آیا توافق اقتصادی چین با عراق رقیب توافق 25 ساله با ایران است؟

چین با رویکردی متفاوت از ایالات متحده روابط خود با عراق را گسترش می دهد که نسبت آن به روابط با ایران دارای اهمیت دارد.

به گزارش تحریریه، خبرگزاری «راشا تودی» نوشت اندکی بعد از آنکه آمریکا اعلام کرد در پایان دسامبر ۲۰۲۱ به ماموریت جنگی خود در عراق پایان می دهد، چین در نخستین گام قراردادی را برای ساخت ۱۰۰۰ مدرسه در سراسر عراق با دولت این کشور به امضا رساند.

بر اساس قراردادی که هفته گذشته شرکت های چینی با دولت عراق امضا کردند، شرکت پاور چین ۶۷۹ مدرسه و سینو تک ۳۲۱ مدرسه دیگر را خواهند ساخت.

این موضوع هم در چارچوب کاهش نفوذ آمریکا در خاورمیانه ارزیابی می شود و بسیاری از تحلیلگران آن را نشانه ای از تفاوت رویکرد سیاست خارجی چین و آمریکا ارزیابی می کنند زیرا حضور نزدیک به دو دهه ای آمریکا در عراق تنها باعث شد تا نزدیک به یک میلیون نفر از شهروندان این کشور جان خود را از دست بدهند. علاوه بر این میلیون ها عراقی آواره شدند یا کسب و کارهای خود را از دست دادند.

البته آمریکا یک بار دیگر هم در سال ۲۰۱۱ از این کشور خارج شده بود اما در سال ۲۰۱۴ با ظهور داعش دوباره وارد این کشور شد.

در طول سالیان گذشته ایالات متحده از چند طریق تلاش کرده است تا مانع گسترش نفوذ چین و روسیه در منطقه به ویژه کشورهای خاص شود. نخست آنکه آمریکا که خود در ده ها کشور جهان پایگاه آشکار و مخفی دارد به صورت رسمی با حضور چین در عراق مخالفت می کند. از سوی دیگر بسیاری از رسانه های غرب تلاش می کنند با تبلیغات گوناگون به کشورها در زمینه مبادلات اقتصادی و سرمایه گذاری چین هشدار بدهند و دولت ها را از پیامدهای نامشخص روابط با پکن بتراسنند.

بسیاری از تحلیلگران و شهروندان عراقی اعتقاد دارند ناکارآمدی همه این اقدامات کاخ سفید ثابت شده است و در نهایت بغداد مسیر خود به سوی چین را به رغم نارضایتی واشنگتن پیدا کرده است زیرا آن ها سال ها بمباران و کشتار عراقیان از سوی نظامیان آمریکایی را هنوز فراموش نکرده اند.

این قرارداد چین و عراق نمی تواند رقیبی برای قرارداد 25 ساله ایران و چین باشد که حوزه های وسیعی را شامل می شود. به خصوص اینکه محیط سیاسی عراق به گونه ای است که چین نمی تواند روی ثبات آن حساب کرده و مناسبات کلان خود را مستقل از ایران با بغداد تعریف نماید. اما جدید چین در ورود به خاورمیانه و همکاری با کشورهای مخالف امریکا را نشان می دهد. 

پایان/

۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 15276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =