کاهش چشمگیر ذخایر ارزی ترکیه/ ترکیه در یکی قدمی سقوط

ذخایر دلاری بانک مرکزی ترکیه کاهش سنگینی را تجربه کرد که احتمالاً به دلیل تزریق مخفیانه دلار به بازار داخلی این کشور رخ داده است.

به گزارش تحریریه، ذخایر ارزی بانک مرکزی ترکیه در هفته گذشته، بدون احتساب معاملات سوآپ، با ۹ میلیارد دلار کاهش به ۵۵.۷ میلیارد دلار رسید. اعداد و ارقام نشان می دهد که این بانک در هفته گذشته فروش های سنگین و پنهانی را برای کاهش نرخ ارز انجام داده است. دارایی ۵۵ میلیارد دلاری پایین تر حد ذخایر ترکیه در دهه اخیر به شمار می رود.

ترکیه در ماه های اخیر به دلیل تغییر رویکرد در سیاست پولی و اصرار اردوغان در کاهش نرخ بهره با نوسان ارزی روبرو بوده است. این نوسان موجب شد نرخ برابری لیر در برابر دلار سقوط زیادی داشته باشد.در روز ۳۰ آذر دولت با اعلام طرح یک شبه بخشی از این سقوط را جبران کرد.

در روزهای اخیر بحث های زیادی در باره تقویت لیر و کاهش نرخ دلار مطرح شد حال بانک مرکزی ترکیه از تغییر ارقام ذخیره خبر داد.

گزارش های نشان می دهد در این مدت خالص ذخایر بانک با کاهش ۳.۶ میلیارد دلاری از ۱۲.۲ میلیارد دلار به ۸.۶ میلیارد دلار رسیده است.

منبع: آنا

پایان/

۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
کد خبر: 15546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • از کار افتاده حداقل بگیر بدبخت تامین اجتماعی IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
      8 0
      قبل از بیل زدن باغچه همسایه باغچه خودتونو بیل بزنید اقتصاد مردم ایران با بیفکری یک مشت مسئول وخدمت گذار به نابودی کشیده شده اونوقت اقایون از رکود ترکیه حرف میزنند
    • علی IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
      7 0
      من نمیدونم چرا تحلیل های شما باعث‌میشه هر ماه خرید خونه توسط ایرانی ها در ترکیه بیشتر بشه.دوغکی می نویسین؟😂 همچی هر روز میگین ترکیه در آستانه سقوط اون هم در همه سایت ها آدم فکر میکنه از اینکه مردم ترکیه میرن و خونه می خرن خیلی ناراحتین خب عزیزم کم دزدی کنید بزار مردم همینجا بمونن
    • وحید IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
      3 4
      پانفارس چشم دیدن ترکیه رو نداره . اون اگه سقوط کرده شما خوتون منفجر شدین . من که هر روز درآمدم رو تبدیل به لیر میکنم
    • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
      2 0
      آقایان درست کفتنند،آقای نویسنده خبر ،اخبار شما هم مثل دولت ماست،
    • رضا قنبری NZ ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
      1 0
      نظر بنده فقط یک سوال از شما دارم چرا شما انقدر اخبار منفی و پدر کشته گی پوچ یکسره در را ترکیه داری !!! در صورتی در دنیا حدوا دویست کشور است و تمام دنیا و اقصاد کل جهان در دو سال گذشته به جهت بیماری جهانی کرونا ضربه خورده و تاقون شده ۔۔ و کشور ترکیه قبل این مسله جزه سه کشور تویستی دنیا بوده و در آمده توریست کلا در چهان از حرکت ایستاده۔۔!!بنده خودم با اینکه اول عاشق ایران هستم و بعد عاشق ترکیه هستم ۔۔۔ ترکیه از جای بدی بوده میلیونها ایرانی آنجا زندگی و سرمایه گذاری نمی کردند و یا رده یک ترین کشور تویستی جهان نبود۔۔۔ بنابرین انقدر اخبار متفی و پوچ در رابطه به ترکیه نگوید۔۔۔ایران و ترکیه و آدربایجان یک زمانی همه یک کشور بوده و بنده هر سه آنها را دوست دارم۔۔۔!!!
    • علی رادمهر IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
      1 1
      ترکیه از اکثر جهات مثبت در صدر کشورهای مسلمان هستش و در اکثر جهات منفی در رتبه های آخر کشورهای مسلمان هست ترکیه رهبر و مامن و امید و پیشرو و... مسلمانان جهان هست