آیا همه معلمان شامل نظام رتبه‌بندی می‌شوند؟

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، به تشریح نحوه اعمال نظام رتبه‌بندی فرهنگیان برای معلمان ماده ۲۸ پرداخت.

به گزارش تحریریه، محمد وحیدی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اجرای نظام رتبه بندی معلمان به عنوان زیرنظام‌های 6 گانه سند تحول بنیادین یکی از مطالبات به حق 10 ساله جامعه فرهنگی بود که محقق شد، گفت: متاسفانه دولت‌های گذشته در اجرای این موضوع بسیار مهم به عنوان زیرنظام تحول‌آفرین و تاثیرگذار هم در افزایش نظام شایستگی و هم منزلت معلمان کوتاهی کردند اما با نگرش خوبی که کمیسیون آموزش و تحقیقات از سال گذشته نسبت به آن داشت و تاکیدی که به دولت کرد در نهایت در اسفندماه سال گذشته این لایحه به مجلس تقدیم شد و با فراز و نشیبی هم که همراه بود نمایندگان اولویت آن را پذیرفتند و فرآیند تصویب این لایحه در مجلس طی شد.

نحوه اعمال رتبه‌بندی معلمان

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رتبه بندی معلمان در 5 رتبه آموزشیار مربی، آموزشیار معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم تقسیم شد و 80 درصد حداقل دریافتی مربی پایه یک دانشگاه تهران به عنوان پایه رتبه‌بندی قرار داده شد ضمن اینکه پایه دریافتی برای رتبه اول 8 میلیون و هشتصد هزار تومان تعیین شد و افزایش سایر رتبه‌ها بر اساس درصدهای دیده شده در قالب 10، 15، 12، 10 و 5 بین رتبه‌ها تعیین شد.

وی تصریح کرد: اعتبارات اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان تا پایان سال 12 هزار و پانصد میلیارد تومان تعیین شده و برای سال آینده نیز مبلغ 25 هزار میلیارد تومان تعیین شده است که ممکن است در کمیسیون تلفیق بودجه 1401 افزایش پیدا کند و بعد از تدوین آئین‌نامه‌ها عدد نهایی مورد نیاز برای اجرای آن مشخص می‌شود.

وحیدی خاطرنشان کرد: البته عدد کنونی که دولت در لایحه بودجه برای اجرای رتبه بندی معلمان تعیین کرده است بر مبنای نیاز واقعی نیست و فقط این میزان پیش‌بینی شده است اما دولت متعهد شده است که مبلغ 12 هزار و پانصد میلیارد را برای امسال قطعی پرداخت کند و این عدد وصل به بودجه هم نبوده است تا مشمول بند (و) شود و برای اجرای آن در سال 1401 نیز فرصت کافی وجود دارد تا در لایحه بودجه لحاظ شود.

وی در مورد دلیل پیشنهاد وی برای حذف ماده 7 لایحه نظام رتبه بندی معلمان، افزود: روح رتبه‌بندی در دو مورد نهفته است یکی درصدهای افزایش بین رتبه‌ها و دیگر اینکه هر کسی اجازه داشته باشد در درصد افزایش هر رتبه‌ای که می‌تواند کسب کند، جای بگیرد. اگر این ماده تصویب می‌شد به برخی رتبه‌ها درصد داده نشده بود یعنی کسی که می‌خواست استاد معلم باشد اگر امتیاز هم کسب می‌کرد ممکن بود به دلیل تکمیل ظرفیت از رتبه این بخش بهره‌مند نشود یا معلم رتبه‌بندی می‌شد اما نمی‌توانست از امتیاز این بخش استفاده کند و باید انتظار می‌کشید اما با حذف این ماده نظام شایستگی رقابتی برای کسب رتبه‌های بالاتر حفظ شد.

مدرک تحصیلی دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی در سنوات معلمان ماده 28 محاسبه می‌شود

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، در پاسخ به اینکه آیا معلمان آزمون 28 هم رتبه‌بندی می‌شوند، یادآور شد: در صحن یک ماده اصلاح شد که در پی آن تربیت‌شدگان دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی مدرک تحصیلشان به عنوان سنوات برای آنها لحاظ می‌شود و در رتبه‌بندی آنها محاسبه خواهد شد.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: پذیرفته‌شدگان آزمون ماده 28 امسال با یک توقف رتبه‌بندی می‌شوند و ابتدا هیات ممیزه وضعیت مدرک تحصیلی و سوابق کاری آنها را بررسی کرده به این صورت که چنانچه سابقه خدمت در نهضت یا به عنوان خرید خدمت نداشته باشند و در دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی هم تحصیل نکرده باشند بعد از 2 سال رتبه‌بندی خواهند شد.

پایان/

۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۰
کد خبر: 15125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • سوشیان IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
      0 0
      سلام، حداقل سابقه که برداشته شده
    • علی اصغر قاسم پور IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
      4 0
      باید همسان سازی بین بازنشستگان فرهنگی با شاغلان صورت گیرد و افزایش حقوق شامل آنها هم بشود، در این شرایط گرانی و تورم مگر زندگی آنها با شاغلان فرقی می کنه؟!
    • حسین IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
      0 0
      حذفیات شروع شد.
    • رضاحمیدثالث IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
      0 0
      رتبه بندی معلمان تصویب شد ولی همسانسازی حقوق بازنشستگان مانده درصورتیکه هردو طرح درممججلس اولویت داشت چون تعدادی ازنمایندگان خودشان معلم هستند بخاطر اینکه ذینفع بودند تصویب کردند اگرواجبات را ملاحظه میکردند بازنشستگان واجبتربود ای کاش نماینندگان قانون مجلس کشور سوید رابتوانند حمید ثالث بازنشسته