فوری| مذاکره در وین برای پیش نویس جدید

تارنمای صدای آمریکا به نقل از مذاکره کننده ارشد ایرانی از آغاز گفت وگوها بر روی پیش نویس جدید در وین خبر داد.

به گزارش تحریریه، در حالی که مذاکرات هسته ای در وین در جریان است تارنمای صدای آمریکا مدعی شد: یک منبع اروپایی روز جمعه گفت که قدرت های جهانی در چند روز آینده ارزیابی خواهند کرد که آیا ایران پس از اینکه نشان داد آماده ادامه مذاکرات بر اساس متونی است که در آخرین دور در ژوئن توافق شده بود، در مذاکرات هسته ای جدی است یا خیر.

این تارنمای دولت آمریکا افزود: گفت وگوها در مورد احیای توافق هسته ای 2015 ایران روز پنجشنبه با افزایش لفاظی های آمریکا و اسرائیل علیه تهران درباره عواقب اقتصادی یا نظامی احتمالی شکست دیپلماسی دوباره از سر گرفته شد.

مذاکره کننده ارشد ایران گفته است که تهران به مواضع خود در هفته گذشته، زمانی که مذاکرات با مقامات اروپایی و آمریکایی که ایران را به طرح مطالبات جدید و نادیده خود پایبند است.

این منبع که نخواست نامش فاش شود، گفت: «ایران اعلام کرد که متون ارایه شده ژوئن را پذیرفته است. اکنون این موضوع طی چند روز آینده مورد آزمایش قرار خواهد گرفت».

گروه های کاری برای بحث در مورد تحریم هایی که ممکن است واشنگتن لغو کند و محدودیت های هسته ای که تهران باید آنها را رعایت کند، روز جمعه جلسه داشتند.

«علی باقری کنی» مذاکره کننده ایرانی به رویترز گفت: «جدی بودن ایران برای مذاکرات آشکار است. ببینید چه کسی جلسات قبلی را لغو کرده و در وین است و چه کسی نیست».

او با این اظهارات به طور غیر مستقیم به «راب مالی» مذاکره کننده ارشد ایالات متحده، اشاره می کند که انتظار نمی رود تا آخر هفته وارد پایتخت اتریش شود.

باقری کنی افزود: مذاکرات بر سر پیش نویس (جدید) ایران در حال انجام است.

مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در وین، که در آن دیگر دیپلمات‌ های طرف ‌های باقی‌مانده در توافق سال 2015 یعنی فرانسه، بریتانیا، آلمان، روسیه و چین به دلیل امتناع تهران از تماس مستقیم با واشنگتن، بین آنها رفت و آمد دارند، در حال ادامه است تا هر دو طرف پایبندی کامل به توافق را از سر بگیرند.

گفت وگوهای هفته گذشته اولین دور رایزنی ها پس از وقفه پنج ماهه بعد از انتخاب دولت تندرو جدید ایران تحت ریاست «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری ضدغربی بود.

مقامات غربی گفته ‌اند که ایران هرگونه مصالحه‌ ای را که در 6 دور قبلی مذاکرات توسط دولت قبلی انجام شده بود کنار گذاشته و هفته گذشته خواسته های بیشتری را اعلام کردند.  

به نوشته این تارنما، ایران خواهان رفع تمامی تحریم ‌های اعمال شده توسط آمریکا پس از خروج از برجام است. «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری سابق آمریکا، در سال 2018 این توافق را کنار گذاشت تا یک فرآیند قابل راستی آزمایی درباره اقدامات هسته ای ایران لغو شود. ایران حدود یک سال پس از خروج آمریکا از برجام شروع به نقض محدودیت های هسته ای کرد.

دور هفتم مذاکرات برای احیای توافق هسته ‌ای ایران و لغو تحریم ‌های آمریکا نیز در 29 نوامبر آغاز شد اما در 3 دسامبر زمانی که مذاکره‌کنندگان اروپایی برای رایزنی‌ های بیشتر قبل از ادامه گفت وگو به کشورهای خود بازگشتند، به حالت تعلیق درآمد. روز پنجشنبه، مذاکرات از سر گرفته شد.

در جریان مذاکرات وین، تهران پیش نویس دو قسمتی توافقنامه را درباره تمدید توافق هسته ای ارائه کرد که شامل لغو تحریم های آمریکا و برنامه هسته ای می شود. هیات آمریکایی نه مستقیما با ایران گفت وگو می کند و نه در جلسات کمیسیون مشترک شرکت می کند اما برای رایزنی جداگانه با سایر هیات ها در وین می ماند.

پایان/

۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲
کد خبر: 14895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
      6 2
      بخداوندی خدا فقط فقط ملت بدبخت ایران داره ضربه ندونم کاری های ای جماعت حکام رومیخوره،بابا مگه عربستان امارات کویت وکشورهای حوضه خلیج که با امریکا دوست هستن چه ضرری دیدن جزایکه کشورو مردمش روزبروز بهتر ثروتمندتر وغنی تراز روز قبل میشن،چراما فقط قلدری میکنیم درصورتی که مردممون دارن واقعا به ستوح میان،دس برداریت ازای گردن کلفتی بیجا،دس دوستی بهم بدیت شایدمردم ازای همه فقروتنگ دستی دربیان
    • IR ۰۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      2 2
      پیش نویس جدیدی در راه نیست مگر اینکه غربیها نسبت به قبلی امتیاز بیشری بگیرند در بهترین حالت همون معامله قبلی برجامه باقی حرفها برای شیره مالیدن سر ملته