همکاری تویوتا و BYD برای کاهش قیمت خودروهای برقی؛ محصول مشترک ژاپن و چین

بر اساس گزارش اخیر رویترز، تویوتا در حال کار روی یک سدان تمام الکتریکی جدید برای بازار چین است. این خودرو که دومین عضو سری جدید bZ محسوب می‌شود، اواخر سال آینده از راه خواهد رسید.

به گزارش تحریریه، بر اساس گزارش اخیر رویترز، تویوتا در حال کار روی یک سدان تمام الکتریکی جدید برای بازار چین است. این خودرو که دومین عضو سری جدید bZ محسوب می‌شود، اواخر سال آینده از راه خواهد رسید. قیمت رقابتی، فضای داخلی گسترده و جادار و طراحی ظاهری مطابق با سلیقه چینی‌ها، از جمله ویژگی‌های سدان الکتریکی تویوتا خواهند بود.

گفته می‌شود محصول آتی تویوتا با همکاری BYD توسعه یافته و از باتری لیتیوم-آهن-فسفات آن بهره خواهد برد. این امر باعث کاهش قابل ملاحظه قیمت نهایی می‌شود و سدان برقی تویوتا در مقایسه با دیگر مدل‌ها ارزان‌تر خواهد بود. برای این اتومبیل دو رگه ژاپنی-چینی قیمتی در حدود ۲۰۰ هزار یوان (معادل ۳۱,۳۹۲ دلار یا تقریبا ۹۵۰ میلیون تومان) پیش‌بینی شده است.

از نظر ابعاد این خودرو کمی بزرگ‌تر از کرولای بنزینی خواهد بود. از نظر کلاس هم این خودرو در رده‌ای پایین‌تر از تسلا مدل ۳ و نیو ET7 جای خواهد گرفت.

 باتری لیتیوم-آهن-فسفات BYD اگر چه قیمت تمام‌شده کمتری دارد، ولی چگالی انرژی آن ضعیف‌تر از باتری‌های لیتیوم-یونی است. نکته جالب اینکه شرکت تسلا هم در مدل‌های مخصوص بازار چین از این نوع باتری استفاده می‌کند.

عامل مهم دیگری که باعث می‌شود ساخته‌های شرکتی مثل BYD ارزان‌قیمت‌تر از تولیدات تویوتا باشد، تفاوت در استراتژی توسعه محصولات است. شاید بدانید کمپانی محبوب ژاپنی، زمان و سرمایه زیادی را برای تست هر یک از اجزای به کار رفته در مدل‌های تولیدی خود صرف می‌کند. برای مقایسه بد نیست اشاره کنیم تویوتا قبل از تولید انبوه هر قطعه، سه پروتوتایپ از نظر طراحی و سه پروتوتایپ از نمونه واقعی آن را تست می‌کند. این در حالی است که شرکتی مثل BYD در طول فرایندی مشابه فقط از دو پروتوتایپ استفاده می‌کند.

در هر صورت، مسیری که BYD در سال‌های اخیر طی کرده، بسیار تحسین برانگیز است. این شرکت چینی از کپی کردن F3 2005 از روی کرولا، حالا به جایگاهی رسیده که تویوتا با آن همکاری می‌کند!

جالب آنکه تویوتا با بررسی‌های دقیق، کیفیت فرایندهای طراحی و تولید و عملکرد محصولات BYD را در عین هزینه ساخت پایین، تایید کرده است. در واقع همین امر، کمپانی ژاپنی را برای ایجاد یک شرکت مشترک تحقیق و توسعه با BYD سوق داد. ایده این شرکت مشترک در سال ۲۰۱۸ شکل گرفت و در سال ۲۰۲۰ به بار نشست. در حال حاضر ۲۴ مهندس تویوتا و ۱۰۰ مهندس BYD در شرکت مذکور که مقر آن در شنژن واقع است، مشغول به کار هستند.

برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند سدان برقی تویوتا ابتدا در قالب یک اتومبیل مفهومی در نمایشگاه خودروی پکن در آوریل ۲۰۲۲ رونمایی خواهد شد. نسخه تولیدی هم همانگونه که اشاره کردیم، اواخر سال آینده از راه خواهد رسید. این خودرو مخصوص بازار چین طراحی شده و به احتمال زیاد خبری از آن در سایر بازارها نخواهد بود.

منبع: دیجیاتو

پایان/

۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۵:۳۰
کد خبر: 14812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =