خیریه ها محلی برای پولشویی!

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با بیان اینکه برخی با دریافت مجوز از بهزیستی برای ایجاد مراکز خیریه از آنها به عنوان پوششی برای پولشویی و تحقق سایر اغراض اقتصادی و سیاسی استفاده می‌کنند بر ضرورت ایجاد سامانه‌ای جامع برای ثبت اطلاعات و رصد اقدامات خیریه‌ها تاکید کرد.

به گزارش تحریریه، حسین رجایی نماینده مجلس شورای اسلامی، با اشاره به فعالیت تعداد زیادی از خیریه‌هایی که از بهزیستی مجوز دریافت کرده اما نظارتی بر فعالیت آنها صورت نمی‌گیرد، گفت: یک سری از خیریه‌ها در سال‌های گذشته مجوزهایی را از سازمان بهزیستی دریافت کردند تا به مددجویان خدمات ارائه دهند، هرچند اصل این اقدام پسندیده است اما گاه مشاهده می‌شود برخی سودجویان با هدف دور زدن قانون به این حوزه ورود پیدا کرده‌اند و خیریه را به عنوان پوششی برای خود قرار داده‌اند.

برخی خیریه‌ها قانون را دور می‌زنند

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: این افراد با پوشش خیریه اهداف و اغراض اقتصادی یا سیاسی خود را دنبال کرده یا حتی گاه اقدامات غیرقانونی انجام داده و با این روش دور از چشم دستگاه‌های نظارتی و امور مالیاتی به فعالیت می‌پردازند.

وی تصریح کرد: البته همه خیریه‌ها این گونه نیستند کما اینکه اگر 100 خیریه در کشور وجود داشته باشد شاید 20 خیریه به این روش اقدام کنند و سایر خیریه‌ها بدون هیچ شائبه‌ای در راه ارائه خدمات به اقشار محروم و بی‌بضاعت فعالیت دارند.

ضرورت ایجاد سامانه‌ای جامع برای شفاف‌سازی اقدامات خیریه‌ها

رجایی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون باید در دولت مردمی آقای رییسی که با شعار فسادستیزی و شفافیت فعالیت خود را آغاز کرد، اقدامات مجموعه‌های خیریه‌ای که تحت لوای بهزیستی فعالیت می‌کنند، شفاف شود و در این راستا لازم است سامانه ملی جهت شناسایی و تعیین ساختار و نحوه فعالیت این مراکز ایجاد شود و در آن نحوه ارائه خدمات و تمام دارایی و نحوه هزینه‌کردهای آنها از طریق خوداظهاری ثبت شده و به منصه ظهور گذاشته شوند.

وی افزود: بی‌تردید مبالغی که چه از طرف مردم و چه دولت به این خیریه پرداخت می‌شود باید در راه ارائه خدمات به مردم محروم و بی‌بضاعت هزینه شود بنابراین نباید به هیچ عنوان در این زمینه پنهان کاری وجود داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، تاکید کرد: متاسفانه سازمان بهزیستی هیچ گونه سامانه جامعی برای ثبت اطلاعات در جهت رصد و نظارت بر امور خیریه‌ها ندارد، کما اینکه در هر استانی تعدادی از این مراکز به صورت کلونی‌های مجزا بدون هیچ گونه نظارتی فعالیت می‌کنند و این عدم سازماندهی و نظارت باعث شده است که در این حوزه اتفاقات بدی بیفتد و این مجموعه‌هایی که باید منشاء خدمات‌رسانی به مردم باشند دستخوش سوءاستفاده برخی قرار گیرند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اگر این سامانه جامع راه‌اندازی شود از ادامه فعالیت افراد محدودی که در پوشش خیریه به سوءاستفاده می‌پردازند، جلوگیری خواهد شد، یادآور شد: سازمان بهزیستی باید در دوره جدید مدیریتی خود در دولت سیزدهم خیریه‌های کل کشور را ساماندهی کرده و بر ورودی‌های مالی، درآمدها و هزینه کردهای آنها نظارت کند تا هم از موازی‌کاری در خدمت‌رسانی جلوگیری شود هم از فعالیت افراد سودجو  که در قالب خیریه به پولشویی و سایر اقدامات غیرقانونی می‌پردازند، جلوگیری شده و با آنها برخورد شود.

منبع: خانه ملت

پایان/

۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶
کد خبر: 15148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
      0 0
      اصلا هر خیریه ای باید ریز اجناس و دریافتی ها خود را مرتب به بهزیستی و یا امداد اعلام کند و یا تجمیع شود و بعد تقسیم شود. چون یه تعداد به فک و فامیلهای خود ميدند و خفه شون می کنند یه تعداد هم هیچی به اونا نمی رسه. اصلا باید حتی اوداد و بهزیستی هم با ادغام شوند و کلیه مراکز حمایتی تحت نطارت کامل باشند و ریز دریافتی و گرداختی به هر کس ثبت شود