سقوط شدید 50 درصدی تولیدات کشاورزی کشور

سقوط تولیدات کشاورزی کشور در 4 سال اخیر به مرزهای هشداردهنده ای رسیده است و در حال گسترش نیز می باشد.

به گزارش تحریریه، سقوط تولیدات کشاورزی کشور در 4 سال اخیر به مرزهای هشداردهنده ای رسیده است و در حال گسترش نیز می باشد. این سقوط به مکانیسم دلار 4200 تومانی باز می گردد که عطش سنگینی را برای واردات ایجاد کرده و در نهایت باعث شده است تا قیمت مرغ با وجود تخصیص سنگین دلار ۴۲۰۰ تومانی 400 درصد گران شود.

صرفه سنگین واردات ارزان با دلار 4200 تومانی باعث شده است تا میزان واردات سرانه کشاورزی به کشور بعد از تخصیص ارز دولتی از ۲۱ کیلوگرم به ۳۰ کیلوگرم برسد.

دکتر حامد نجفی، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در این باره معتقد است: قرار بود دلار ۴۲۰۰ تومانی بین ۶۰ تا ۷۰ درصد قیمت‌ها را کنترل کند. با کنترل قیمت دو نهاده نمی‌توانید تورم را کنترل کنید. قبل از تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی در ذرت ۳۰ درصد خودکفا بودیم که الان به ۱۰ درصد رسیده است. انگیزه، عطش و هیجان برای واردات بعد از تخصیص دلار ۴۲۰۰ بیشتر شده است. 

تعلل دولت برای حذف دلار 4200 تومانی نظام پولی، بودجه و مزیت های داخلی را در حوزه های کشاورزی و دارو از بین برده و سرعت روند جایگزینی واردات به جای تولید داخل را تشدید کرده است. 

پایان/

۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵
کد خبر: 15493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 7
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • جانباز IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
      16 0
      جانباز جنگ عیدی و حقوق ندارد. زیر ۲۵ % گفتند که از فقر بمیرد. ولی برای خودشان ثروت و خودرو تصویب کردند؟! و ایران را و فرهنگ ایثار و شهادت را نابود کردند. می گویند : جانباز ۷۰ % که شایدفقط یک روز جبهه بوده و ظاهرش بسیار سالم است ماهیانه ۱۵ ملیون تومان حقوق می گیرد. و جانبازان عزیز زیر ۲۵ % که شاید همه ۸ سال جبهه بوده باشند ماهیانه ۲ ملیون حقوق می گیرند که عیدی و پاداش و سهم دیگر هم ندارد. مجلس ۱۰ سال طرح حذف درصد جانبازان را مسکوت گذاشت و اگر هزاران میلیارد دلار بودجه داشته باشد با معیشت بچه های جبهه و جنگ مخالفت می کنند . که اقتصاد ایران را اختلاسی رونق دادند. مگر جانباز ۷۰ % روزی ۷ بار صبحانه و ۷ بار ناهار و ۷ بار شام می خورد که ۷ برابر جانباز ۲۴ % حقوق می گیرد . و دنیا مطابق این رانت و تبعیض و ظلم با ما رفتار می کند .
    • رکوردار IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
      2 0
      دیدید ما رکورد زدیم ؟؟؟
    • احمدی IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
      9 1
      اصلا قابل توجیه نیست اون کسانی که توی بحث واردات و صادرات هستند از افراد عادی یا تولید کننده نیستند بلکه دستی به اون بالادست دارند که بین خودشون زدوبند میکنن چرا توپ رو توزمین تولید کننده میندازید با این سیستم و این نظارت ضعیف هیچ مشکلی حل نخواهد شدبارکج به منزل نمیرسه
    • CA ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
      3 0
      ماشالله به این اقتصاد ؟روز به روز دریغ از هر روز ۱
    • IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
      1 0
      در نهایت میگن هر کسی مشکل داره بزاره بره .برادر جانباز ۲۵ درصد مگر نمیدونی توی این مملکت همه چی درصدیه تو هم اگر مشکل داری میتونی بزاری بری فعلا که عراق کشور دوست و برادر ماست .
    • ح IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
      3 0
      موشک جدید چی ساختید ،،،،،،تورم ول کنید بگید توهم جدید مسولان
    • م IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
      1 0
      ملت ما همینه انسان های پول پرست نژاد پرستی هستیم بالادست و پایین دستم نداره شک دارید ی سر به خیابان ها و مغازه های خرده فروش و عمده فروش بزنید همه مدعی زرنگی !!! همه سر هم و کلاه میگذارند تا خونه بهتر ماشین بهتر ویلا بهتر مسافرت بهتر بدست بیارند ! ی زما ن میگفتیم روستا خوبه الان روستایی هامونم ...