تشدید بحران برای خودروسازی اقتصاد سوم اروپا

بررسی آمار فروش خودرو در ایتالیا در ماه پایانی سال ۲۰۲۱ از کاهش بیش از ۴۳ درصدی فروش خودرو نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ حکایت دارد.

به گزارش تحریریه، تغییرات مالیاتی، افزایش موارد COVID-۱۹ به‌ویژه نوع جدید اومیکرون و مسائل موجود بر سر راه عرضه در کنار مشوق ها برای خردید خودروی برقی بر ثبت‌نام خودروهای جدید در بازارهای اصلی اتحادیه اروپا در آخرین ماه سال ۲۰۲۱ تاثیر داشته است. تقریبا در همه بازارهای اصلی اروپا ثبت نام خودروهای جدید در آخرین ماه سال ۲۰۲۱ نسبت به دوره مشابه در سال ۲۰۱۹ کاهش دو رقمی را تجربه کردند

در این میان اوضاع در ایتالیا نسبت به نوامبر سال ۲۰۲۱ بدتر شده بود. کمبود نیمه هادی ها همچنان بر فرایند فروش و ثبت نام تاثیر منفی داشته است اما موج جدیدی از موارد COVID-۱۹ و عدم اطمینان در مورد شدت نوع Omicron بر کل تقاضا نیز تأثیر گذاشت.

از آنجایی که ثبت‌نام‌ها در سراسر اروپا به دلیل قرنطینه‌های COVID-۱۹ و اوج‌ گیری بیماری و سرکوب تقاضا با مشکل مواجه شد، مقایسه آمار سال ۲۰۲۱ با سال ۲۰۲۰ چندان گویا نیست بنابراین، آخرین تحولات با سال ۲۰۱۹ مقایسه می شود.

سقوط بازار خودروی ایتالیا

انجمن صنعت خودروی ایتالیا (ANFIA) گزارش داد که در ماه آخر سال گذشته خرید ۸۶۶۷۹ خودروی جدید در این کشور ثبت شد که در مقایسه با دسامبر ۲۰۱۹، بازار ۳۸.۳ درصد کاهش داشته است. علاوه بر این، مانند بسیاری از کشورهای اروپایی در ماه دسامبر دو روز کاری بیشتر وجود داشت. تعدیل محاسبات نشان می دهد بازار ۴۳.۹ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۹  سقوط کرد که نشان دهنده وخامت شدید نسبت به انقباض ۳۴.۱ درصدی در نوامبر است.

مشوق های Ecobonus در ۲۷ اکتبر دوباره احیا شد، اما بودجه برای BEV و PHEV ها پس از یک روز تمام شد و در ۳ نوامبر برای وسایل نقلیه با آلایندگی کم نیز به اتمام رسید.

در ارتباط با محدودیت‌های عرضه، افزایش هزینه‌های مواد خام، افزایش قیمت‌های انرژی و ظهور مجدد کووید-۱۹ و فقدان محرک‌های اقتصادی بر بازار ایتالیا تأثیر گذاشت. برای ایتالیا سال ۲۰۲۱ با ثبت کمتر از ۱.۴۶ میلیون خودروی جدید به پایان رسید که نسبت به سال قبل ۵.۵ درصد افزایش داشت اما نسبت به سطح قبل از همه گیری سال ۲۰۱۹  نزدیک به ۲۴ درصد کاهش داشت.

«مارکو پاسکوتی» متخصص پیش‌بینی و داده پردازی گروه اتوویستا ایتالیا تاکید دارد: با توجه به کاهش شدید فروش در سال ۲۰۲۱، می‌توان به راحتی ناامیدی عظیم در کل صنعت خودروی این کشور را متصور بود.

به همین دلیل پیش بینی ها برای میزان فروش در سال ۲۰۲۲ به کمتر از  ۱.۵۵ میلیون دستگاه کاهش می یابد که برابر با رشد سالانه ۶.۵ درصدی است. در این شرایط بازار ۱۹ درصد کوچکتر از سال ۲۰۱۹ خواهد بود. هنوز مسائل حاشیه ای همچون تامین مواد خام، بهبود وضعیت تولید فولاد و به ویژه وضعیت تامین ریز تراشه ها باید مورد توجه قرار گیرد. بهبود اوضاع در بلندمدت به آینده کووید-۱۹ و چگونگی مشوق های خرید بستگی دارد.

اکنون در بهترین حالت پیش بینی می شود که بازار ایتالیا در سال ۲۰۲۳ با ۹.۵ درصد رشد سالانه به ۱.۷ میلیون ثبت برسد که هنوز ۱۱ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ است.

پایان/

۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
کد خبر: 15704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =