دنیا در حسرت تولید دوباره این خودروها است + تصویر

برخی خودروها پتانسیل بازگشتی درخشان به بازار خودرو را دارند؛ از دوج وایپر گرفته تا پورشه ۹۴۴.

به گزارش تحریریه، خودروسازان خوب یاد گرفته‌اند که چطور از حس نوستالژی مردم و همچنین نام و شهرت خود برای احیا کردن خودروهای کلاسیک استفاده کنند؛ نسل جدید تویوتا سوپرا، فورد برانکو و جیپ گرند واگونییر نمونه‌های بارز این موضوع به شمار می‌روند و این درحالی است که نسل جدید هوندا اینتگرا و جی ام سی هامر هم در راه است.

با این حال، همچنان خودروهای زیادی هستند که باید با فناوری و طراحی به‌روز دوباره به تولید برسند. در ادامه به ۹ مورد از این خودروها می‌پردازیم. البته لیست بلندبالایی از این خودروها می‌توان تهیه کرد ولی در نظر گرفته شده که عرضه نسل جدید کدام خودروها محتمل‌تر و امکان‌پذیرتر است.

9. هوندا S2000

یکی از آماده‌ترین خودروها برای بازگشت به بازار، هوندا S2000 است. اس 2000 زمانی که تولید می‌شد، تقریباً چیزی نزدیک به یک خودروی بی‌نقص در کلاس خود بود. سهم بازار رودسترها در حال حاضر آنچنان زیاد نیست اما مزدا و بی ام و ثابت کرده‌اند که با در پیش گرفتن یک مدل کسب و کار بلند مدت همچنان می‌توان به سود رسید و هوندا نیز می‌تواند از آن بهره ببرد.

هوندا همچنین هم‌اکنون پیشرانه‌ای را برای استفاده در نسل جدید S2000 در اختیار دارد که نداشتن یک موتور خیلی قدرتمند را جبران می‌کند؛ پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر هیبرید هوندا آکورد که به همراه موتور برقی، روی هم رفته قدرت ۲۱۲ اسب بخار (به همراه گشتاور ۳۱۵ نیوتون‌متر حاصل از موتور برقی) را به تولید می‌رسانند.

8. بی ام و M1

بی ام و در ابتدا قرار بود بی ام و M1 را با مشارکت لامبورگینی به‌عنوان یک خودروی مسابقه‌ای بسازد اما نهایتاً به توافق نرسیدند و بی ام و به تنهایی ساخت این خودرو را ادامه داد. در واقع ام 1 اولین خودرویی بود که بخش بی ام و M به‌طور کامل طراحی و تولیدش را بر عهده گرفت.

بی ام و در حال حاضر نیازی به خودروی مسابقه‌ای ندارد اما بدون هیچ شکی یک سوپرکار از این شرکت خیلی‌ها را به وجد خواهد آورد. این شرکت می‌تواند پیشرانه 4.4 لیتری V8 توئین توربوی خود یا یک پیشرانه 6 سیلندر خطی توئین توربوی خیلی سریع و روان را در M1 به کار بگیرد. غول خودروساز آلمانی همچنین می‌تواند فناوری هیبرید خود را با M1 جدید به نمایش بگذارد.

۷. کادیلاک فلیت وود

کادیلاک با سدان‌های لوکس بزرگ شهرت پیدا کرد و حال در تلاش برای شناخته‌شدن به‌عنوان یک برند پریمیوم در تولید خودروهای اسپرت مثل بی ام و است. با این حال، نیاز است این خودروساز آمریکایی باری دیگر یک خودروی لوکس درجه یک دیگر را روانه بازار کند، برای آن دسته از کسانی که به ۰ تا ۱۰۰ خودرو یا حداکثر سرعت آن اهمیت نمی‌دهند.

اول از همه انتظار می‌رود چنین خودروی لوکسی، تمام برقی یا هیبرید باشد. واضح است که کادیلاک باید برای فضای داخلی آن نیز سنگ تمام بگذارد؛ چوب و چرم مرغوب، فضای داخلی جادار خصوصاً در قسمت عقب و انواع امکانات و فناوری‌ها تا راننده و سرنشینان در کمال آرامش و راحتی به مقصد خود برسند. محصول جدید کادیلاک باید کاملاً متمایز از محصولات سایر برندهای خوشنام در زمینه تولید خودروهای لوکس باشد؛ از بی ام و گرفته تا بنتلی.

۶. لانچیا دلتا

جز بخش‌های مشخصی از اروپا، کمتر جایی اثری از خودروهای مدرن خودروساز ایتالیایی لانچیا پیدا می‌شود. با این وجود، لانچیا هنوز پابرجا است و تحت مالکیت استلانتیس قرار داد. البته فقط یک خودرو به تولید می‌رساند و آن هم لانچیا ایپسیلون است که بر پایه پلتفرم فیات ۵۰۰ ساخته شده و یکی از پرفروش‌ترین خودروهای ایتالیا به شمار می‌رود.

لانچیا در وب‌سایت رسمی‌اش خودروهای خود را به‌عنوان تعادل بین استایل، راحتی و سازگاری با محیط زیست توصیف کرده ولی هیچ اشاره‌ای به میراث لانچیا دلتا نکرده ّاست که زمانی یک خودروی موفق در مسابقات رالی بود.

پژو نیز جزو شرکت‌های زیرمجموعه استلانتیس است که از یک پلتفرم عالی برای خودروهای برقی هم بهره می‌برد و بر پایه آن پژو ۲۰۸ برقی اسپرت را به‌عنوان جانشین پژو ۲۰۵ جی تی آی طراحی و تولید کرده است. از این رو، هیچ بهانه‌ای وجود ندارد برای اینکه لانچیا دلتا بر پایه این پلتفرم که در دسترسش قرار دارد نسل جدید دلتا را نسازد. لانچیا حتی با ساخت نسل جدید دلتا به‌صورت برقی، اهداف محیط زیستی خود را هم همچنان دنبال خواهد کرد.

۵. جی ام سی سایکلون

تراک‌های سایز کوچک کم‌کم در حال بازگشت به بازار هستند و جی ام سی نیز همواره تمایل خود به برقی‌سازی خودروها و ضمناً احیای خودروهای گذشته را نشان داده است. این یعنی شرایط برای بازگشت شکوهمند سایکلون کاملاً مهیا است.

جی ام سی سایکلون که از ۱۹۹۱ تا سال بعد آن تولید شد، سریع‌ترین پیکاپ تولید انبوه آن زمان بود و طی تنها ۴.۳ ثانیه از حالت سکون به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسید. اکنون بهترین فرصت است تا جی ام سی یک پیکاپ فوق‌العاده سریع را روانه بازار کند.

۴. پورشه ۹۴۴

پورشه ماکان با قیمت ۵۵ هزار دلاری ارزان‌ترین خودروی پورشه در حال حاضر محسوب می‌شود که گزینه‌ای عالی برای افرادی است که به دنبال یک کراس اوور هستند. در عین حال، افرادی که قصد خرید یک خودروی اسپرت را دارند، پورشه کیمن ۶۰ هزار دلاری با موتور وسط پیش روی آن‌ها است. حال اگر پورشه با اصلاح پلتفرم ماکان و با استفاده از پیشرانه آن، یک خودروی کوپه دیفرانسیل عقب موتور جلو با قیمت حدود ۴۵ هزار دلار تولید کند، قطعاً با استقبال گسترده مواجه خواهد شد.

پورشه 944 جدید می‌تواند از پیشرانه 4 سیلندر توربوشارژ با قدرت 261 اسب بخار، پیشرانه V6 توئین توربو با قدرت 434 اسب بخار یا پیشرانه‌ای در سطحی بین این‌ها برخوردار شود. در صورت عرضه نسل جدید پورشه 944، عده بسیاری با این سوال مواجه خواهند شد که چرا به‌جای خرید تویوتا سوپرا، همان مبلغ را صرف نمونه‌ای مشابه از پورشه نکنند.

3. تویوتا MR2

از طرفی دیگر، تویوتا هم با عرضه یک خودروی اسپرت موتور وسط مقرون به صرفه، قابلیت رقابت با پورشه و شورلت را دارد. چنین اتفاقی دور از انتظار است اما آنطور که به نظر می‌آید هم بعید نیست چون تویوتا برای پروژه‌هایی که به تنهایی به حداکثر پتانسیل خود نمی‌رسند، حاضر به همکاری با سایر خودروسازها است. با خود تصویر کنید که با همین روش، بی ام و نیز نسل جدید M1 را بسازد یا سوبارو خودروهای اسپرت بهتری از سوبارو BRZ و تویوتا GR 86 را تولید کند.

۲. دوج وایپر

دوج برای احیای دوج وایپر دو راه دارد. یکی این است که نسخه جدید واپیر را با پیشرانه هلکت V8 سوپرشارژ به عرضه برساند، اما از آنجا که این پیشرانه تا سال 2023 کنار گذاشته می‌شود، سرمایه‌گذاری روی چنین پروژه‌ای منطقی نیست. راه قابل قبول‌تر که در بلند مدت هم ثمره خواهد داشت، این است که دوج وایپر جدید با یک پیشرانه برقی فوق‌العاده قوی ساخته بشود.

تا به اینجا، تمام سوپرکارهای برقی از لحاظ فنی شگفتی آفریده‌اند. با این وجود، دوج لزوماً نباید راه آن‌ها را برود. نسل جدید وایپر می‌تواند یک رودستر دو سرنشین دیفرانسیل عقب به دور از شلوغ‌کاری باشد که در عین حال که مجهز به جدیدترین فناوری است، همان حس و حال قدیمی را دارد.

1. هوندا CR-X/هوندا CR-Z/هوندا del Sol

احتمالاْ‌ این خودرو غیر منطقی‌ترین مورد این لیست به حساب می‌آید از آنجا که هوندا به این نتیجه رسیده که خودروهای کوپه دیگر خوب نمی‌فروشند. هوندا سی آر ایکس و نسخه رودستر آن با نام دل سول خودروهای اسپرت فوق‌العاده‌ای با پیشرانه‌ای سریع اما در عین حال کم‌مصرف بودند و بر پایه پلتفرم هوندا سیویک ساخته شده بوند. قبلاً هوندا سی آر زد به‌عنوان جانشین سی آر ایکس عرضه شد ولی شکست خورد و مشکل عمده آن پیشرانه هیبرید ضعیفش بود.

حالا ورق برگشته و هوندا در زمینه توسعه پیشرانه‌های هیبرد برای خودروهای اسپرت تجربه کسب کرده است. البته توجیه اقتصادی عرضه یک کوپه جدید در بازار آمریکا برای هوندا دشوار است اما می‌توان به نسل جدید هوندا سی آر زد امیدوار بود. نسل جدید این خودرو می‌تواند از لحاظ عملکرد بین هوندا سیویک Si و هوندا سیویک Type-R قرار بگیرد.

منبع: گجت نیوز

پایان/

۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۶
کد خبر: 15607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =