بحران جمعیتی و هویتی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس

کاهش درآمدهای نفتی تنها تهدید موجود علیه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیست بلکه سیاست مهاجرتی کشورهای عربی و خلاء جمعیتی عاملی است که هویت آن ها را به خطر انداخته است و در آینده نه چندان دور شهروندان عربی بومی این کشورها را به اقلیت تبدیل می کند.

به گزارش تحریریه روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در گزارشی آورد، دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس رویای ایده ال و مرکز رفاه برای مردم خود نیستند. حکومت های این کشورها مالیات های زیادی را اعمال می کنند و قیمت ها را به شدت افزایش داده اند. خطراتی که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را تهدید می کند تنها به دلیل کاهش درآمدهای نفتی و کاهش تکیه دولت های غربی بر نفت و جایگزین کردن زغال سنگ به جای نفت نیست. بلکه این خطرات مربوط به خود مردم است و موجودیت آن ها را تهدید می کند. 

به نوشته روزنامه الکترونیکی رای الیوم، «ترکی الفیصل» رئیس دستگاه اطلاعاتی سابق عربستان گفته است: روزی ما به اقلیت در کشور خودمان تبدیل می شویم. زنگ خطر به صدا در آمده است و اگر سیاست کشورهای حاشیه خلیج فارس درباره مهاجران خارجی ادامه داشته باشد ما با خطر روبرو خواهیم شد. برخی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از وجود خلا جمعیتی رنج می برند و باید به طور جدی در این موضوع بازنگری کرد و هویت ملی ما حفظ شود. 

روزنامه رای الیوم افزود: این هشداری نبوده که از سوی مراکز پژوهشی و روزنامه های مخالف دولت های عربی بیان شده باشد، بلکه این تهدیدها از سوی ترکی فیصل رئیس دستگاه اطلاعاتی پیشین دربار سعودی مطرح شده است که اکنون هم در این کشور نفوذ فراوانی دارد. وی به کشورهای خلیج فارس نسبت به خطری که موجودیت آنها را تهدید می کند، هشدار داده است.

How the Sun Might Help Solve a Looming Water Crisis in the Arab Gulf -  Bloomberg

طبق این گزارش، او درست گفته است خطری که اکنون کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را تهدید می کند نفوذ یهودی ها در این کشور از طریق عادی سازی روابط است. یهودی ها در تشکیل سلول ها و لابی ها، حرفه ای هستند. 

ترکی فیصل گفته است برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از خلا جمعیتی رنج می برند. این موضوع برای آینده خطراتی را به دنبال دارد و کشورهای شورای همکاری باید برای روند تکامل و ادغام کامل جمعیت خود تلاش گسترده ای داشته باشند و در سیاست های اجتماعی و مهاجرتی خود در همه زمینه ها تجدید نظر کنند و آن ها را در راستای منافع مردم و تقویت هویت ملی تدوین نمایند. دادن تابعیت بر پایه مسائل سیاسی به شکل غیر طبیعی در حال افزایش است.

ترکی  فیصل نخستین فردی نیست که در این زمینه هشدار داده است و بسیاری از آگاهان به این موضوع اعتراف کرده اند. با افزایش شمار مهاجران خارجی در سال گذشته «بانک الخلیج» گزارشی را درباره اختلال توازن جمعیتی در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به دلیل افزایش مهاجران خارجی در مقایسه با شهروندان داخلی منتشر کرد.

در این گزارش تعداد مهاجران خارجی در کویت ۷۰ درصد، در امارات ۸۸.۵۳ درصد، در بحرین ۴۷.۴ درصد، در عربستان ۲۳ درصد و در عمان ۳۸.۸۰ درصد جمعیت است.

پایان/

۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 15510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =