گزارش جذاب از برندهای خودروساز جهانی

گزارش جذاب از برندهای خودروساز جهانی درس های زیادی را درباره ادغام، مالکیت و بازاریابی در اختیار مخاطبان قرار می دهد.

به گزارش تحریریه، اکثر مردم می‌ دانند که لکسوس یکی از خودروهای لوکس تویوتا است و شرکت بی ام دبلیو مالک برند خودرویی «مینی» است. اما آیا می ‌دانستید لامبورگینی متعلق به آئودی است اما توسط فولکس واگن اداره می‌ شود؟

گردش در سایت های تحلیل بازار رقابتی خودرو بسیار مفید است.

در این گزارش اطلاعاتی درباره برندهای بزرگ خودرویی و همچنین بخشی از تاریخچه و زمان تاسیس آنان آمده است؛ مالکیت و مدیریت این بنگاه ها به شدت پیچیده است و در بیشتر موارد نیز با هدف راقبتی تر کردن 

در بیشتر موارد، ملیت مالک یک موضوع معنایی و مرتبط است. به عنوان مثال، وقتی بدانیم جگوار اکنون در مالکیت یک هندی است، دلیل بر این نمی شود که برند فوق کمتر از قبل انگلیسی باشد. علت آن است که صرف نظر از اینکه چه کسی اکنون مالک یک برند خاص است، اغلب دفتر مرکزی، مراکز طراحی و گاهی اوقات حتی کارخانه های این خودروسازی ها در کشورهای بومی (متولدشده در آن) مربوط به خود آنان قرار دارد.

مالکیت شرکت‌ های خودروسازی بیشتر از آنچه تصور کنید، تغییر می‌ کند، بنابراین پیگیری مالکیت آن می ‌تواند بسیار دشوار باشد.

تویوتا

سال تاسیس ۱۹۳۷؛ این برند خودرویی محبوب ژاپنی است که از نظر میزان فروش در جهان بی رقیب است. تویوتا همچنان در صدر سه خودروساز بزرگ قرار دارد و با فاصله قابل توجهی جلوتر از مزدا است که در رده دوم قرار دارد و هیوندای و میتسوبیشی هم برای جایگاه سوم در بازاری مانند استرالیا رقابت می‌کنند.

این شرکت هر سال حدود ۱۰ میلیون خودرو تولید می کند و در بازار خودروهای هیبریدی در جهان پیشرو است. تویوتا از مجموع فروش سالانه  ۲۰۰ هزار خوروی هیبریدی در استرالیا بین سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۱ فراتر رفته است. تویوتا همچنین خودروهای تجاری سنگین را با نام تجاری هینو تولید می کند.

لکسوس

این شرکت در سال ۱۹۸۹ تاسیس شده است. لکسوس در اواخر دهه ۸۰ تاسیس شد تا به عنوان بخش خودروهای لوکس تویوتا انجام وظیفه کند. در استرالیا، این برند پیشرفت کرده است و اکنون دارای یک خط تولید ۱۱ مدلی از جمله بی ام دبلیو تک لاین، لکسوس IS و RC، یک خودروی اسپورت جدید LC هالو و طیف رو به رشدی از خودروهای اس یو وی است.

برخی از برندهای دیگر سعی کرده ‌اند که با خودروهای لوکس خود به موفقیت لکسوس دست یابند اما هیچ‌کدام هنوز به هدف خود نرسیده‌ اند.

دایهاتسو

این شرکت خودرو سازی در سال ۱۹۰۷ تاسیس شد. دایهاتسو یک نام جدید زیرمجموعه تویوتا است که از آگوست ۲۰۱۶ به طور کامل به مالکیت این شرکت درآمد. شرکت یادشده در ابتدا در سال ۱۹۰۷ با نام هاتسودوکی سیزو تاسیس شد و در سال ۱۹۵۱ به دایهاتسو تغییر نام داد.

جنرال موتورز

سال تاسیس  آن ۱۹۰۸ است. این غول خودروسازی که به اختصار GM نامیده می‌ شود، بزرگترین خودروسازی در آمریکا است و اتومبیل هایی را تحت برندهای جهانی متعدد می‌ سازد. این شرکت که بیش از ۱۱۰ سال پیش تاسیس شد، اکنون در ۱۵ کشور مختلف خودرو تولید می کند اما هنوز هم مقر اصلی آن در دیترویت مستقر است.

شورولت

سال تاسیس ۱۹۱۱. شورلت در سال ۱۹۱۸ زیرمجموعه ای از جنرال موتورز شده و یک سال بعد به عنوان یک برند پرچمدار جنرال موتوز معرفی شد.

بیوک

سال تاسیس ۱۸۹۹. بیوک پس از تاسیس در سال ۱۹۰۸ جذب جنرال موتورز شد. علیرغم بهبود پس از یک سال فروش پایین ناشی از بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۹، فروش بیوک در سال ۲۰۲۰ به پایین ترین حد ده ساله خود رسید و بیش از ۲۰ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت.

کادیلاک

این شرکت در سال ۱۹۰۲ تاسیس شد. کادیلاک اغلب به عنوان برند لوکس جنرال موتورز در نظر گرفته می ‌شود و در سال ۱۹۰۹ توسط این شرکت خریداری شد. اما امروزه، این برند با فلسفه طراحی «هنر و علم» در طیف وسیعی از سدان ‌ها، رودسترها، کراس اوورها و شاسی ‌بلندها جایگاهی برای خود به دست آورده است.

دایملر ای.جی.

این شرکت خودروساز آلمانی در سال ۱۹۲۶ تاسیس شد و خودروهای خود را تحت نام جهانی مرسدس بنز به فروش می رساند. این شرکت از ادغام دو شرکت خودروساز دایملر و بنز تشکیل شد و پس از خرید شرکت از سوی کرایسلر به دایملر کرایسلر ای جی تغییر نام داد.

Daimler Graph

مرسدس بنز

این شرکت در سال ۱۸۸۳ تاسیس شد و به همین دلیل قدیمی ترین شرکت خودروساز جهان است. امروزه این برند شناخته شده ترین خودرو برای خودروهای لوکس به شمار می رود و خودروهای باکیفیت آن به نام AMG در مسابقات فرمول یک شرکت دارند و قهرمانی هایی را بین سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ به دست آورده است.

اسمارت

این شرکت تحت برند دایملر در سال ۱۹۹۴ تاسیس شد و به صورت انحصاری خودروهای کوچک یا ساب کامپکت تولید می کند. این شرکت در واقع محصول ایده رئیس سوئیسی تولیدکننده ساعت سوآچ بود که در همان سال با برند دیملر به توافق رسید.

میزان فروش این برند در سال های اخیر کاهش داشته و به عنوان نمونه در سال ۲۰۱۵ از استرالیا خارج شد.

در سال ۲۰۹ دیملر و جیلی چین سرمایه گذاری مشترکی را برای تولید خودروهای هوشمند در چین و فروش آن در سرتاسر جهان امضا کردند.

میباخ

شرکت میباخ در سال ۱۹۰۹ تاسیس و در سال ۱۹۶۰  به وسیله دایملر خریداری شد و  یک برند فوق لوکس را ایجاد کرد که به صورت مستقیم با رولز رویس به رقابت می پردازد. با این حال فروش اندک آن باعث شد که ۱۰ سال قبل میباخ با مشکل و رکود شدیدی روبرو شود.

در سال ۲۰۱۵ مرسدس میباخ با طیف وسیعی از مدل های نزدیک به مرسدس بنز تولید شد که در نتیجه این شرکت جان دوباره پیدا کرد.

ادامه دارد....

۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 15401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =