نتیجه پرداخت دلار 4200 تومانی به زبان ساده

با بررسی نوسانات نرخ ارز و قیمت مرغ براحتی می توان فهمید که پرداخت ارز ترجیحی هیچ تاثیری در جلوگیری از افزایش قیمت مرغ نداشته است.

به گزارش تحریریه، در فروردین سال 1397 قیمت دلار در بالاترین قیمت عددی نزدیک به 5900 تومان بود. مبلغ مرغ در کشتارگاه نیز در بالاترین قیمت عددی نزدیک به 8000 تومان بود که این زمان مقارن با تعریف ارز ترجیحی توسط دولت حسن روحانی است.

اکنون بعد از گذشت نزدیک به 4 سال از پرداخت دلار 4200 شاهد آن هستیم که قیمت مرغ در کشتارگاه به حدود 29000 تومان رسیده است که افزایش قیمتی نزدیک به 270 درصد را نشان می دهد. در این بازه زمان، قیمت دلار نیز 300 درصد افزایش یافته است. 

حال مدافعان ادامه پرداخت دلار 4200 باید به این سوال مهم پاسخ دهند که دقیقا تاثیر پرداخت 70 میلیارد دلار ارز ترجیحی بر قیمت مرغ به عنوان آخرین بازمانده از سیاست ویرانگر ارز ترجیحی چه بوده است؟

جدول زیر قیمت درب کشتارگاه مرغ را از ابتدای سال 1397 تاکنون نشان می دهد که می توان نوسانات شدید موازی با نوسانات ارزی را علیرغم تثبیت قیمت نهاده دامی و دارو که هر دو ارز ترجیحی دریافت می کنند مشاهده کرد. حدود 85 درصد از قیمت نهایی مرغ را نهاده و دارو شکل می دهد. 

اگرچه حقیقت میدانی این است که قیمت واقعی مرغ در خرده فروشی اختلاف گاه تا 50 درصدی با کشتارگاه دارد و یافتن مرغ با قیمت دولتی به راحتی امکانپذیر نیست، درحالیکه تا پیش از تعریف ارز ترجیحی در همه مرغ فروشی های سطح شهر امکان خرید مرغ به راحتی امکانپذیر بود و صادرات به کشورهای همسایه هم وجود داشت، و دولت؛ وزارت جهاد کشاورزی؛ نیز وارد پروسه مضحک مرغ فروشی با هزینه های سرسام آور توزیع نشده بود. یعنی کاری(مرغ فروشی) که در طی هزاران سال به وسیله مردم انجام می شد به یک باره به دولت سپرده شده است و برای هر کیلو مرع چند ده هزار تومان از بیت المال هزینه توزیع پرداخت می شود.

کل مصرف مرغ کشور سالانه 2 میلیون تن است که سرانه بسیار بالایی است و متاسفانه در طی 3 دهه اخیر مردم ایران از مصرف گوشت گوسفندی به سمت مصرف مرغ حرکت کرده اند و نشان می دهد که میانگین مصرف مرغ در ایران دو برابر میانگین جهانی است. این مقدار مصرف را می توان با 2 میلیارد دلار واردات کرد و با تولید در داخل طبیعتا نیاز به هزینه کمتری است و مشخص نیست که با چه منطقی طرفداران دلار 4200 تومانی توضیح نمی دهند که چرا برای یک بازار 2 میلیارد دلاری باید 11 میلیارد دلاری واردات نهاده انجام داد!

اگر قیمت نهاده دامی و دارو در 4 سال اخیر معادل 4200 تومان و ثابت بوده است، چرا نمودار قیمت مرغ چنین نوساناتی را به موازات نوسانات ارزی نشان می دهد؟

پایان/

۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 15358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =