بین ایران و عربستان در اردن چه گذشت؟

رسانه های عربی فضای گفت و گوهای ایران و عربستان در «امان» پایتخت اردن را مثبت و توام با احترام متقابل دانستند به نحوی که دو طرف برای گسترش روابط دوجانبه و تقویت ثبات منطقه‌ای و اعتمادسازی متقابل ابراز تمایل کردند.

به گزارش تحریریه، شبکه خبری «الجزیره» قطر در گزارش درباره گفت وگو های تازه  ایران و عربستان در اردن نوشت: عربستان و ایران در امان پایتخت اردن گفت و گوهایی را انجام داده اند. خبرگزاری رسمی اردن «بترا» اعلام کرده است در مذاکرات میان دو طرف که با میزبانی مرکز مطالعات امنیتی اردن برگزار شده بر روی اقدامات فنی برای اعتماد سازی به ویژه درباره برنامه هسته ای ایران و مسائل امنیتی تمرکز شد. 

خبرگزاری رسمی اردن به نقل از «ایمن خلیل» مدیر این مرکز مطالعات اردنی نوشت: فضای گفت و گوها با احترام متقابل همراه بود و دو طرف برای گسترش روابط دوجانبه و تقویت ثبات منطقه‌ای که منجر به شکوفایی و بهره مندی ملت‌های منطقه می شود، اظهار تمایل کردند و به زودی نشست های بیشتری میان دو طرف ایرانی و سعودی با هدف پیگیری توصیه های این گفت و گوی امنیتی و فنی و تدوین جزئیات آن برگزار خواهد شد. یک دیپلمات برجسته ایرانی هم به خبرگزاری «رویترز» گفت آنچه در امان برگزار شد یک نشست رسمی نبود اما طبیعتا اینگونه گفت و گوها میان نخبگان در تحقق فهم بیشتری از واقعیت های میان دو همسایه سودمند خواهد بود. 

شبکه الجزیره در بخشی از گزارش خود آورد: پس از ۶ سال قطع روابط دیپلماتیک میان عربستان و ایران از ژانویه سال ۲۰۱۶، در سال جاری میلادی این دو کشور چندین نشست مستقیم با نظارت دولت عراق برگزار کرده اند.

روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن هم در این زمینه نوشت: ایران و عربستان از آوریل گذشته با وساطت دولت عراق گفت و گوهایی را آغاز کرده اند و تا کنون ۴ بار با یکدیگر نشست هایی برگزار کرده اند که این نشست ها به نتایج مشخصی منجر نشده است. این در حالی است که روابط ایران با امارات به تازگی شاهد رشد قابل ملاحظه ای بود و این موضوع در سفر مقامات دو کشور به یکدیگر خود را نشان داده شد.

به طوری که «علی باقری کنی» معاون وزیر امور خارجه ایران اواخر ماه گذشته به امارات سفر و با مسوولان این کشور دیدار و گفت و گو کرد. «طحنون بن زاید» مشاور امنیت ملی امارات هم چند روز پیش به طور رسمی به ایران سفر کرد.

رسانه های عربی همچنین گزارش دادند که سرلشکر  «محمد باقری» رییس ستاد کل نیروهای مسلح گفته است ایران سیاست کاهش تنش در منطقه را دنبال می کند. او تایید کرد که شماری از دیدارها میان مقامات ایران با مسوولان امارات و عربستان برگزار شده و بخشی از سوء تفاهم ها بر طرف شده است. او همچنین اعلام کرد که ایران با قطر و کویت هم دارای روابط خوبی است.

باقری روز دوشنبه هفته جاری در دیدار «عبدالعزیز بن عبدالله المنذری» معاون ستادکل نیروهای مسلح عمان و هیأت همراه وی نیز اظهار داشت سیاست ایران توسعه همه‌جانبه روابط با کشورهای همسایه است و تهران امیدوار است که اختلاف ها در منطقه برطرف شود. او تاکید کرد که حضور نیروهای خارجی بی ثباتی کشورهای منطقه را به همراه دارد.

پایان/

۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۶
کد خبر: 15024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • معصومه IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
      0 0
      احسنت بهترین کار بهبود روابط با همسایگان است