قطعه سازان علاقه ای به صادرات ندارند/ بحث صادرات خودرو فقط برای گرفتن رانت است

تولیدکنندگان داخلی علاقه چندانی برای حضور در بازارهای بین‌المللی ندارد، زمانی که تولیدکنندگان داخلی می‌توانند با تولید قطعات بی‌کیفیت، لوازم یدکی خود را در بازار به فروش برسانند صادرات توجیه اقتصادی ندارد.

به گزارش تحریریه، فربد زاوه کارشناس حوزه خودرو با اشاره به نحوه خرید قطعات از سوی خودروسازان اظهار می‌کند« تامین قطعات برای خودروسازان معتبر دنیا زمانی امکان‌پذیر خواهد بود که این فرایند به صورت منظم انجام شود و از سوی دیگر پرداخت مطالبات و تبادلات ناشی از فروش قطعات در یک جریان بانکی شفاف انجام شود».

این کارشناس خودرو ادامه می‌دهد« کشوری که مشکلات تحریم‌های بین المللی دارد، نمی‌تواند در سطح جهان فعالیت کند حتی برای تبادلات تجاری با تولیدکنندگان چینی نیز با موانع فراوانی مواجه است، از سوی دیگر روند تولیدات قطعات و لوازم یدکی در ایران با نوسانات فراوانی همراه است».

تولیدکنندگان داخلی علاقه‌ای به صادرات ندارند

وی با بیان اینکه علاوه بر مشکلات ناشی از تحریم تولیدکنندگان داخلی علاقه چندانی برای حضور در بازارهای بین‌المللی ندارد، عنوان می‌کند« زمانی که تولیدکنندگان داخلی می‌توانند با تولید قطعات بی‌کیفیت، لوازم یدکی خود را در بازار به فروش برسانند و از وام‌های کلان بانکی نیز بهره‌مند شوند، از طرفی دیگر حاشیه سود تامین قطعات برای خودروسازان بزرگ جهانی بسیار محدود است به همین دلیل وارد شدن به بازارهای بین‌المللی هیچ توجیه اقتصادی برای تولیدکنندگان داخلی ندارد».

تامین قطعات بنز و بی‌ام وی غیرواقعی است

زاوه بیان می‌کند« تامین قطعات برای خودروسازان بزرگی مانند بنز و بی ام و حتی در زمان رفع تحریم‌ها نیز به آسانی صورت نمی‌گرفت اما در گذشته در محافلی صحبت‌هایی در خصوص تامین قطعات پلاستیکی شرکت بی ام و توسط یکی از قطعه سازان زیر مجموعه ایران خودرو به گوش می رسید که آن هم به دلیل مشکلات بین المللی حتی به مرحله بستن قرارداد نیز نرسید».

این کارشناس حوزه خودرو را بیان می‌کند« در حال حاضر بحث صادرات خودرو و لوازم یدکی به دستاویز عده‌ای سودجو برای دریافت رانت است».

پایان/

منبع: آنا

۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 14304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =