واکنش سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره دور هشتم مذاکرات وین

خبرنگار سی ان ان به نقل از ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نوشت که اظهارنظر درباره دور هشتم مذاکرات وین را که از امروز دوشنبه (۶ دی ماه/ ۲۷ دسامبر) برای لغو تحریم های ظالمانه و یکجانبه آمریکا علیه ایران، آغاز شده است، "خیلی زود" است.

به گزارش تحریریه، خبرنگار سی ان ان روز دوشنبه به وقت محلی به نقل از ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه این کشور نوشت که رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، هیات آمریکایی را برای هشتمین دور مذاکرات هسته ای ایران که امروز در وین آغاز می شود، هدایت خواهد کرد.

این خبرنگار به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا که کشورش برجام را نقض کرده و دولت بایدن نیز صرفا ادعای بازگشت به این توافق را تکرار کرده و هنوز هیچ اقدام عملی انجام نداده است، اظهار داشت هنوز خیلی زود است که بگوییم ایران با رویکرد سازنده تری بازگشته یا خیر.

این در حالی است که "انریکه مورا" نماینده اتحادیه اروپا در پایان نشست روز دوشنبه کمیسیون مشترک برجام تصریح کرد که مذاکرات وین در مسیر درستی برای رسیدن به توافق نهایی قرار دارد.

مورا در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که در این زمینه تاریخی را تعیین نمی‌کند اما مذاکرات جاری برای دست یابی به توافق نهایی بر سر چند هفته است و نه چند ماه.

وی افزود: اگر در روزها و هفته‌های آینده سخت کار کنیم می توانیم به نتیجه مثبت برسیم. کار به گفته او دشوار است و باید تصمیمات سختی گرفته شود، اما هدف مذاکرات همین است.

هشتمین دور مذاکرات ایران و ۱+۴ برای لغو تحریم های ضد ایرانی از امروز دوشنبه با برگزاری نشست کمیسیون مشترک به ریاست علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا آغاز شده است.

علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در آستانه برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام گفت که به نتیجه گفت‌وگوهایی که درباره رفع تحریم ها در وین جریان دارد خوش‌بین است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این سوال که چقدر نسبت به نتیجه گفت‌وگوها خوش‌بین است افزود که اگر غیر از این بود، برای مذاکرات به وین سفر نمی‌کرد.
نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین روز دوشنبه در حساب توییتری خود نوشت: در نشست کمیسیون مشترک برجام، طرف‌ها موافقت کردند که روند تهیه پیش نویس برای دستیابی به توافق در اسرع وقت را تشدید کنند.

میخائیل اولیانوف در حساب توییتری خود در خصوص مذاکرات وین که امروز از سر گرفته شده است، نوشت: در نشست کمیسیون مشترک برجام،  امروز هشتمین دور مذاکرات وین آغاز شد. شرکت کنندگان بحث‌های حرفه‌ای و نتیجه محور داشتند. آنها به خصوص موافقت کردند که روند تهیه پیش نویس برای دستیابی به توافق در اسرع وقت را تشدید کنند.

دور هشتم مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۴ از امروز دوشنبه ششم دی (۲۷ دسامبر) در وین اتریش از سر گرفته شده است و مذاکره کنندگان غربی در حالی در یک بازی مقصر سازی مدعی به پایان رسیدن زمان کوتاه برای بازگشت به برجام هستند که به اعتراف سیاستمداران آمریکایی، خودشان عاملان اصلی وضعیت کنونی و بدترین تصمیم در یک دهه اخیر در سیاست خارجی واشنگتن بوده اند.

به گفته تحلیلگران این مرحله از مذاکرات به دلیل اهمیت بالای آن در تعیین اصول گفت وگوها مهمترین و سخت‌ترین مرحله است و به همین دلیل آزمون مناسبی برای مشخص شدن اراده هر یک از طرفین مذاکره برای دستیابی به توافق خوب است. به نظر می‌رسد دور جدید گفت و گوها جدیت و فشردگی بیشتری خواهد داشت.

منبع: ایرنا

پایان/

۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۵:۳۰
کد خبر: 15427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =