کاهش ۲۵ درصدی فروش خودرو در فرانسه

بازار فروش خودرو در فرانسه به دلیل شیوع کرونا، کمبود ریزتراشه ها و وضع مالیات برای ثبت نام کاهشی شده است. در فرانسه آمار فروش ماه دسامبر ۲۰۲۱ حداقل ۲۵ درصد کمتر از مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ بوده است.

به گزارش تحریریه، تارنمای Autovista۲۴ در گزارشی به ارزیابی تاثیرات تغییرات مالیاتی، افزایش موارد COVID-۱۹ به‌ویژه نوع جدید اومیکرون و مسائل موجود بر سر راه عرضه و ثبت‌نام خودروهای جدید در بازارهای اصلی اتحادیه اروپا در آخرین ماه سال ۲۰۲۱ پرداخت و نوشت ثبت نام خودروهای جدید در فرانسه، ایتالیا و اسپانیا همگی در ماه دسامبر ۲۰۲۱ نسبت دوره مشابه در سال ۲۰۱۹ کاهش دو رقمی را تجربه کردند، اما عملکرد آنها متفاوت بود.

در پایان سال اسپانیا افزایش مالیات برای ثبت نام خودرو را داشت؛ در فرانسه ثبات حاکم بود و اوضاع در ایتالیا نسبت به نوامبر بدتر شده بود. کمبود نیمه هادی ها همچنان بر فرایند فروش و ثبت نام تاثیر منفی داشته است اما موج جدیدی از موارد COVID-۱۹ و عدم اطمینان در مورد شدت نوع Omicron بر تقاضای واقعی نیز تأثیر گذار بود.

از آنجایی که ثبت‌نام‌ها در سراسر اروپا به دلیل قرنطینه‌های COVID-۱۹ و اوج‌ همه گیری بدر کنار انتشار تقاضای سرکوب‌شده با مشکل مواجه شد، مقایسه سال ۲۰۲۱ با سال ۲۰۲۰ چندان گویا نمی تواند باشد. بنابراین، آخرین تحولات با سال ۲۰۱۹ مقایسه می شود و عملکرد واقعی بازارهای خودروهای جدید را بهتر نشان می دهد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده سازمان صنعت خودرو فرانسه (PFA) در ماه دسامبر ۲۰۲۱ در این کشور ۱۵۸۱۲۱ خودروی جدید به ثبت رسید که دقیقا مطابق با پیش بینی ها بوده است اما این میزان ۱۵ درصد کمتر از میانگین ثبت نام ۱۸۶۰۰۰ خودروی جدید در ماه دسامبر بین سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۹ است. در مقایسه با دو سال قبل، اما بازار ۲۵.۱ درصد کاهش داشت که نشان دهنده بهبودی نسبت به کاهش ۲۹.۴ درصدی در ماه نوامبر ۲۰۲۱ بوده است.

با این حال، باید توجه داشت که در ماه دسامبر دو روز کاری اضافی وجود داشت. بر این اساس تعدیل محاسبات نشان می دهد بازار در ماه گذشته ۳۱.۶ درصد کاهش یافت که نشان دهنده ثبات پس از انقباض ۳۲.۹ درصدی تعدیل شده ماه نوامبر است.

علاوه بر کمبود نیمه هادی ها، افزایش موارد COVID-۱۹ و نگرانی ها در مورد نوع Omicron، کاهش مشوق های فرانسه برای وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) از اول جولای هم بر تقاضا تأثیر گذاشت.

در نتیجه، ثبت نام خودرو در فرانسه در سال ۲۰۲۱ بیشتر از ۲۵ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ بود.

کاهش مشوق‌های EV باعث تثبیت سهم بازار هر دو خودروهای هیبریدی پلاگین (PHEV) و خودروهای الکتریکی با باتری (BEV) شد که در سال ۲۰۲۱ به ترتیب ۸.۵ و ۹.۸ درصد بودند. با این وجود، ارقام فوق در مقایسه با سهم های ۴.۵ و ۶.۷ درصدی در سال ۲۰۲۰، دستاوردهای قابل توجهی محسوب می شوند.

فعلا کاهش ۱۰۰۰ یورویی مشوق ها از اول ژانویه ۲۰۲۲ به تعویق افتاد و یارانه های خرید تا پایان ژوئن ۲۰۲۲ باقی خواهند ماند.

تحلیلگران با توجه به آخرین تحولات، پیش بینی رشد در سال ۲۰۲۲ را از ۸ درصد به ۷.۵ درصد کاهش داده اند و میزان فروش را ۱.۷۸ میلیون واحد در سال رسانده اند. این میزان حدود ۲۰ درصد کمتر از حجم خودروهای ثبت‌شده در دوره پیش از بحران کرونا در  سال ۲۰۱۹ است، اگرچه پیش‌بینی می‌شود که بازار در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل آن ۱۰ درصد افزایش یابد.

پایان/

۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۱
کد خبر: 15703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =