وعده‌های سولیوان به مقام‌های اسرائیلی درباره برجام

«جیک سولیوان» مشاور امنیت ملی بایدن در سفر به اسرائیل وعده هایی به مقام های رژیم صهیونیستی داد.

به گزارش تحریریه، پایگاه خبری تحلیلی «آکسیوس» گزارشی را از پشت پرده نشست «جیک سولیوان» در اسرائیل درباره ایران و برجام ارائه داد و نوشت چهار مقام ارشد اسرائیلی که در جلسات با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا شرکت داشتند به آکسیوس تاکید کردند که ایالات متحده به اسرائیل اطمینان داده است در صورت لزوم مواضع سخت تری را با توجه به دیدگاه اسرائیل در مورد ایران اتخاذ می کند.

دو تن از مقام ها اعلام کردند که سولیوان سه سناریوی کوتاه‌مدت احتمالی در مورد برنامه هسته‌ای ایران را در این جلسات ترسیم کرد:

نخست آنکه، توافقی طی چند هفته آینده برای بازگشت کامل به توافق ۲۰۱۵ صورت بگیرد. او در مورد وقوع این حالت تردید داشت.

دوم آنکه توافق موقت «توقف در برابر توقف» برای جلوگیری از تسریع بیشتر برنامه های ایران اجرایی شود؛ و سومین حالت، توافقی صورت نگیرد و رویکرد تحریم و فشار جدید بر ایران دنبال شود.

گفته می شود در دیدارهای سولیوان با نفتالی بنت نخست وزیر، یایر لاپید وزیر امور خارجه و بنی گانتز وزیر دفاع در مورد طرح توافق موقتی بحث شد که اسرائیلی ها با آن مخالفت کردند. اگرچه چنین توافقی می تواند ایران را از غنی سازی اورانیوم تا سطح درجه تسلیحات باز دارد اما اسرائیل در حال حاضر به گونه‌ای به موضوع می نگرد گویی ایران اورانیوم ۹۰ درصدی غنی‌شده دارد.

بنت از سولیوان تقدیر کرد که علیرغم بسیاری از مسائل مهم و اصلی دیگری که دولت بایدن با آن روبه رو است، وی وقت زیادی را به موضوع رویکرد اسرائیل به ایران و توافق هسته ای اختصاص می دهد.  

طبق این گزارش، به نقل از یکی از مقامات «این برای اولین بار بود که هر دو طرف واقعا یکدیگر را درک کردند». یکی از مقامات ارشد اسرائیلی پس از دیدار با سولیوان نتیجه گرفت که دولت بایدن در مورد ایران در موضعی بهتر از آنچه تل آویو فکر می‌کرد قرار دارد و شکاف‌های سیاسی کمتر از آن چیزی است که قبلاً تصور می‌شد.

سولیوان در ابتدای جلسه به بنت گفت که بایدن او را در هفته نزدیک به کریسمس به بیت المقدس فرستاد زیرا فکر می‌کرد مهم است که «با هم بنشینیم و یک استراتژی و چشم‌انداز مشترک را در مورد ایران ایجاد کنیم و راهی به جلو بیابیم که منافع آمریکا و اسرائیل را تضمین کند.»

یکی از پیامدها که برخی مقام های اسرائیلی به آن اشاره کردند این بود که سولیوان به صراحت اعلام کرد پنجره مذاکرات بیشتر در وین ممکن است تا پایان ژانویه یا اوایل فوریه بسته شود.

مقامات اسرائیلی با خوشحالی عنوان کرده اند که سولیوان نسبت به شانس دستیابی به توافق کامل تا آن زمان تردید دارد.

پایان/

۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 15311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =