هرچه درباره تغییرات اقلیمی شنیده اید ساختگی است

«نائومی کلاین» اعتقاد دارد همه بلواها در مورد تغییرات اقلیمی به سرمایه داری ربط دارد؛ درواقع موضوع اصلی انتشار کربن نیست بلکه اصل ماجرا روند سرمایه داری است.

به گزارش تحریریه، «نائومی کلاین» روزنامه نگار برنده جوایز متعدد، ستون نویس و نویسنده شناخته شده بین المللی به دلیل انتشار پرفروش ترین کتاب های مهم از جمله «دکترین شوک» ( (The Shock Doctrine و «بدون لوگو» (No Logo)» است. او در کتاب خود با عنوان «این همه چیز را تغییر می دهد: سرمایه داری در برابر  تغییرات اقلیمی» با بیانی مقتدرانه، داستان های ساختگی درباره تغییرات آب و هوا را افشا می کند.

روزنامه نیویورک تایمز در توصیف کتاب مذکور نوشت: «این کتاب مهمترین و بحث‌ برانگیزترین کتاب زیست محیطی از زمان انتشار کتاب «بهار خاموش» نوشته «راشل کارسون است». جدیدترین کتاب نائومی کلاین (How to change everything) با جدیت تمام مسئولیت جنبش جهانی برای عدالت اقلیمی را بر عهده گرفته و یک وضعیت فوری برای یک توافق سبز جدید ایجاد می کند.

او در اظهاراتش در یوتیوب، در توضیح کتاب عنوان داشت: همه چیزهایی را که تصور می کنید درباره گرم شدن کره زمین می دانید، فراموش کرده و دور بریزید. حقیقت واقعا ناخوشایند این است که موضوع اصلی انتشار کربن نیست بلکه اصل ماجرا روند سرمایه داری است. واقعیت این است که سرمایه داران می‌توانند از این بحران وجودی استفاده کنند تا سیستم شکست خورده خود را متحول کرده و موقعیتی بهتر برای خود ایجاد کنند.

نائومی کلاین در تحریک‌آمیزترین سخنرانی‌اش تا کنون به عمیق‌ ترین تهدیدی که بشر تا به حال با آن روبه رو بوده می‌ پردازد: جنگی که مدل اقتصادی ما علیه حیات روی زمین به راه انداخته است.

How to Change Everything: The Young Human's Guide to Protecting the Planet  and Each Other: Stefoff, Rebecca, Klein, Naomi: 9781534474529: Amazon.com:  Books

این نویسنده مطرح بین المللی تاکید کرد: به ما گفته شده که بازار انسان ها را نجات می دهد، در حالی که در واقع اعتیاد به سود و رشد اقتصادی هر روز ما را بیشتر از قبل در چاه فرو می برد. به ما گفته شده که مهار استفاده از سوخت ‌های فسیلی غیرممکن است، در حالی که ما دقیقا می ‌دانیم که چگونه این کار را انجام دهیم؛ این اقدام فقط و فقط مستلزم شکستن هر قانونی در بازی «بازار آزاد» است. همچنین به ما گفته شده است که بشریت برای مقابله با این چالش بیش از حد حریص و خودخواه است. در واقع در سرتاسر جهان، این مبارزه به شیوه‌ هایی شگفت‌ انگیز و الهام ‌بخش در حال موفقیت است.

کلاین استدلال می کند که تغییر آب و هوا زنگ بیداری تمدن است، پیامی قدرتمند که به زبان آتش سوزی، سیل، طوفان و خشکسالی بیان می شود. مقابله با آن دیگر کار آسانی نیست. این زنگ بیداری برای تغییر دادن جهان است، قبل از اینکه خود این پهنه خاکی چنان تغییر کند که هیچ کس در آن ایمن نباشد. یا باید بپریم یا اینکه غرق می شویم. به عبارت دیگر یا باید جهان را تغییر دهیم یا به دلیل تغییرات اقلیمی از بین خواهیم رفت.

پایان/

۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 15601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =