام که رانت خواران بزرگ خودرو هستند و نمی توانند از درآمدهای خود بگذرند و هر لحظه گلوی مردم را بیش از پیش فشار می دهند .اگر نمایندگان مردم در مجلس واقعا هیچ کاره اند خوب در مجلس را گل بگیرید تا راحت شویم اگر نه که چرا با روان 85 میلیون بازی می کنید.
    • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      6 0
      جانا سخن از زبان ما میگویی...
    • معلم IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      3 1
      الان که شروع کنند به افزایش ظرفیت سی سال فرصت طلایی از دست رفته ترم بهمن رو در یابید