چین همه نفت ایران را می‌خرد

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی «دونالد ترامپ» اعتراف کرد تحریم ها شکست خورده اند و از این به بعد هم چین همه نفت تولیدی ایران را می خرد و قطعنامه های شورای امنیت علیه تهران را بی اثر می کند.

به گزارش تحریریه، «جان بولتون» یکی از ضدایرانی ترین دیپلمات های آمریکا است که نقش مهمی را در شکل دهی به سیاست فشارحداکثری دونالد ترامپ داشت. وی روز گذشته در مقاله ای مفصل که در تارنمای «The Hill» وابسته به کنگره منتشر شد به انتقاد از سیاست های بایدن در قبال توافق هسته ای ۲۰۱۵ و ایران پرداخت و تصریح کرد رئیس جمهوری آمریکا آخرین تلاش ها را برای احیای توافق انجام می دهد و سقوط این توافق به زودی اتفاق نخواهد افتاد.

وی در این یادداشت خود دو سوال را مطرح کرد و پرسید چرا آمریکا نتوانست برنامه هسته ای ایران را متوقف کند؟ و واشنگتن چگونه می تواند از شکست نهایی نهایی جلوگیری کند؟

مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا هنوز اما معتقد است خود توافق برجام مملو از نقص بود و نه خروج ترامپ از آن. علت آن بود که توافق به ایران اجازه غنی سازی اورانیوم را می داد که تا قبل از  دولت اوباما خط قرمز آمریکا محسوب می شد؛ اما بایدن این موضوع را قبول ندارد.

بولتن تاکید دارد ایران ۷۰ درصد کار را با انجام غنی سازی در سطوح پائین انجام داد و آمریکا باید از وقوع این امر از همان ابتدا جلوگیری می کرد، حال جلوگیری کردن از غنی سازی ۲۰ درصدی و بالاتر از آن چندان تاثیری ندارد. بنابراین پیروزی کوچک اوباما در توافق هسته ای یک شکست بزرگ برای آمریکا بود زیرا امتیازی مرگبار را به ایران داد تا در آینده بتواند مواد ساخت سلاح هسته ای را هم تولید کند.

وی مدعی شده که نباید به ایران حتی اجازه دستیابی به توان هسته ای در سطح صلح آمیز هم داده شود. حال پس از شکست آمریکا در زمینه جلوگیری از دستیابی کره شمالی به سلاح هسته ای، ایران به صورت  قانونی به این سطح می رسد.

جان بولتن تصریح کرد:  تحریم های کنونی بدون تحریم های بیشتر شکست خورده اند به ویژه آنکه چین حاضر است تمام نفت تولیدشده از سوی ایران را بخرد و تحریم های آتی شورای امنیت را هم وتو کند.

وی در پایان توصیه کرد که ایران هسته ای غیرقابل قبول است و تنها راه برای مقابله با آن تغییر رژیم و اقدامات اطلاعاتی و نظامی برای زمین زدن فعالیت هسته ای تهران  است.

با اینحال نکته جالبتر در مورد یادداشت و سوالات مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا که همزمان در توئیتر وی هم ارائه شد پاسخ مخاطبان به جان بولتون بود.

مخاطبی اقدام ترامپ در خروج از برجام را دلیل شکست آمریکا و بایدن دانست. یک مخاطب با نام کاربری Alagai می گوید با آن اقدام بولتون و ترامپ اکنون نه توافقی باقی مانده است و نه اعتباری برای آمریکا وجود دارد تا قرارداد دیگری را  امضا کند.

مخاطب دیگری عنوان داشت که تحریم های اقتصادی واقعا هیچ تاثیری بر ایران نداشته است. فرد دیگری هم مهمترین شکست در دوره ترامپ را برای دیپلماسی توصیف کرد.

مخاطب دیگری با نام Filip LOPO نیز نوشت بولتون خودش جواب سوالاتش را بهتر می داند زیرا وی زمانی پایان جمهوری اسلامی در سال ۲۰۱۸ را تبلیغ می کرد و جشن می گرفت.

پایان/

https://thehill.com/opinion/national-security/۵۸۵۳۱۸-biden-is-losing-contest-of-wills-with-iran-over-nukes

۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 15018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی زابلی IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
      0 0
      به کوری چشم بولتن وترامپ ورزیم غاصب صهیونیست ملت ایران پوزه استعمار را باز به خاک مالیده واین اراجیف فقط به درد بولتن وترامپ قمار باز می خورد ایران به همت مردان بلند آوازه خود ورهبر عظیم والشان خود مقام عظمای ولایت امت غیور همیشه در صحنه هیچوقت استعمار غرب وغیره را بر نمی تابد وبقول امام خمینی (ره) امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.