آسیب های جدی درمان‌های هورمونی

درمان هورمونی مربوط به تغییر جنسیت به کودکان سوئدی آسیبهای جدی وارد کرده است.

به گزارش تحریریه، طبق گزارش شبکه رادیویی «اس وی تی» (SVT)، ۱۳ کودک در حین دریافت درمان برای مشکلات جنسیتی در سوئد دچار عوارض جانبی هورمون درمانی شده اند.

شبکه رادیویی سوئدی فوق فاش کرد که پزشکان در بیمارستان دانشگاه «کارولینسکا» در استکهلم، درمان ‌های هورمونی جدید را برای کودکانی که از مشکلات جنسیتی رنج می ‌برند، در ماه می به دلیل نگرانی‌ ها از عوارض جانبی احتمالی متوقف کردند.

این بیمارستان در دستورالعمل های جدید خاطرنشان کرد که این درمان ها بحث برانگیز هستند و حمایت علمی برای آن وجود ندارد. اطلاعات مربوط به میزان عوارض جانبی و تعداد کودکان مبتلا به صورت عمومی منتشر نشد.

پس از بررسی داخلی توسط بیمارستان، شبکه رادیویی یاد شده تحقیقات خود را انجام داد. آنها می گویند که در مجموع ۱۳ کودک بر اثر معالجه هایی که در بیمارستان دریافت کرده اند به نوعی آسیب دیده اند.

«سوانته نورگرن» (Svante Norgren) رئیس بیمارستان کودکان «آسترید لیندگرن» در بیمارستان دانشگاه کارولینسکا، به رادیو ملی گفت: «بدیهی است که مسئولیت صدماتی که در اثر درمان های ما ایجاد شده است را به عهده می گیریم».

سایر صدمات وارد شده در نتیجه درمان شامل آسیب مشکوک به کبد و وخامت شدید سلامت روان است. همچنین یک کودک پس از دو سال دریافت مسدودکننده های هورمونی دچار کاهش تراکم استخوان شد.

این بیمارستان اعلام کرد که از آسیب دیدن ۱۳ کودک در اثر درمان آنها بی اطلاع است. پزشکان بیمارستان دانشگاه کارولینسکا مدت‌ هاست که از آسیب‌ های ناشی از درمان‌ های هورمونی به کودکان آگاه بوده‌ اند اما این آسیب‌ ها تا این هفته به اطلاع عموم نرسیده بود.

یکی از کودکان دختری بود که از ۱۱ سالگی توسط بیمارستان تحت رژیم داروهای هورمونی قرار گرفت. لئو تقریبا پنج سال بعد به پوکی استخوان مبتلا شد و پزشکان تغییراتی را در مهره های او مشاهده کردند. رشد او نیز به شدت متوقف شد.

مادر این نوجوان به این شبکه گفت: «او احساس بدی داشت و چندین بار اقدام به خودکشی کرد. ما متوجه نشدیم، فکر می‌کردیم فرزندمان پس از این درمان احساس بهتری خواهد داشت.» او افزود: «وقتی مرتبا از او می ‌پرسیدیم که کمرش چه احساسی دارد، او می گفت: «همیشه درد دارم».

«ریکارد نرگارد» پزشک اطفال بیمارستان کارولینسکا در مورد استفاده از مسدود کننده های هورمونی اظهار داشت: «این یک داروی شیمیایی است و می تواند سلامت روان را به گونه ای تحت تاثیر قرار دهد که شما به آن فکر نمی کردید و نمی خواستید. بسیار مهم است که بیمار و خانواده بیمار در مورد آن به خوبی مطلع باشند.»

به گفته اس وی تی، مسدودکننده‌ های هورمونی تاثیرات متفاوتی روی کودکان داشته اند از جمله یک کودک که آسیب کبدی دیده است، در حالی که مشخص شده است که دیگری پس از دو سال درمان، با مشکل کاهش تراکم استخوان مواجه شده است.

چندین نفر دیگر با مشکلات سلامت روانی از جمله افکار مربوط به خودآزاری و خودکشی تشخیص داده شدند، در حالی که برخی دیگر پس از ایجاد عوارض جانبی غیرقابل برگشت هورمون درمانی، مانند تغییرات صدا، صرفا از مصرف این داروها پشیمان شدند.

بنابراین بیمارستان کارولینسکا در ماه می اعلام کرد که پس از مشاهده عوارض جانبی مختلف این درمان، به درمان هورمونی برای کودکان پایان خواهد داد.

این بیمارستان به عنوان اولین بیمارستانی در سوئد شناخته می شود که ارزیابی هویت جنسی را برای کودکان ارائه می دهد.

پایان/

۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۵
کد خبر: 14346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =