طرح سرکاری وزارت صمت برای ارزان شدن قیمت خودرو

وزارت صمت به جای تمرکز بر سیاست های زیربنایی که بازار خودرو را از بحران خارج می کند، به دنبال رونمایی از طرح های سرکاری و زیانبار جدید است.

به گزارش تحریریه، وزارت صنعت، معدن و تجارت به جای تمرکز بر سیاست های زیربنایی که بازار خودرو را از بحران خارج می کند، به دنبال رونمایی از طرح های سرکاری و بی فایده است که نه تنها مشکل را حل نمی کند، بلکه باعث بحرانی کردن سایر حوزه ها نیز می شود. 

بازی جدید به نام کنترل رگولاتوری قیمت خودرو در مبدا!

وزارت صمت به جای برداشتن قیمتگذاری از بازار خودرو که افزایش عرضه را به دنبال خواهد داشت، به دنبال بسط نظام قیمتگذاری در صنایع مرتبط با تامین قطعات خودرویی است که نتیجه آن بحرانی ساختن آنها و اثر زیانبار بر ارزش سهام این واحدهای صنعتی است. 

طبق این طرح، وزارت صمت با کنترل قیمت در مبدا یعنی جایی که مواد اولیه در اختیار قطعه‌سازان و خودروسازان قرار می‌گیرد از هزینه تولید کم می کند. یعنی اینکه قیمت نهاده‌های اصلی مانند مواد اولیه فلزی و پتروشیمی با قیمت کمتری در اختیار زنجیره تامین خودروسازی قرار گیرد.

نتیجه این سیاست، بسط بازی قیمتگذاری به سایر صنایع مانند فولاد، مس، پتروشیمی و ... است که بر قیمت سهام این شرکت ها نیز اثر خواهد داشت که در وضعیت کنونی بازار سهام اثر اجتماعی نیز دارد که البته حق با مردم است و نظام قیمتگذاری به زیان همه مردم تمام خواهد شد. 

در مقطع کنونی سود شرکت های تولیدکننده فولاد، مس، مواد پتروشیمی و... بسیار بالاست که به قیمتگذاری غلط(بسیار ارزان) گاز طبیعی، سنگ آهن، برق و ... باز می گردد، و زیان سنگین خودروسازان به دلیل قیمتگذاری(سرکوب قیمتی) خودرو باز می گردد که دولت به جای اصلاح خوراک صنایع و پتروشیمی ها، به دنبال قیمتگذاری محصولات آنها است تا آنها را نیز به سرنوشت شرکتهای خودروسازی دچار کند. 

وزارت صمت به جای برچیدن بساط قیمتگذاری، به دنبال دست زدن به هر سیاستی غیر از سیاست درست و بهینه است. وزارت صمت به جای خروج از بنگاهداری در شرکت های خودروسازی، می خواهد سیاست های غلط خود را در حوزه قیمتگذاری به صنایع بیشتری تعمیم داده و مشکل را پیچیده تر کند. 

پایان/

۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۰
کد خبر: 15644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      9 0
      ما چرا باید شما مسئولین دروغگو رو تحمل کنیم؟ هر چیزی بسود خود و خانواده هایتان باشد عمل میکنید پس ۸۰ میلیون جمعیت دیگر چی؟؟؟ نظر شما فقط مهمه؟
    • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      0 0
      سلام متاسفانه وقتی تیم کارشناسی و مدیریتی ضعیف باشد دودش به چشم مردم میرود البته به این نکته هم باید توجه کرد که عده ای هم هستند که به جای نقد درست و صحیح، منفی بافی میکنند و فقط بدنبال منافع خودشان یا حامیانشان هستند شوربختانه رانتی ها در دولتها(چپ و راست هم ندارد) نفوذ کرده و مسیر را به نفع خود هدایت میکنند و با این فرمان کار بجایی نمیرسد.
    • IR ۰۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
      0 0
      برای آقای رییسی واقعا زشته اول ریاستشون پراید را از ۱۰۵ میلیون به ۱۸۸ میلیون رساندند چون سرشون گرم انتخاب کردن وزیر بود دلالها کار خودشان را کردند و دلار را بالا بردند و بازار رو مختل کردند قرار بود قیمتها تقریبا نصف زمان روحانی باشه الان دوبرابر شده آقای رییسی واقعا برای شما زشته نگذارید مردم از چشم شما ببینن هر چند شما پیام من رو هم وقت نمیکنید بخونید اما مردم واقعا کلافن