سرمایه گذاران در چه عرصه هایی سرمایه گذاری خواهند کرد؟

شاخص ها نشان می دهد در نتیجه شیوع سویه های جدید کرونا و افزایش تورم اقتصادی جهانی، سرمایه گذاران در آینده سرمایه های خود را در زمینه طلا، رمز ارزها و صندوق های سرمایه گذاری خطر پذیر (جسورانه) سرمایه گذاری خواهند کرد.

به گزارش تحریریه، مرکز پژوهش ها و بررسی های پیشرفته «المستقبل» امارات در بخشی از گزارش خود درباره سمت و سوی رفتار سرمایه گذاران در سایه تورم اقتصادی کنونی جهانی نوشت، جهان در نتیجه شیوع موج دیگری از کرونای جهش یافته از جمله دلتا و اومیکرون و محدودیت های مربوط به آن آسیب می بیند. تورم جهانی در حال افزایش است و برای مهار آن اقدامی صورت نمی گیرد. اروپا طی 13 سال گذشته در ماه اکتبر گذشته شاهد بالاترین نرخ تورم بوده است. طبق داده های دفتر آمار اروپا میانگین تورم در 19 کشوری که با یورو معاملات مالی خود را انجام می دهند در اکتبر گذشته به رقم 4.1 درصد رسیده است.

به نوشته مرکز پژوهش ها و بررسی های المستقبل، در چنین شرایط پیچیده ای سوالی که مطرح می شود آن است که سرمایه گذاران در آینده چه سمت و سویی را پیش می گیرند؟

برای پاسخ دادن به این سوال باید این موضوع در نظر گرفته شود که بحران اقتصادی کنونی در نتیجه بحران بهداشتی و شیوع کرونا به وجود آمده است و این بحران با دیگر بحران های اقتصادی تفاوت دارد. زیرا دیگر بحران ها جنبه اقتصادی داشتند و دیگر بخش ها نظیر بحران رهن املاک و ... از آن تاثیر می پذیرفتند. بحران کنونی با شیوع ویروس کرونا در پایان سال  2019 و محدودیت ناشی از شیوع کرونا در سه ماه نخست سال 2020 آغاز شده است و سبب نوساناتی در بازارهای سنتی شده است. در شرایط چنین نوسانانی برخی بازارهای ویژه شروع به بهبودی کردند و سرمایه گذاران به سوی آن گرایش پیدا کرده اند.

از جمله این بازارها عبارتند از:

1-    سرمایه گذاری در زمینه طلا: سرمایه گذاری در زمینه طلا هنگام بحران های مالی پناهگاه امنی است. اگر نگاهی به آمار و ارقام شود دیده می شود میانگین تغییر در عملکرد قیمت طلا طی 5 سال به بیش از 50 درصد رسیده است. همگان این موضوع را درک می کنند که سرمایه گذاری در زمینه طلا از ابزارهای مالی است که هنگام نوسان در بازارهای سنتی با ریسک کمتری روبرو است. طی 20 سال گذشته عملکرد طلا به نسبت 551 درصد افزایش یافته است. این شاخص آشکاری است که نشان می دهد طلا نخستین مقصد سرمایه گذاران هنگام بحران ها است. روابط معکوسی میان دلار و طلا وجود دارد. هرگاه استقبال از دلار بیشتر شود استقبال از طلا کمتر می شود و عکس این قضیه هم درست است.

2-    سرمایه گذاری در زمینه رمز ارزها: رمز ارزها هم از ابزارهایی هستند که سرمایه گذاران به طور جدی بر روی آن سرمایه گذاری می کنند. به ویژه این در شرایطی است که با وجود هشدارهای بین المللی و هشدار برخی کشورها رمز ارزها شاهد رشد قیمت بوده اند و فرهنگ سرمایه گذاری در زمینه رمز ارزها در حال گسترش است و این رمز ارزها در حال جایگزین شدن ارزهای کاغذی در خرید و فروش هستند. با وجود هشدارها از سوی نهادهای بین المللی و دولت های برخی کشورها بازهم برخی شرکت های جهانی از جمله شرکت های ساختماتی در معاملات خود از ارزهای دیجیتال استفاده می کنند. این نشان می دهند که با وجود رمز ارزها و گسترش روز افزون آنها، شکل نظام مالی جهانی در آینده تغییر خواهد کرد. در نتیجه، سرمایه گذاری در زمینه رمز ارزها از ابزارهایی است که سرمایه گذاران بزرگ و بانک های ویژه  اعلام کرده اند از جمله موارد سرمایه گذاری آنها خواهد بود.

3-    سرمایه گذاری خطر پذیر (جسورانه): سرمایه گذاری های خطرپذیر از ابزارهای مالی است که در دوره اخیر توجه سرمایه گذاران را به خود جلب کرده است. به طوری که سرمایه گذاری های خطر پذیر با پیدایش شماری از شرکت های «یونیکورن» ( unicorn) در بسیاری از عرصه ها از جمله فناوری مالی (فین تک) جایگاه خود را یافته است. به طوری که شمار شرکت های یونیکورن در در آمریکا به 81 مورد رسیده است. چین هم با داشتن 11 شرکت در رده دوم قرار دارد. این نوع از سرمایه گذاری برای سرمایه گذاری اموال اضافی در شرکت های نوپا و همچنین سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری جسورانه جذاب شده است. این نوع سرمایه گذاری در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در حال انتشار است. تنوع سرمایه گذاری های جسورانه سرمایه گذاران را به خود جذب می کند. با گسترش هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و … در زندگی روزمره دیده می شود که سرمایه گذاران سرمایه گذاری در زمینه فناوری مالی، فناوری املاک و مستغلات، فناوری آموزشی و ... را به عنوان محور اصلی سرمایه گذاری خود خود قرار می‌دهند. این نوع فناوری ها در آینده مورد استقبال سرمایه گذاران قرار می گیرد و آنها سرمایه های خود را در شرکت های نوپا و همچنین شرکت های بزرگ در این زمینه تزریق می کنند.

پایان/

۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 15662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =