عملکرد فراقانونی دولت در پرداخت رانت جدید

عملکرد فراقانونی دولت در پرداخت رانت جدید رانت ارزی باعث نگرانی مردم و کارشناسان از سردرگمی تیم اقتصادی دولت شده است.

به گزارش تحریریه، عباس عسگرزاده معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: برخلاف شایعاتی که این روزها در برخی محافل مطرح می‌شود ارز ترجیحی تامین گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی برای دی ماه تخصیص یافت. با توجه به این که در شش ماهه دوم سال براساس قانون ارز ترجیحی کالاهای اساسی به صورت ماه به ماه تخصیص می‌یابد، ارز ترجیحی این سه قلم ذکر شده مانند سابق برای دی‌ماه تامین شده است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

درحالیکه این مقام دولتی مدعی قانون برای پرداخت ارز ترجیحی در نیمه دوم سال است، قانون بودجه سال 1400 فقط برای 6 ماه مجوز پرداخت ارز ترجیحی را داده و تمام پرداخت های پس از آن ازجمله 3 میلیارد دلار تا آذرماه و پرداخت های جدید فراقانونی است. 

عسگرزاده گفت: با توجه به ادامه روند تخصیص ارز ترجیحی به این کالاهای اساسی، هیچ افزایش قیمتی در خصوص محصولات اساسی از جمله مرغ و گوشت قابل قبول نیست.

ایشان توضیح نداد که باتوجه به عرضه نهاده دامی با قیمت 4 سال پیش یعنی 4200 تومان، چرا قیمت مرغ از 6 هزار تومان به 36 هزار تومان افزایش یافته است. 

عسکرزاده در لحنی تهدیدآمیز نسبت به کارشناسان مستقل گفت: به هیچ وجه اجازه برهم زدن ثبات بازار کالاهای اساسی را نمی‌دهیم و با اندک کسانی که قصد شایعه پراکنی و ایجاد اخلال داشته باشد برخورد جدی صورت می‌گیرد.

رانت ارزی دلار 4200 تومانی در 4 سال اخیر نزدیک به 700 هزار میلیارد تومان بوده که باعث اعتراض شدید کارشناسان و برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی شده است. 

پایان/

۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 15414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =