عربستان و امارات چرا در حال تغییر نقشه ائتلاف سازی های منطقه ای هستند؟

سفر شیخ طحنون بن زاید مشاور امنیت ملی امارات به تهران در روز دوشنبه و همچنین سفر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بیانگر تغییر سیاست امارات و عربستان در منطقه خلیج فارس و همچنین تغییر ائتلاف سازی های منطقه ای است که پس از شکست آمریکا در افغانستان و شکست اسرائیل در نبرد شمشیر قدس رخ داده است.

به گزارش تحریریه روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در بخشی از گزارش خود به قلم «عبدالباری عطوان» نوشت، در حالی که کشورهای مشرق و مغرب عربی با حالتی از کسالت دیپلماسی، تنش‌ها، فتنه داخلی و خارجی روبرو هستند، دو سوی منطقه خلیج فارس این روزها شاهد از سرگیری روابط است.

به نوشته روزنامه رای الیوم، سفر شیخ «طحنون بن زاید» مشاور امنیت ملی امارات به تهران در روز دوشنبه و همچنین سفر «محمد بن سلمان» ولعیهد عربستان به عمان، بحرین، قطر، امارات و کویت دارای اهمیت راهبردی بسیار بالایی است. سفر شیخ طحنون به ایران دارای اهمیت بالایی است. زیرا این سفر بیانگر تنش زادیی امارات با ایران است. هدف از این سفر بهبود روابط و حل اختلاف ها است که به افزایش اعتماد متقابل و توسعه راه های همکاری سیاسی و اقتصادی منجر خواهد شد. این در حالی است که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس طی سال ها و دهه های گذشته در زمینه تشدید تحریم ها علیه ایران و دامن زدن به ناآرامی ها و تضعیف نظام ایران تلاش می کردند.

به نوشته روزنامه رای الیوم، دولت امارات از سیاست قدیمی خود که متکی به دامن زدن به درگیری‌های سیاسی و نظامی میان رقبای خود به ویژه جریان اخوان المسلمین و کشورهای حامی آن از جمله لیبی و ترکیه بود چشم پوشی کرده است. اکنون دولت امارات سیاست به صفر رساندن مشکلات با کشورهای منطقه را دنبال می کنند. این سیاستی بود که پیش از این از سوی «رجب طیب اردوغان» هم دنبال می شد، اما او در ادامه از این سیاست چشم پوشی کرد و این موضوع سبب کاهش محبوبیت وی و کاهش دستاوردهای سیاسی و اقتصادی وی شد.

در بخشی از گزارش روزنامه رای الیوم می خوانیم: سلاح مالی و اقتصادی مهمترین موضوع در سیاست جدید امارات است. این سیاست در سفر اخیر شیخ «محمد بن زاید» ولیعهد امارات به آنکارا و تشکیل صندوق سرمایه گذاری به ارزش 10 میلیارد دلار برای حمایت از اقتصاد ترکیه و بهبود روابط میان دو کشور پس از مرحله ای از تنش آشکار بود.  دلیل اصلی این تغییر رویکرد امارات در دو مورد خلاصه می شود. نخست اینکه قدرت جریان اخوان المسلمین در منطقه، مصر، ترکیه، لیبی و تونس کاهش یافته است. دوم اینکه قدرت نفوذ آمریکا در منطقه کاهش یافته است و این کشور به تدریج از منطقه خاورمیانه عقب نشینی می کند و بر روی خطر چین و روسیه تمرکز می کند.

روزنامه رای الیوم در بخش دیگری از گزارش خود به سفر ولیعهد عربستان به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس پرداخت و نوشت: این سفر هم بیانگر تغییر سیاست عربستان و تلاش این کشور برای ترمیم نفوذ فرسوده خود در منطقه خلیج فارس و جهان است. همچنین او با این سفر تلاش می کند راه حلی برای رهایی عربستان از جنگ یمن پیدا کند. مسقط پایتخت عمان نخستین ایستگاه سفر منطقه ای بن سلمان است. امارات هم که در جنگ عربستان در یمن شرکت داشت چهارمین ایستگاه سفر منطقه ای بن سلمان خواهد بود. این نشان می دهد که در ائتلاف سازی های جدید کشورهای حاشیه خلیج فارس با عربستان تغییراتی رخ داده و پادشاهی عمان در اولویت قرار گرفته است. زیرا میان امارات و عربستان اختلاف های پنهانی وجود دارد و رشته های همپیمانی آنها در جنگ یمن و سراسر منطقه از هم گسسته شده است. همچنین نزدیک شدن عربستان به پادشاهی عمان مقدمه ای برای نقش آفرینی عمان در آشتی و حل اختلاف های عربستان با ایران است. عمان به جای عراق نقش وساطت را بازی خواهد کرد و سیاست آرام بخش عمان مورد پسند واقع خواهد شد و این کشور از سیاست ائتلاف سازی ها، تندروی در موضع گیری ها در جنگ یمن اختلاف های منطقه فاصله گرفته است. دور از ذهن نیست این رویکرد عمان مورد پسند بن سلمان هم واقع شود و او بخشی از این رویکرد را عملی سازد و از سیاست تنش آفرینی ها و درگیری ها که سبب منزوی شدن عربستان شده است، فاصله بگیرد.

روزنامه الکترونیکی رای الیوم در بخشی پایانی گزارش خود آورد نقطه تحول اصلی در این تغییر نقشه ائتلاف سازی ها به دلیل شکست آمریکا در افغانستان و شکست اخیر اسرائیل در نبرد «شمشیر قدس» در نوار غزه و شکست گنبد آهنین و منزوی شدن آن در جهان است. همچنین یکی از دلابل این تغییر نقشه ائتلاف سازی ها افزایش قدرت ایران به عنوان یک قدرت نظامی بزرگ منطقه ای است. کشورهای حاشیه خلیج فارس به این نتیجه رسیده اند که قدرت آمریکا و اسرائیل در حال از بین رفتن است و آنها در سال های آینده نخواهند توانست از کشورهای حاشیه خلیج فارس حمایت کنند. از این رو، روند عادی سازی روابط این کشورها با رژیم اسرائیل در قالب طرح توافق صلح «آبراهام» از نظر عملی در حال از بین رفتن است و ائتلاف ایرانی - عربی در همه عرصه ها در حال پیشرفت است.

پایان/

۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۰
کد خبر: 14708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =