آیا رستم قاسمی به ترکمانچای هندی در چابهار پایان می دهد؟

این درخواست از رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی وجود دارد تا به قرارداد ترکمانچای با هندی های در طرح توسعه چابهار پایان دهد.

به گزارش تحریریه، قرارداد ترکمانچای با هندی ها برای توسعه بندر چابهار که از طرف دولت حسن روحانی به امضا رسید پس از 8 سال باعث جا ماندن کشور شد و علیرغم اینکه طرف هندی و متحد آن یعنی آمریکا و ناتو به بندر چابهار نیاز داشتند و آنرا از تحریم ها معاف کردند، اما نتیجه ای برای کشور نداشت و هند تعهدات خود را به طرف ایرانی منتقل کرد و این بندر را توسعه نداد.

تنها پس از گزارش های روشنگرانه میز بین الملل تحریریه و توحه برخی مقام های ذی نفوذ کشورمان بود که طرف هندی دستپاچه شده و تلاش کرد به مانورهایی برای تداوم قرارداد ترکمانچای گذشته ادامه دهد و بقای آنرا تضمین کند. نمایش هایی مانند روز چابهار و ... را باید در این راستا تحلیل کرد. 

در همین رابطه رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی درباره جزئیات با هندی‌ها در پاسخ به ایلنا گفت: در گذشته در بحث بندر چابهار توافقی با هندی‌ها صورت گرفت اما بسیار ناقص بود و باید تکمیل شود. امروز بندر چابهار ظرفیت 30 میلیون تن کالا را دارد و ما باید به دنبال افزایش زیرساخت‌های پس‌کرانه بندر چابهار برویم از این رو دولت کمک بزرگی کرد تا پروژه راه‌آهن چابهار- زاهدان انجام شود و پیمانکاران در این پروژه فعال هستند اما این موضوع کافی نیست و ریل باید به مرز میلک و از آنجا به شمال کشور برسد. توافق ما با هندی‌ها تامین بار در این مسیر است و مذاکرات خوبی در این زمینه انجام شده و توافق کردیم که با مشارکت هندی‌ها بار در این مسیر افزایش پیدا کند.

این سخنان رستم قاسمی بیش از آنکه امیدبخش باشد نگران کننده است و نشان می دهد که سیاست خارجی کشور با اولویت های اقتصادی همنوا نیست و نگاه بخشی زیانباری وجود دارد. پاکستان در توسعه بندر گوادر با چین قرارداد بست و توانست رشد چشمگیری داشته باشد، و در چنین شرایطی ادامه همکاری ایران با هند که متحد آمریکا و ناتو است نمی تواند توجیه منطقی داشته باشد. و بی تردید باعث دلخوری شدید چینی ها خواهد شد که در دوران تحریم در کنار ایران ماندند و برعکس هندی ها به ابزار آمریکا برای آزار مردم ایران تبدیل نشدند. 

رستم قاسمی باید در همکاری با هند تجدیدنظر کرده و این کشور که غیر از ایران راهی برای رسیدن به افغانستان و آسیای مرکزی ندارد را تحت فشار قرار دهد. هرگونه امتیازدهی یکسویه به هندی ها به منزله تداوم ترکمانچای هندی است و توجیه دیگری ندارد. 

پایان/

۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
کد خبر: 15265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      0 0
      رستم قاسمی اگردلسوزبود که مسکن روبااین قیمت به مردم نمیداد که اصلا نمیتونن بخرن کدومشون تخصص دارن واقعا؟