رکورد تورم پس از 24 سال شکسته شد

بررسی نرخ تورم در ماه جاری نشان می دهد که رکورد افزایش تورم پس از 24 سال شکسته شده و افزایش قابل توجهی را تجربه کرده است.

به گزارش تحریریه، شبکه ۱۷ سی بی اس آمریکا گزارش داد ارقام رسمی نشان می دهد که قیمت ‌های مصرف‌کننده در ۱۹ کشوری که از ارز یورو استفاده می‌کنند در نتیجه افزایش شدید هزینه ‌های انرژی در سال جاری با نرخ بی‌ سابقه ‌ای در حال افزایش هستند.

«یورواستات» آژانس آمار اتحادیه اروپا، اعلام کرد که نرخ تورم سالانه منطقه یورو در ماه نوامبر به ۴.۹ درصد رسید که بالاترین نرخ از زمان شروع ثبت رکورد در سال ۱۹۹۷ است.

مانند سایر کشورها، منطقه یورو که از ۱۹ اقتصاد از جمله فرانسه و آلمان تشکیل شده است، در نتیجه بهبود اقتصادی پس از همه گیری ویروس کرونا و انسداد زنجیره تامین، افزایش قیمت های زیادی را تحمل می کند.

در سرتاسر منطقه یورو، تورم در بالاترین حد چندساله قرار گرفته است. از جمله در آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد اروپا، که نرخ سالانه آن به ۶ درصد رسیده است. این حتی کمتر از ۶.۲ درصدی است که در آخرین بررسی ها در ایالات متحده ثبت شده است؛ تورمی که بزرگترین جهش ۱۲ ماهه از سال ۱۹۹۰ را تجربه می کند.

نرخ تورم اصلی منطقه یورو که اقلام بالقوه نوسانی مانند الکل، انرژی، غذا و تنباکو را حذف می‌کند نیز در نوامبر افزایش یافت و از ۲ درصد به نرخ سالانه ۲.۶ درصد رسید.

در شرایط عادی، این افزایش‌ ها احتمالا فشاری را بر بانک مرکزی اروپا وارد می‌کند تا شروع به بررسی چشم‌ انداز افزایش نرخ بهره اصلی خود از پایین‌ ترین سطح بهره صفر کند. این بانک موظف است سیاستی را برای مهار تورم ۲ درصدی تعیین کند.

با این حال، نوع جدیدی از ویروس کرونا که به تازگی کشف شده باعث ایجاد ابهام در مورد چشم انداز اقتصاد جهانی شده است و در نتیجه، انتظار می رود بانک های مرکزی در سراسر جهان به زودی از اعلام هرگونه تغییر سیاست بزرگ خودداری کنند. اگر این تغییر روی سطوح رشد تاثیر بگذارد، قیمت‌ ها مانند قیمت نفت احتمالا پایین ‌تر می‌آیند و نرخ تورم را در سراسر جهان کاهش می ‌دهند.

«جک آلن رینولدز»، اقتصاددان ارشد اروپا در «کپیتال اکونومیکس»، در این زمینه گفت: «داده‌ های تورم نوامبر یک شگفتی دیگر در روند صعودی بود. نوع «اومیکرون» ویروس کووید ۱۹ سطح عدم اطمینان را حتی بیشتر افزایش داده است اما در حال حاضر ما گمان می کنیم که تأثیر نسبتا کمی بر تورم داشته باشد.

بسیاری از اقتصاددانان فکر می‌کنند که افزایش تورم در ماه‌ های اخیر در سال آینده معکوس خواهد شد، زیرا اثرات پایه مرتبط با کاهش شدید قیمت‌ ها در طول همه‌گیری سال گذشته که عمدتا مربوط به انرژی بود، از مقایسه‌ های سالانه حذف می‌ شود.

ثبت سوابق در مورد یورو دو سال قبل از راه اندازی واقعی آن در سال ۱۹۹۹ آغاز شد. در سه سال اول وجود آن، این ارز نامرئی بود که در بازارهای ارز معامله می شد و برای اهداف حسابداری و پرداخت های الکترونیکی استفاده می شد. در سال ۲۰۰۲، اسکناس ها و سکه های یورو برای اولین بار وارد گردش شدند و جایگزین ارزهای تاریخی مانند فرانک فرانسه، مارک آلمان و لیر ایتالیا شدند.

پایان/

۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۷
کد خبر: 14609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =