درس فولکس واگن به صنعت خودروسازی ایران!

گروه خودروسازی فولکس واگن در حال توسعه یک معماری تازه برای واحد خودروهای الکتریکی خود است که درس های پنهانی برای صنعت خودرو ایران دارد.

به گزارش تحریریه، تارنمای اقتصادی-خبری «CNET» نوشت که انتظار می رود پلتفرم جدید «سیستم های مقیاس پذیر» (SSP) در سال ۲۰۲۶ وارد عرصه تولید شود و از طیف وسیعی از خودروهای فولکس واگن، آئودی و غیره پشتیبانی کند.

گروه فولکس واگن هفته قبل در جریان معرفی استراتژی خودروی جدید خود از معماری خودروهای نسل بعدی بسیار هیجان‌ انگیزی خبر داد، از برقی‌ سازی و رانندگی اتوماتیک گرفته تا تکنولوژی مربوط به باتری و فروش خودرو، این رویداد مسیری را نشان داد که این خودروساز بزرگ و چند برندی قصد دارد سال ۲۰۳۰ طی کند. اما هر کجا که مسیر شرکت آلمانی یاد شده به پایان مسیر پیش بینی شده برسد، پلتفرم جدید سیستم ‌های قابل ارتقای آن سنگ بنای عملیات بعدی آن خواهد بود.

پلتفرم سیستم های مقیاس پذیر برای کاهش شدید پیچیدگی معماری های قبلی طراحی شده است. انتظار می‌رود که این پلتفرم جایگزین پلتفرم‌ های MQB، MSB، MEB، PPE، MLB، NHL و NBA به روز و ترکیب شود و به گروه فولکس‌واگن یک معماری یکپارچه خودروهای الکتریکی برای کل مجموعه‌های خودروسازی ‌اش بدهد. پلتفرم سیستم های مقیاس پذیر باید از خودروهای برندهای بازار انبوه مانند فولکس واگن و اشکودا و همچنین محصولاتی از برندهای معتبر از جمله آئودی و احتمالا حتی بنتلی پشتیبانی کند. «هربرت دیس» مدیر عامل گروه فولکس واگن، در طول ارائه آنلاین خودروی جدید، گفت که در حال ایجاد جامع ترین مجموعه خودروهای برقی در تجارت است، نمونه ای که تا حد زیادی توسط پلتفرم سیستم های مقیاس پذیر پشتیبانی می شود.

جدا از تطبیق پذیری در صنعت، جزئیات فنی بسیار اندکی در مورد این پلتفرم به اشتراک گذاشته شد. با این حال، دیس اشاره کرد که ۱۰۰ این روند الکتریکی خواهد بود و از طیف وسیعی از مدل‌ ها از ۸۵ تا ۸۵۰ کیلووات و احتمالا انواع مختلفی همچون هاچ‌بک ‌های ساده گرفته تا سدان ‌های کالیبری پرچمدار را پشتیبانی می‌کند.

VW XL1 concept car at Shanghai auto show 2013[1]|chinadaily.com.cn

گروه فولکس واگن برای تسریع در توسعه این پلتفرم جدید و ایجاد یک معماری که نسخه ارتقا یافته همه موردهای قبلی است، معادل نزدیک به یک میلیارد دلار برای ساخت یک مرکز تحقیق و توسعه جدید در زادگاهش ولفسبورگ آلمان سرمایه گذاری می کند. انتظار می ‌رود اولین خودروهایی که بر فراز این معماری سوار می‌شوند در سال ۲۰۲۶ وارد عرصه تولید شوند. برای مهندسی این پلتفرم کارهای زیادی باید انجام شود اما پس از پایان کار، فولکس‌ واگن آن را در دسترس سایر خودروسازان قرار می ‌دهد تا از آن استفاده کنند، همانطور که معماری فعلی MEB را در اختیار دیگران قرار داد.

گروه فولکس واگن با ساده کردن سبد پلتفرم خود باید صرفه جویی قابل توجهی در هزینه ها داشته باشد. پیچیدگی به شدت کاهش می یابد و به شرکت کمک می کند نه تنها به اهداف مالی، بلکه به اهداف آب و هوایی خود نیز برسد، زیرا وسایل نقلیه سیستم های مقیاس پذیر آلاینده های خروجی صفر خواهند داشت. دیس گفت: «فولکس واگن در حال برنامه ریزی برای ایفای نقش مهم در این دنیای جدید است. انتظار می رود سیستم های مقیاس پذیر در پنج سال آینده معرفی شود. فولکس واگن تخمین می زند که این معماری زیربنای حدود ۴۰ میلیون وسیله نقلیه در سراسر جهان خواهد بود و آن را به یک پلتفرم بسیار مهم برای کل صنعت خودرو تبدیل می کند».

سرمایه گذاری 1 میلیارد دلاری فولکس واگن برای انطباق با آینده نشان روشنی بر این واقعیت است که صنعت خودرو، صنعت لشکر انبوه شرکت های ضعیف و کوچکی نیست که توان حداقل سرمایه گذاری های ضروری را هم در تحقیق و توسعه(R&D) نداشته باشند و مجبور شوند الی الابد مونتاژکار باقی بمانند. اگر سیاستگذاران داخلی به دنبال ایجاد صنعت خودروسازی پویایی هستند که با چند هزار خودرو مونتاژی چینی در سال سر نکرده و در مسیر جهانی شدن قرار گیرد، می بایست با تعریف زمینه های رقابت شفاف، امکان گسترش توان خودروسازان داخلی را فراهم کنند. 

پایان/

۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 14398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =