بارقه امید برای رمزارزها

کارشناسان رمزارز می گویند ممنوعیت کامل ارزهای دیجیتال امکان پذیر نخواهد بود به همین دلیل دولت در هند ممکن است با اعمال محدودیت‌ های خاص اجازه داد و ستد و سرمایه‌گذاری قانونی در ارزهای دیجیتال را تصویب کند.

به گزارش تحریریه، تارنمای «financialexpress» نوشت که دولت مرکزی هند قرار است لایحه ارزهای دیجیتال و مقررات رسمی ارز دیجیتال ۲۰۲۱ را در جریان نشست زمستانی پارلمان معرفی کند. در گذشته گمانه زنی هایی مبنی بر اینکه دولت ممکن است ارزهای دیجیتال را به طور کامل در هند ممنوع کند، وجود داشت. با این حال، به تازگی چندین گزارش از منابع رسمی ادعا کردند که دولت ممکن است با اعمال محدودیت‌ های خاص اجازه داد و ستد و سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال را بدهد.

کارشناسان رمزارز می گویند که ممنوعیت کامل ارزهای دیجیتال امکان پذیر نخواهد بود. با این حال، دولت ممکن است تجارت رمزارز و استفاده از آن به عنوان وسیله مبادله یا پرداخت را ممنوع کرده یا محدودیت هایی را اعمال کند. ارزهای رمزنگاری شده در بلاک چین وجود دارند که هیچ نهاد واحدی آن را کنترل نمی کند. ماهیت غیرمتمرکز بلاک چین آن را از سایر ارزهای دیجیتالی که ممکن است تحت کنترل یک نهاد واحد باشند جدا می کند. «ادول پاتل» مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران پلتفرم جهانی سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال (Mudrex) گفت: دولت ها می توانند تجارت ارزهای دیجیتال و همچنین استفاده از آنها به عنوان روش پرداخت ممنوع کنند.

صرافی ها را می توان از فعالیت در کشورهای خاص منع کرد. با این حال، اعمال یک ممنوعیت کامل برای ارزهای دیجیتال هرگز امکان پذیر نخواهد بود. صرافی های غیرمتمرکز زیر نظر هیچ دولت یا نهادی قرار نمی گیرند. آنان توسط جوامع توسعه دهندگان و علاقه مندان به ارزهای دیجیتال هدایت می شوند. از این رو، علیرغم ممنوعیت کلی ارزهای دیجیتال برای مقاصد تراکنشی، ممنوعیت کامل ارزهای دیجیتال امکان پذیر نخواهد بود.

در ادامه این گزارش تجربه کشورهای مختلف برای ممنوع کردن یا محدودیت رمزارزها آمده است:

ترکیه

در بحبوحه تورم بالا در سال گذشته، ترکیه تلاش کرد ارزهای دیجیتال را ممنوع کند اما موفقیت آمیز نبود. تورم ترکیه در آوریل ۲۰۲۰ به بالای ۱۷ درصد رسید در حالی که بیت کوین به طور همزمان در حال افزایش بود. صرافی های ارزهای دیجیتال در کشور ۶۰۰ درصد افزایش ترافیک را ثبت کردند. در ۳۰ آوریل ۲۰۲۰، بانک مرکزی ترکیه استفاده از ارزهای دیجیتال را به عنوان روش پرداخت ممنوع کرد. با این حال، هنوز یک قانون کامل وضع نشده است و بحث در مورد اثربخشی یک ممنوعیت وجود دارد. تجارت ارزهای دیجیتال در ترکیه ادامه دارد.

نیجریه

در فوریه سال جاری، بانک مرکزی نیجریه بانک‌ ها را از حمایت از هرگونه تراکنش ‌های رمزنگاری منع کرد. همچنین به آنها دستور داد تا حساب‌ های نیجریه ‌ای را که از ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند، ببندند. با این حال، این گزارش می‌گوید: «کریپتو در نیجریه با وجود ممنوعیت رونق گرفته است زیرا مردم صرافی‌ های متمرکز را دور می ‌زنند و به کانال‌های معاملاتی همتا به همتا روی می‌آورند.»

بر اساس گزارش موسسه پژوهشی «چین ‌آنالیز» (Chainanalysis) ، نیجریه ای ها تنها در ماه می  ۲۰۲۱ میزان ۲.۴ میلیارد دلار ارز دیجیتال معامله کردند و این دومین بازار بزرگ بیت کوین در جهان محسوب می شود.

چین

چین از سال ۲۰۱۳ در تلاش است تا رمزارزها را ممنوع کند. امسال اما یک بانک کامل که همه خدمات مربوط به ارزهای دیجیتال از جمله استخراج را انجام می دهد، راه اندازی کرد. با این حال، گزارش اندیشکده Policy  نشان می‌ دهد که فعالیت‌ های غیرقانونی ارزهای دیجیتال در کشور رشد کرده‌ اند. در سال ۲۰۲۰، چین از نظر بیشترین حجم ارز دیجیتال از آدرس های غیرقانونی رتبه سوم را به خود اختصاص داد. در حالی که در سال ۲۰۲۰ ممنوعیت تجارت ارز دیجیتال در این کشور وجود داشت، بیشترین تعداد کاربران دیفای در جهان در سال گذشته از چین بود.

پایان/

۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۳
کد خبر: 14441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =