اول درخواست انحصار سپس درخواست گران شدن لوازم خانگی!

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی از افزایش ۳۹ درصدی قیمت نهاده‌های تولید از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و از وزارت صمت خواست که به قیمت گذاری دستوری برای کالای نهایی پایان دهد و به جای آن بر تامین و نظارت بر نهاده‌های تولید متمرکز شود.

به گزارش تحریریه، عباس هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: انجمن صنایع لوازم خانگی طی نامه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) لیست افزایش قیمت نهاده‌های تولید از ابتدای امسال تاکنون را اعلام کرده که میانگین آنها ۳۹ درصد بوده است و در این نامه از وزارت صمت پرسیده‌ شده که آیا کماکان می خواهد به سیاست‌های سرکوب قیمتی و قیمت‌گذاری دستوری ادامه دهد؟

وی با اشاره به لزوم تمرکز بر تامین و نظارت بر نهاده‌های تولید گفت: امسال قیمت انرژی، دستمزد، آب، مواد اولیه پتروشیمی و فولاد و کرایه حمل و نقل افزایش داشته که در این نامه ضریب تاثیر هرکدام بر قیمت کالای نهایی نیز ذکر شده است.

دبیر انجمن لوازم خانگی با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری موجب کوچک شدن بنگاه‌ها خواهد شد، گفت: در حال حاضر با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه لازم است قیمت‌ها به صورت منطقی تعدیل شود. اگر هم دولت می‌خواهد از خریداران حمایت کند باید با استفاده از کارت اعتباری و تخصیص یارانه این کار را انجام دهد.

به گفته این مقام صنفی، برخی تولیدکنندگان خودشان قیمت‌ها را بالا بردند، چرا که نمی‌توانند واحدها را تعطیل کنند.

وی با بیان اینکه در شرایطی که مکانیزم عرضه مواد اولیه از قیمت جهانی پیروی می‌کند، وضعیت کالای نهایی نیز باید بر همین اساس تعیین شود، تصریح کرد: سازمان حمایت می‌گوید قیمت را مستقیم تعیین نمی‌کند، اما وقتی تولیدکنندگان درخواست افزایش قیمت می‌دهند، چند ماه بررسی آن زمان می‌برد و در نهایت با درصد کمتری از آن موافقت می‌شود.

هاشمی افزود: درخواست ما این است که قیمت کالای نهایی به مکانیزم عرضه و تقاضا واگذار و شرایط رقابت برای تولیدکنندگان فراهم شود و دولت بر قیمت و تأمین مواد اولیه نظارت کند؛ چرا که اگر مواد اولیه با قیمت مناسب و به اندازه کافی به واحد تولیدی برسد، دلیلی برای افزایش قیمت وجود نخواهد داشت.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی در ادامه از قانون جدید درج قیمت تولیدکننده بر برخی از انواع لوازم خانگی انتقاد کرد و گفت: در شرایطی که قیمت هیچ چیز ثابت نیست، تولید کننده باید هر هفته یا هر ماه قیمت محصول خود را تغییر دهد. از طرف دیگر این گونه اقدامات عموماً نتیجه خاصی ندارد و فقط فضا را ملتهب می‌کند.

منبع: ایسنا

پایان/

۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۴
کد خبر: 15610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • داود بهنیان IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      0 0
      نخست کاری کردند که واردات لوازم خانگی ممنوع شد حالا میخواهند قیمت محصولات بی کیفیت خودشان را افزایش دهند. به این میگویند نبوغ اقتصادی