عبدالباری عطوان: اشرف غنی از اعتماد به آمریکا پشیمان شد

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب عنوان داشت اشرف غنی رئیس جمهوری پیشین افغانستان اکنون از اشتباه بزرگ خود در اعتماد به غرب ابراز پشیمانی می کند زیرا وی نمی دانست تاریخ مصرف وی روزی تمام خواهد شد.

به گزارش تحریریه، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب و سردبیر روزنامه «رای الیوم» در «یوتیوب» درباره تحولات مهم سال ۲۰۲۱ میلادی گفت: در سال ۲۰۲۱ میلادی دو رویداد مهم در جهان رخ داد. یکی نبرد «شمشیر قدس» بود. این رویداد مهم و بی نظیر بود، زیرا ۴ هزار و ۲۰۰ موشک از نوار غزه برای دفاع از مسجد الاقصی و قدس شلیک شد و مقاومت شعارهای خود را عملی ساخت. ۶ میلیون شهروند اسرائیلی نیز به مدت ۱۱ روز به پناهگاه ها پناه بردند و فرودگاه های اسرائیل به تعطیلی کشیده شدند.

عطوان افزود: دومین رویداد مهم سال ۲۰۲۱ هم شکست آمریکا در جنگ افغانستان بود. آمریکا پس از این شکست بزرگ با شیوه خجالت آور و ننگ باری از افغانستان عقب نشینی کرد. مزدوران آمریکا در فرودگاه کابل به چرخ های هواپیما چسبیده بودند تا فرار کنند. افغانستان شکست بزرگی برای آمریکا بود. اکنون پس از این شکست آمریکا از سراسر منطقه خاورمیانه عقب نشینی و بر اوکراین تمرکز خواهد کرد. 

این کارشناس شناخته شده جهان عرب در بخشی از اظهارات خود عنوان داشت «اشرف غنی» رئیس جمهوری فراری افغانستان که از این کشور فرار کرده بود در مصاحبه اخیر خود با شبکه تلویزیونی «بی بی سی» گفت: من بزرگ ترین اشتباه را مرتکب شدم و آن اشتباه این بود که به آمریکا و غرب اعتماد کردم. ای کاش سردمداران عرب که به آمریکا و اسرائیل اعتماد و تکیه کرده اند این حرف را بشنوند.

 عطوان همچنین در پایان افزود: آمریکایی ها از اشرف غنی در افغانستان به عنوان گوسفند قربانی استفاده کردند. او نمی دانست که تاریخ مصرف او در ۱۵ آگوست در افغانستان به پایان می رسد. ما فکر نمی کنیم که همپیمانان آمریکا در کشورهای عربی به ویژه در منطقه خلیج فارس که بر روی حمایت های آمریکا از خود شرط بندی کرده اند و میلیاردها دلار به خزانه آمریکا واریز می کنند، از تجربه اشتباه اشرف غنی و پایان خفت بار وی درس عبرت بگیرند.

پایان/

۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹
کد خبر: 15522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =