افشاگری تاریخی همتی درباره دولت های روحانی و رئیسی

افشاگری تاریخی عبدالناصر همتی درباره دولت های روحانی و رئیسی باید به یک تغییر ریل در منطق حکمرانی پولی کشور منتهی شود.

به گزارش تحریریه، افشاگری تاریخی عبدالناصر همتی درباره دولت های روحانی و رئیسی باید به یک تغییر ریل در منطق حکمرانی پولی کشور منتهی شود، زیرا نشان می دهد که با یک خطای برنامه ریزی شده راهبردی مواجه هستیم که نتیجه آن به غارت رفتن دسترنج میلیون ها ایرانی به بهای استفاده نظام بانکی و توجیه بدعملی ساختار دولتی کشور است که به جای اصلاح رویه های غلط و کارآمدسازی نظام اقتصادی، هر روز به دنبال مقصر جدیدی می گردد. 

عبدالناصر همتی در توئیتی افشاگرانه که با هدف نقد سیاستگذاری و عمل دولت سیزدهم منتشر شده است، نوشت: 

چاپ پول متوقف شده است؟

۱-تأمین مالی دولت ازبانکها و 
برداشت آنهاازبانک مرکزی تارقم۸۰ همت درآخرآبان همان چاپ پول است

۲-خریدارز دولت بانرخ نیمایی توسط بانک مرکزی 
در رشدپایه پولی نمایان خواهدشد

۳-کندی رشدپایه پولی بخشی
به دلیل تأمین واردات دارو 
ونهاده بامنابع بانک مرکزی است

باید از عبدالناصر همتی بابت این صراحت تشکر کرد و به ایشان یادآور شد که این 3 مقوله را نعل به نعل دولت حسن روحانی با مدیریت شخص همتی نیز انجام داده است. اما چنانکه میز اقتصاد تحریریه بارها یادآور شده است، نظام تامین مالی دولت و نقش نظام بانکی کشور نیاز به یک بازخوانی جامع دارد. در ساختار اقتصادی کشور نظام بانکی که باید حاکمیتی باشد خصوصی(رانتی و محفلی) و نظام صنعتی که باید به بخش خصوصی واگذار شود به گروگان دولت تبدیل شده است. این مدیریت عجیب؛ کارآفرین موفق را مافیا می نامد و برای کارآفرینان ناموفق به عنوان عاشق و دیوانه تولید مرثیه سرایی می کند.  

برای توضیح مطلب به بررسی 3 متغیر اراده شده توسط عبدالناصر همتی می پردازیم.

1- (تأمین مالی دولت از بانکها و برداشت آنها از بانک مرکزی تا رقم۸۰ همت در آخر آبان همان چاپ پول است) یعنی چه؟

یعنی اوراقی که همتی و صالح آبادی فروخته اند و می فروشند را به پول موجود نمی فروشوند، بلکه بانک ها خلق پول کرده و با پول خلق شده اقدام به خرید اوراق دولتی می کنند و سود اوراق را هم منتفع می شوند. نتیجه اینکه اگر دولت اقدام به خلق پول مستقیم به جای سپردن آن به نظام بانکی کند بهتر است و حداقل اینکه سود اوراق را صرفه جویی می کند. 

2- (خرید ارز دولت با نرخ نیمایی توسط بانک مرکزی در رشد پایه پولی نمایان خواهد شد) یعنی چه؟

یعنی اینکه با هدف تامین دلار 4200 تومانی که به تنهایی برای نابود کردن اقتصاد ایران کافی است و دولت سیزدهم هنوز در حال امروز و فردا کردن برای حذف آن است، بانک مرکزی اقدام به خلق پول کرده، با آن دلار از بازار نیما خریداری می کند، دلارهای 23 هزار تومانی را با یارانه 19 هزار تومانی به قیمت 4200 تومانی به یک جمع کوچک می دهد تا با آن نهاده دامی وارد کنند و با نرخ دلار آزاد(هم اکنون 30 هزار تومان) به مصرف کننده بی نوا بفروشند. عنصر دلار 4200 تومانی به تنهایی برای متلاشی کردن دولت رئیسی در همان 6 ماه اول کفایت می کند و تاکنون نیز به خوبی از عهده برآمده! اما عجیب این است که دولت دلار ترجیحی که کوچکترین نمود مثبتی در قیمت کالاهای مشمول ندارد را حذف نمی کند! و عده ای از ذی نفعان هشدار می دهند که اگر دلار 4200 تومانی حذف شود قیمت مرغ به 100 هزار تومان، یعنی بیش از 4 دلار، می رسد. کل مصرف مرغ کشور 2 میلیون تن است که با 2 میلیارد دلار می تواند با قیمت هر کیلو یک دلار از بازارهای جهانی خریداری کرد، و این حقیقت را هم همتی می داند و هم صالح آبادی و باید از همتی بابت صداقتی که به خرج داده است تشکر کرد. 

3- (کندی رشد پایه پولی بخشی به دلیل تأمین واردات دارو و نهاده بامنابع بانک مرکزی است) یعنی چه؟

یعنی اینکه بخشی از نهاده های دامی که منابع ارزی مشخص دارد و نیازی به خلق پول برای خرید دلار از بازار نیمایی است را بانک مرکزی با اختصاص دادن مستقیم ارز تامین می کند. به این معنی که ارزهای ملی که به همه مردم تعلق دارد را دولت با معادل ریالی هر دلار 4200 تومان به همان جمع مخصوص پرداخت می کند تا آنها صرف واردات نهاده و فروش آن به قیمت دلار آزاد(و نه نیمایی) کنند! 

نتیجه این سیاست این است که دولت 11 میلیارد دلار در 8 ماه نخست سال 1400 پرداخت کرده و بابت آن 46 هزار میلیارد تومان معادل ریال دریافت کرده است که اگر با نرخ نیما به بازار عرضه می کرد بابت آن 250 هزار میلیارد تومان دریافت می کرد و مشکل کسری بودجه هم حل می شد و نیازی به فروش اوراق نبود که بر بورس اثر منفی گذاشته و سهامداران را در برابر دولت سیزدهم قرار داده است. 

آیا می توان بر این نوع اداره کشور، نظام مدیریتی مبتنی بر عقلانیت و منافع عمومی نام نهاد؟ باید از همتی بابت صراحتی که به خرج داده است تشکر کرد. 

پایان/

۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
کد خبر: 14738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 8
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • GB ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      11 0
      تحلیل بسیار منطقی بود مسئولین به فکرشون نمیرسه یا دوست ندارن انجام بدن؟
    • منافق کش IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      8 1
      آواز دهل از دور خوش است همتی واقعا شرم نمی کنی، تمام این بدبختی ها از گور تو بلند میشود . تو حتی به این سپرده گذاران خرد هم رحم نکردی و با از بین برده سود روز شمار به نفع بانک ها قدم برداشتی و حالا انتظار داری مردم تو را دلسوز بدانند.
    • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      4 0
      حرف درست را باید حتی از دشمن هم شنید. متهم کردن وفرا فکنی وعقده گشایی چاره کار نیست
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      3 4
      اقای همتی اگه دل سوز بودی خودت رو در سطح بالایی نمیدیدی یکمی فروتنی به خرج میدادی و همراه ریس جمهور میشدی اقای رئیسی نشون داده که میخواد فکر تازه ای به اقتصاد وارد کنه
    • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      2 0
      نقد کننده به اصطلاح این رسانه را بایستی دنبال کاری که می تونه انجام فرستاد. اقتصاد یک بحث می باشد ریاضی نیستش، یعنی دو، دوتا در اقتصاد نمی شود چهارتا. ضرب و تقسیم شما در نیما با ریال و.... حداقل باعث عدم دسترسی گروه زیادی به حداقل مواد غذایی می شود. بایستی مبلغ کلانی را برای درمان سوء تغذیه کرد. یکبار این بی عقلی یا عقل دو دو تا می شود چهار قبلا تجربه شده. لطفا دخالت نکنید.
    • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      0 0
      عااااالی
    • تندیس IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      0 0
      همه دزد هستین دروغگو گربه ن ر ه بورس و دزدی فکر تو بود کلیپس هست
    • عبداله احمدی IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      0 0
      این چندساله که خودش این مسءولیت راداشت چرا دهنش را گرفته بودوهیچی نمی گفت.وشما هم چیزی منتشر نمیکردید.حالا معلوم نیست کجاتون میسوزه!!!!!