سال رونق انرژی های تجدیدپذیر

اگرچه سال ۲۰۲۱ با کاهش شدید اکتشاف و عرضه نفت همراه بود اما انرژی های تجدید پذیر به رغم مشکلات فراوان مورد توجه قرار گرفتن و رونق پیدا کردند.

به گزارش تحریریه،  اکتشافات جهانی نفت و گاز در سال ۲۰۲۱ به پایین ترین سطح خود در ۷۵ سال گذشته نزدیک شده است و با توجه به زمان اندک تا پایان سال به طور حتم رکورد کمترین اکتشاف برای امسال به ثبت می رسد.

«اویل پرایس» در تحلیل بازار انرژی و نفت جهان به نقل از موسسه Rystad Energy نوشت تا پایان نوامبر، کل حجم جهانی کشف شده نفت خام در سال  ۲۰۲۱ معادل ۴.۷ میلیارد بشکه نفت اعلام شد که در آن هیچ کشف عمده و بزرگی وجود نداشت. همین موضوع صنعت نفت جهان در بدترین روند اکتشافی خود از سال ۱۹۴۶ قرار گرفته است. 

How Will Oil Demand Look Like In 2022? | Energy Asia

در بخش دیگر این گزارش آمده است با وجود سال بد برای صنعت نفت اما انرژی های تجدیدپذیر سال خوبی را پشت سر می گذارند. فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی اعتقاد دارد قیمت‌های بالای کالا و حمل‌ونقل، موجب به صرفه تر شدن انرژی‌های تجدیدپذیر در سال ۲۰۲۱ شده است. اگر قیمت‌های کالا تا پایان سال ۲۰۲۲ هم بالا بماند؛ نباید انتظار کاهش هزینه های تولید انرژی بادی در ۵ سال و برای انرژی خورشیدی در ۳ سال را داشت. 

موسسه وود مکنزی، افزایش هزینه‌ها و دستمزدها، چالش‌های زنجیره تامین و تدارکات را باعث بروز  مشکلاتی برای عرضه و توسعه فناوری‌های کم کربن می داند.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش سالانه بازار انرژی‌های تجدیدپذیر در سال ۲۰۲۱ اوضاع این صنعت تا سال ۲۰۲۶ را اینگونه پیش بینی کرد که جهان همچنان به دو برابر ظرفیت سالانه جدید طی پنج سال آینده نیاز دارد تا بتواند به برنامه صفر خالص در تولید کربن تا سال ۲۰۵۰ دست پیدا کند.

بازار انرژی خورشیدی ایالات متحده در سه ماهه سوم ۵.۴ گیگاوات ظرفیت خورشیدی جدید نصب کرد که ۳۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۰ افزایش داشت و بزرگترین افزایش سه ماهه را به ثبت رساند. با اینحال هنوز هزینه ها همچنان بالا و صعودی است.

پایان/

۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 15388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • US ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
      1 1
      تو كشور ما چرا هيچ خبر خوبي نيست پس كثيفي هوا كم ابي گروني اي خدا كي ميخوايم ما هم كاري تو اين مملكت بكنيم كه ايندرو روشن ببينيم