نزدیکی بن‌سلمان به فرانسه برای مقابله با امارات

تحولات پرشتاب منطقه، شکست سیاست های عربستان در عرصه های گوناگون و کاهش سطح روابط این کشور با آمریکا سبب شده است که ریاض برای حفظ برتری در مقابل امارات خود را با طرح ابتکار عمل «ایمانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه درباره لبنان همراه سازد.

به گزارش تحریریه تارنمای «المیادین» لبنان در بخشی از گزارش خود نوشت، «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه در پایان سفر خود به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در جده اعلام کرد که با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان با هدف حل بحران در روابط ریاض و بیروت یک تماس تلفنی با «نجیب میقانی» نخست وزیر لبنان برقراری کرده اند. همچنین او در صفحه «توئیتر» خود نوشت با عربستان سعودی به لبنان تعهداتی دادیم و ضمن همکاری با هم، از اصلاحات و رهایی لبنان از بحران حمایت می کنیم.

 المیادین افزود این نخستین بار است که از سال ۲۰۱۷ میلادی تاکنون عربستان از خیره سری خود درباره لبنان عقب نشینی می کند. در آن هنگام بن سلمان ولیعهد عربستان «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان را به ریاض دعوت و او را مجبور کرد که در بیانیه استعفای خود موضع گیری تندی علیه حزب الله و ایران بیان کند. پس از این بود که تقریبا همه لبنانی ها با استعفای الحریری مخالفت کردند و این موضوع سبب شد خشم بن سلمان نسبت به مردم لبنان افزایش یابد. فشارهای بسیار در عرصه بین المللی سبب بازگردان الحریری به لبنان و ادامه نخست وزیری وی تا اکتبر ۲۰۱۹ شد. 

طبق این تحلیل، عربستان در همه میدان های نبرد به ویژه در یمن شکست خورده است. در میدان های نبرد یمن و سوریه موازنه قوای نظامی به طور شتابنده ای به ضرر سعودی ها در حال تغییر است. مخالفان نظام سوریه که از حمایت عربستان برخوردار بودند با شکست روبرو شدند و هیات ریاض در مذاکره با نظام سوریه نتوانسته است به نتیجه ای دست یابد. این در حالی است که سوریه در حال بازیابی کرسی خود در اتحادیه عرب است و کشورهای غربی هم سفارتخانه های خود را در این کشور بازگشایی خواهند کرد. 

به نوشته تارنمای المیادین، عربستان به خوبی می داند که قدرت آن را ندارد که مواضع بین المللی را درباره ایران تغییر دهد و مانع از سرگیری توافق هسته ای شود. عربستان از نزدیک نظاره شکست اسرائیل در تغییر نگاه آمریکا بهتوافق هسته ای ایران است.

سعودی ها به تحرکات منطقه ای امارات به عنوان همپیمان منطقه ای خود هم با نگرانی نگاه می کنند. این کشور در حال از سرگیری روابط همکاری و دوستانه با همه کشورهای منطقه به ویژه ایران و ترکیه است. اماراتی ها در حال تلاش برای پایان دادن به تنش های گذشته با کشورهای کارامد منطقه هستند. از یک سو اماراتی ها در حال گشایش صفحه جدیدی از روابط با ترکیه هستند و ده ها میلیارد دلار در بازارهای ترکیه سرمایه گذاری خواهند کرد. همچین ایران و امارات هم در ماه نوامبر گذشته پس از سفر «علی باقری کنی» معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به امارات علاقه مندی خود برای گشایش صفحه جدیدی از روابط دوطرفه را اعلام کرده اند. شیخ «طحنون بن زاید» مشاور امنیت ملی امارات هم در شرایطی به ایران سفر کرد که هدف وی بررسی توسعه و تقویت روابط دوجانبه و مشورت درباره تحولات اخیر منطقه اعلام شده است. 

المیادین نتیجه گرفت: در چنین شرایطی مکرون رئیس جمهوری فرانسه تلاش کرده است عربستانی ها را پس از شکست های نظامی پی در پی در منطقه و ناکامی فشارهای اقتصادی، سیاسی و دیپلماسی آنها به کشورها منطقه وادار سازد تا رویکرد دیگری را در پیش گیرند.

این در حالی است که عربستان نفوذ خود را در بسیاری از کشورهای منطقه از دست داده و سیاست ولیعهد این کشور سبب از بین رفتن جایگاه این کشور در نظام منطقه شده است. ادامه این سیاست ها از سوی ریاض سبب می شود که این کشور نفوذ خود را به طور کلی از دست بدهد و امارات جایگزین آن کشور شود.

پایان/

۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۵
کد خبر: 14769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =