سیگنال هماهنگی روسیه و چین برای مقابله با سلطه دلار به اقتصاد ایران

نشست اخیر رئیس جمهوری روسیه و چین و توافق آنها برای تشکیل نظام مالی مستقل از واشنگتن، نقطه عطفی در روابط بین الملل است که به سلطه آمریکا بر نظام مالی جهانی پایان می دهد و دلار را بیش از پیش تضعیف خواهد کرد.

به گزارش تحریریه، روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در بخشی از گزارش خود درباره نشست مجازی اخیر «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه و «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین نوشت، در شرایطی که تنش آفرینی های آمریکا و اروپا علیه چین و روسیه در تایوان و اوکراین به اوج خود رسیده است این نشست، ائتلاف چین و روسیه را تقویت کرده است و می تواند نقطه عطفی در روابط بین الملل باشد. این ائتلاف محوری برای جذب بسیاری از قدرت های منطقه ای به ویژه در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا است. 

 ائتلاف نظامی و اقتصادی پرشتاب و جدی میان روسیه و چین برای مقابله با تنش آفرینی های آمریکا در شرق آسیا و مرکز اروپا در حال شکل گیری است و خود را  بسیار پرقدرت تر و با صلابت تر از ائتلاف ناتو نمایش می دهد. 

روسیه و چین برای شکل دهی به نظام مالی مستقلی به توافق رسیده اند. آنها برای ناکام گذاشتن اهداف آمریکا در زمینه تحریم ها و تلاش این کشور برای خارج کردن روسیه و چین از نظام مالی جهانی وارد عمل شده اند. 

این سیاست جدید چین و روسیه برای مقابله با سیاست های آمریکا می تواند پیام های مشخصی برای ایران که تحت تحریم های فراوان است نیز داشته باشد. 

به نوشته روزنامه رای الیوم، نشست دوجانبه رهبران چین و روسیه در پاسخ به دعوت نشدن آنها به نشست دموکراسی است که یک هفته پیش از سوی «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا از طریق فضای مجازی برگزار شد و به بهانه نادیده گرفتن حقوق بشر در منطقه اویغور در غرب چین، روسیه و چین را به این نشست دعوت نکرد. همچنین تصمیم پوتین برای شرکت در آیین افتتاح بازی های المپیک زمستانی در پکن که در ماه فوریه برگزار خواهد شد در واکنش به تحریم این بازی ها از سوی آمریکا، انگلیس، کانادا و استرالیا صورت گرفته است. این اقدام نشان می دهد که دایره هماهنگی و همگرایی میان دو کشور گسترده است و دو کشور در همه زمینه ها به یک ائتلاف برجسته ای رسیده اند.

جنگ سرد جدیدی به سرعت در حال رخ دادن است و این جنگ سرد یک تفاوت اساسی با جنگ سرد گذشته دارد. زیرا جنگ سرد گذشته میان روسیه و غرب بود اما جنگ سرد کنونی میان آمریکا و روسیه و چین در حال رخ دادن است. چین این بار مانند گذشته بی طرف نخواهد بود. این کشور پس از تکمیل زیر ساخت های اقتصادی و نظامی در ائتلاف جدید روسیه نقش اساسی را بازی می کند و به رقیب شماره یک آمریکا تبدیل شده است.

در بخش پایانی گزارش روزنامه رای الیوم آمده است: نظام مالی جدید روسیه و چین که به طور عملی برای تشکیل آن توافق شده است نه تنها به تدریح سلطه آمریکا بر نظام مالی جهانی را پایان خواهد داد، بلکه این نظام نقطه آغازی قدرتمند برای نابودسازی دلار آمریکا است. کشورهای جهان سوم از این اقدام روسیه و چین برای رهایی از سلطه مالی و اقتصادی آمریکا بیشترین سود را خواهند برد و سبب می شود که سلاح تحریم های آمریکا قدرت و کارایی خود را از دست بدهد.

پایان/

۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۰
کد خبر: 15177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =